Чому не можна скасовувати ЄСВ

2 сентября 2015, 08:12

Напередодні презентації податкової реформи Сегодня.ua продовжує публікацію серії ексклюзивних матеріалів колишнього радника з податків британських прем’єрів Тоні Блера та Гордона Брауна Кріса Вейлса.

Реклама

Фото Irish Tax Institute

Сьогодні деякі експерти пропонують скасувати єдиний соціальний внесок та ліквідувати Пенсійний фонд. На їх думку, це одразу допоможе знизити податкове навантаження і вивести економіку з тіні. Проте, на мою думку, цього не можна робити. І ось чому.

Кожному потрібно розуміти – Пенсійний фонд формується за рахунок єдиного соціального внеску (ЄСВ). Скасування соціального внеску та ліквідація пенсійного фонду не усувають зобов’язань суспільства з фінансування пенсій.

Реклама

Пенсійна реформа назріла в Україні давно, але це дуже непросте завдання. Радикальна податкова реформа, разом зі зниженими ставками оподаткування, може заохотити платників податків дотримуватися законів. Але тільки цих кроків недостатньо. Пенсійні зобов’язання уряду вже є дуже обтяжливими. Пенсійних внесків, які зараз сплачуються, недостатньо для фінансування поточних пенсійних виплат. Тому необхідно відновити баланс надходжень та видатків.

Дотримання законів можна забезпечити лише у тому випадку, якщо громадяни повірять, що система є справедливою та забезпечує певні переваги у разі сплати податків у повному обсязі. Наразі в Україні у це вірять дуже небагато громадян. Натомість, левова частка з них віддають перевагу тіньовим схемам та користуються певними благами, за які платять інші. Відповідно, сумлінні платники податків сплачують державі забагато, а порушники уникають покарання.

Досвід свідчить, що детенізація економіки є тривалим процесом. У контексті податкової політики елементом цього процесу може бути зміна податкових ставок одночасно з відчутним посиленням заходів з забезпечення дотримання законодавства, які дозволять громадянам розраховувати на справедливе ставлення з боку держави.

Реклама

Також я бачу сильні економічні аргументи на користь об’єднання соціального внеску з податком на доходи. Механізм такого об’єднання є досить складним. Уряд не може просто ухвалити постанову про об’єднання двох податків, вважаючи при цьому, що на таке рішення ніяк не відреагує ринок праці, не відреагують пенсіонери, не зміняться витрати на різних рівнях державного механізму та податкові надходження.

Цієї мети можна досягти, і вона насправді є бажаною, адже безперечними перевагами є спрощення самого обрахунку податку на заробітну плату, а також спрощення звітності та зменшення платежів. Мінусом цієї моделі може стати те, що громадяни будуть отримувати менше доходів в разі, якщо їхні роботодавці не підвищать рівень зарплати, адже податок повністю утримується за рахунок доходів самих працівників.

Наразі в Україні немає повноцінного трастового фонду для управління пенсійними заощадженнями або інших соціальних фондів, які б дозволяли фінансувати соціальні виплати зі своїх поточних доходів. Тому для України об’єднання податку на доходи та соціального внеску може стати виключно довгостроковою метою, яка вимагатиме ретельного дослідження та внесення серйозних змін до законодавства.

Кріс Вейлс – голова Глобальної групи з податків та управління PwC’s (PwC’s Global Tax and Governance Team). Він був членом Ради економічних радників Уряду Великобританії (1997-2003), призначеної прем’єр-міністрами Великобританії Тоні Блером та Гордоном Брауном для реалізації податкової реформи у Великобританії. Після того він займав ключові ролі в кільках приватних організаціях, включаючи Goldman Sachs. Кріс Вейлс був засновником Центра оподаткування бізнесу в Оксфордському університеті. Він також є членом Наглядової ради та Ради британського Інституту фіскальних досліджень.