Україна та ЄС: час для контракту "Реформи заради інвестицій"

25 апреля 2018, 14:03

Через чотири роки після Революції гідності, українці оцінюють прогрес у реалізації реформ, та ставлять серйозні запитання щодо їхнього впливу на повсякденне життя. У Європейському Союзі ми постійно досліджуємо який насправді вплив має міжнародна підтримка, у тому числі понад 320 мільярдів  гривень (10 мільярдів євро), які залучив ЄС для допомоги Україні. В умовах конфлікту, який і надалі триває на сході, Україна, без жодних сумнівів опинилась у складній ситуації. Проте подібні запитання є правомірними. Хоча економічне зростання і відновилося після найглибшої кризи 2015 року, і, схоже, досягло рівня у 2-3%, але це – не надто високий показник, щоб задовольнити справедливі очікування українських громадян.

Базуючись на багатьох важливих інституційних реформах, проведених протягом останніх кількох років, постійним викликом як для Уряду, так і для його міжнародних партнерів, насправді має бути забезпечення зростання реальної економіки. Зрештою стале економічне зростання – найкращий спосіб продемонструвати українцям, що реформи дають свої плоди, що у свою чергу надає подальший імпульс для проведення реформ. Це підтверджує громадське обговорення необхідності визначити пріоритетність інвестиційної підтримки.

Реклама

Рівень інвестування в реальний сектор економіки, для того, щоб забезпечити більш високі темпи зростання, має бути значно вищим за сьогоднішній. Потрібні державні інвестиції України та її міжнародних партнерів – у розвиток приватного сектору, інфраструктури, у державні послуги – для того, щоб забезпечити подальший розвиток фінансових ринків України, які досі залишаються надто фрагментованими, та забезпечити внутрішнім та іноземним приватним інвесторам такий рівень впевненості, щоб вони повірили в українську економіку.

Назвемо це: контракт "Реформи заради інвестицій". 

Наша пропозиція полягає в тому, що в рамках нового Зовнішнього інвестиційного плану ЄС цього року Україні може бути окремо виділено 1,6 мільярдів гривень (50 млн. євро), зокрема для подальшого кредитування банківськими установами, і, в такий спосіб – інвестування у реальний сектор економіки. Можливо для масштабів України це – не надто велика сума. Проте, за умови розумного використання це дозволить залучити до 16 мільярдів гривень  (500 млн. євро) приватних інвестицій.   

Реклама

І попри те, що ця частина фінансування ЄС надаватиметься у вигляді гранту, буде необхідно зробити визначені кроки, щоби забезпечити довіру збоку інвесторів. Виділення перших 1,6 мільярдів гривень (50 млн. євро) на цей рік відбудеться лише у тому випадку, якщо до літніх канікул перерви Верховної Ради, Україна забезпечить виконання наступних заходів.   

  • Перше стосується Регулятора у сфері енергетики.

Для забезпечення ефективного функціонування енергетичного ринку та зменшення корупційних можливостей, повинно існувати незалежне регулювання. Для нас надзвичайно важливо буде побачити, що нові члени установи Регулятора у сфері енергетики можуть виконувати свої функції у повному обсязі відповідно до Закону, прийнятого Верховною Радою та підписаного Президентом майже 18 місяців тому.

  • Друге стосується бізнес-омбудсмена.

Нинішній бізнес-омбудсмен вже працює над створенням кращого бізнес-середовища. Проте – тільки на тимчасових засадах. Ми віримо, що необхідний сигнал буде надіслано, коли самостійність та незалежність бізнес-омбудсмена буде остаточно закріплена, як запропоновано у проекті закону, який зараз перебуває у Верховній Раді

Реклама
  • Третє стосується існуючої вимоги щодо електронного декларування статків антикорупційними активістами.

Декларування статків здійснюється державними службовцями з тим, щоб виключити зловживання державними посадами, які вони обіймають, а не приватними особами, які займаються викриттям корупції. Започаткувавши цю вимогу, Україна зробила собі ведмежу послугу, надавши більше аргументів тим, хто стверджує, що українська влада більше зацікавлена у боротьбі із тими, хто викриває корупцію, ніж насправді – із самою корупцією.

Усі три заходи пов’язані із встановленням довіри до нової України. 

Якщо держава може продемонструвати, що здатна поважати незалежність Регулятора у сфері енергетики та бізнес-омбудсмена, а також – безумовне право простих громадян України виступати проти корупції, то існує велика вірогідність того, що інвестори, як міжнародні, так і вітчизняні, повернуться в Україну, що сприятиме економічному зростанню, необхідному для підвищення рівня життя у всій країні. 

За умови таких нових зобов’язань з обох сторін, які втілено у контракті "Реформи заради інвестицій" , ми можемо підтримувати прагнення України ставати сильнішою, та рухатися вперед разом.