До 20 млрд грн – в НАУ озвучили суму збитку держбюджету від нелегального ринку палива

16 липня 2021, 09:00
За словами президента НАУ, 40% ринку бере участь у "скрутках" із використанням АЗС

Нелегальні міні-НПЗ, "сірі" АЗС і податкові "скрутки" щорічно крадуть із бюджету України близько 15-20 млрд грн. Про це стало відомо з інтерв'ю президента Нафтогазової Асоціації України Нелі Привалової для порталу mind.ua.

За словами Нелі Привалової, за 2020 рік обсяг виробництва міні-НПЗ склав близько 300 000 тон "бодяги", виготовленої із використанням безакцизних розчинників, з якої не сплачено акциз до бюджету. Втрати ж бюджету України у вигляді акцизу та ПДВ досягли майже 4 млрд грн на рік.

Крім того, у 2020 році розрослася ще одна проблема – 40% ринку бере участь у "скрутках" із використанням АЗС. На цей час це найбільша "сіра пляма" у частині схем продажів і недоотримання коштів до бюджетів. Втрати бюджету від таких схем складають близько 15-20 млрд грн на рік.

Суть схеми "скруток" на АЗС. Людина приїжджає на АЗС заправити машину. Віддає касиру готівку, але через касовий апарат цю операцію або взагалі не проводять, або проводять із підміненими даними покупця, тобто видають лівий чек. Фактично, паливо продано за готівку людині, яка приїхала на заправку, а за документами ці обсяги палива пішли промисловим споживачам, які нібито купили його у оптового трейдера і використовували у своїй господарській діяльності.

Також у Нафтогазовій Асоціації зазначили, що частина "чорних" АЗС мімікрували під легальні станції. Ці об'єкти, не будучи нормально спроєктованими, введеними в експлуатацію із дотриманням всіх нормативних вимог, зокрема містобудівних, санітарних, екологічних, земельних, податкових, протипожежних, із незрозумілих підстав отримали ліцензії, але як і раніше залишаються тими ж "підпарканними бочками". Ці станції умовно називають "сірі" точки. За даними НАУ, на сьогодні в Україні залишається близько 600-800 таких об'єктів.

Президент Нафтогазової Асоціації України Нелі Привалова

Президент НАУ також зазначила, що всі перераховані вище махінації дозволяють недобросовісним учасникам ринку мати неконкурентну цінову перевагу перед "білими" учасниками і заробляти більше, ніж ті, хто дотримується стандартів якості та платить податки.

Неля Привалова переконана – від нівелювання "сіро-чорного" сегмента паливного ринку виграють усі. Споживачі отримають паливо кращої якості і за найкращою ціною і впевненість у безпеці обслуговування на станціях, легальні гравці ринку збільшать протоки палива і зможуть знизити ціни, держава отримає відсутні суми податків для будівництва доріг і фінансування потреб оборони, медицини та іншого, суспільство – більш чисту екологію і безпеку.

На жаль, за інформацією учасників ринку палива, якихось глобальних змін по очищенню ринку від тіньового сегмента за результатами множинних контрольно-перевірочних та слідчих заходів органами влади, поки що не відбулося.