Олександр Фоменко: "Ми робимо все, щоб вже наступного року жителі столиці відчули поліпшення якості послуг з гарячої води і тепла"

9 липня 2014, 08:00
Генеральний директор "Київенерго" розповів про те, скільки кияни тепер платитимуть за тепло і гарячу воду, звідки виникли мільярдні борги і який стан тепломереж у столиці

Олександр Фоменко. Фото прес-служби Київенерго

З 1 липня, згідно з прийнятим парламентом Закону № 1198-VII, по всій Україні істотно піднялися тарифи на послуги теплопостачання для населення. Крім того, за новим законодавством, українці в найближчому майбутньому зможуть запитувати за якість наданих послуг безпосередньо у теплопостачальної організації.

У столиці найбільшим постачальником теплової енергії є компанія Київенерго. Про те, яких змін очікувати киянам у зв'язку із змінами в законодавстві, що зараз відбувається з тепловими мережами, і чому столичні жеки накопичили мільярдний борг перед компанією, нам розповів генеральний директор ПАТ "КИЇВЕНЕРГО" Олександр Фоменко.

З липня кияни стануть платити більше за тепло і гарячу воду

Реклама

- Олександре Валерійовичу, з чим пов'язане прийняття парламентом нового закону про надання послуг теплопостачання?

- По-перше , питання про реформування українського законодавства у сфері теплопостачання було піднято Міжнародним валютним фондом з метою приведення тарифів для населення до економічно обгрунтованого рівня. По-друге , в країні все частіше піднімалася проблема якості теплопостачання , адже всім відомо , що технічний стан українського теплоенергетичного комплексу , м'яко кажучи , далеко не найкращий. Необхідно було визначити організації, які б безпосередньо відповідали за стан теплових мереж та обладнання і, відповідно , за якість теплопостачання перед споживачем . Ці два основні чинники і були передбачені Верховною Радою України в законі № 1198 -VII , який прийнятий у квітні і діє з 1 липня 2014 року.

- Скажіть, а скільки кияни тепер платитимуть за тепло і гарячу воду?

- Тарифи на послуги централізованого опалення та гарячого водопостачання встановлює Національна комісія , яка здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг ( НКРКУ ) окремо для кожної теплопостачальної організації . Для споживачів Київенерго тарифи на послуги гарячого водопостачання з 1 липня 2014 встановлені на рівні 25,10 грн за 1 куб. м при підключеній сушці для рушників до системи гарячого водопостачання. І на рівні 23,48 грн за 1 куб. м без її підключення.

Тариф на послуги централізованого опалення для мешканців будинків , які обслуговує КИЇВЕНЕРГО , встановлений на рівні 375,30 грн за 1 Гкал при наявності будинкових та квартирних приладів обліку теплової енергії. І на рівні 9,22 грн за 1 кв. м на місяць протягом опалювального періоду при відсутності будинкових та квартирних лічильників теплової енергії. Тут важливо відзначити , що раніше споживач оплачував послуги опалення рівними частинами по 1/ 12 протягом усього року.

- В умовах спаду економіки та підвищення тарифів багато людей, можливо, не зможуть оплачувати житлово-комунальні послуги. Як їм бути?

- В основі неоплати наданих послуг лежать дві причини. Перша – об'єктивна , відсутність можливості платити за комунальні послуги з причини низьких доходів або їх відсутності ( втрата роботи , наприклад). Якщо людина не в змозі оплачувати комунальні послуги , їй необхідно звернутися до районної адміністрації та оформити державну субсидію. На нараді під керівництвом мера Києва в Київській міськадміністрації 1 липня піднімалося питання активізації роботи "єдиного вікна" при районних адміністраціях для оформлення пільг і субсидій населенням. Тому тут найголовніша порада – вчасно звернутися до районної адміністрації і отримати належну субсидію від держави.

Але є і друга причина – і вона чисто суб'єктивна , відсутність бажання у споживача платити. Тут все залежить від рівня відповідальності споживача, і тут мені складно щось радити. Але з морального принципу , якщо ти товар споживаєш , то ти зобов'язаний його оплатити.

- Розкажіть тепер про те, чому кияни будуть оплачувати послуги теплопостачання не жекам, а Київенерго?

- Це також пов'язано з нормами прийнятого закону , згідно з яким споживачі мають укласти прямі договори безпосередньо з теплопостачальною організацією . І це абсолютно нормальна світова практика . Адже давайте подивимося на ситуацію , в якій опинилися кияни сьогодні . Споживачі перераховували гроші за послуги теплопостачання не на рахунок постачальника , а через посередника – житлову організацію . Причому , за даними Держкомстату , населення Києва досить сумлінно оплачує комунальні послуги – більше 90%. А заборгованість столичних комунальних , приватних та відомчих житлових організацій перед Київенерго за спожиту теплову енергію на сьогодні перевищила один мільярд гривень. Таким чином , і компанія , і кияни виявилися заручниками архаїчної системи взаємин у ЖКГ , де найчастіше неможливо відстояти свої права ні споживачам, ні постачальнику. Хочу відзначити , що приватні управляючі компанії (ОСББ та ЖБК ) як і раніше можуть залишатися оптовими покупцями теплової енергії у Київенерго та виконавцями послуг для своїх будинків. При цьому обов'язковою умовою є 100 % оплата ними поточних зобов'язань і відсутність заборгованості за попередні періоди.



Борг перед Київенерго за теплову енергію в 2,9 млрд грн – рекордний за останні сім років



- Звідки виник такий борг?

- Він має кілька складових. По-перше , це борги мешканців перед жеком . Ми оцінюємо цю суму від сили в 300 млн грн з 1,06 млрд грн загального боргу житлових організацій перед компанією! Далі , інша заборгованість складається з різниці в нарахуваннях . У комунальних жеків часто теж були збиткові тарифи. А відшкодовувати цю різницю повинна була міська влада . Де- факто , ці зобов'язання далеко не завжди виконувалися , тому у міста перед комунальними підприємствами також сформувалися борги.

І третя причина критичної заборгованості житлових організацій перед Київенерго – це нецільове використання грошей , які заплатили споживачі . Наприклад , жек отримав якусь суму від жителя будинку , нам перерахував 80 % , а 20 % витратив на свої потреби. В результаті , потерпілими від цієї ситуації опиняються дві сторони. Київенерго не отримало оплати в повному обсязі за вироблене тепло і гарячу воду. І жителі , які сумлінно оплачують послугу , вимушено опиняються перед загрозою її повного відключення з причини заборгованості жеку . Приміром , два комунальні жеки на Троєщині змогли накопичити борг перед Київенерго по 20-25 млн грн кожен! Для порівняння , загальний борг всіх комунальних жеків у Дарницькому районі – близько 6 млн грн. В результаті , боржники Троєщини пішли на конструктивні рішення по заборгованості з Київенерго тільки тоді , коли компанія змушена була попередити людей про відключення їх будинків від гарячого водопостачання.

Питання з критичними боргами комунальних жеків , а також столичних бюджетних організацій за спожиту теплову енергію сьогодні – одне з найактуальніших , яке обговорювалося керівництвом Київенерго та новою столичною владою на чолі з мером. У результаті конструктивних переговорів і нарад Віталій Кличко дав доручення зробити всі необхідні кроки щодо  врегулювання цієї ситуації. Сподіваємося , ці зусилля принесуть довгоочікуваний результат.

- З переходом на прямі договори ця проблема зникне?

Звичайно . З переходом на прямі договори споживач зможе напряму звернутися в Київенерго , здійснити звірку своїх розрахунків і контролювати їх надалі . Ми ж будемо мати можливість здійснювати планові інвестиції в підвищення якості послуг теплопостачання – ремонти теплотрас , котелень , обладнання. При такій системі розрахунків за теплову енергію у нас не буде посередника , який якось не так може використовувати гроші , призначення яких повинно бути спрямоване на обслуговування та модернізацію теплового господарства . Я дуже сподіваюся , що новий формат роботи зі споживачем буде зручний всім – і киянам , і компанії. А ми зі свого боку зробимо все , щоб вже наступного року жителі столиці відчули поліпшення якості послуг з гарячої води і тепла.

- Ви сказали, що за тепло заборгували не тільки жеки, а хто ще?

Так , перелік наших боржників жеками не вичерпується. Загальний борг за теплову енергію всіх споживачів перед Київенерго становить понад 1,8 млн грн. З них – мільярд винні житлові організації , а 800 млн – бюджетні організації міста. Також існує заборгованість держави перед компанією з компенсації різниці в тарифах – це більш 1,06 млрд грн. У результаті загальний борг за теплову енергію перед Київенерго – 2,9 млрд грн. Це рекордні показники за останні сім років для Київенерго . З цієї причини Київенерго , в свою чергу , не може розрахуватися з НАК "Нафтогаз " за використаний на виробництво тепла природний газ. Наш борг перед ними – понад 2,5 млрд грн. І ми , і всі кияни вже були відкрито попереджені про те , що якщо ситуація найближчим часом не вирішиться , Нафтогаз може припинити постачання газу на послуги гарячого водопостачання.

- Скажіть, а в Нафтогазі жорстко стоять на позиції "відключимо" або розуміють, що борги – це не тільки ваша проблема?

- З одного боку , розуміють , з іншого боку , добре знають проблему , оскільки ми відкрито показуємо всі цифри . Зараз , в умовах припинення поставок російського газу , вирішення проблеми заборгованості за газ та теплову енергію , а також забезпечення надійності майбутнього опалювального сезону в Києві – питання номер один і для Київенерго , і для Нафтогазу , і для київської влади. Тому ми активно працюємо і взаємодіємо з усіма зацікавленими сторонами , в тому числі і зі споживачами . Упевнений , що тільки спільними зусиллями зможемо прийти до вирішення цієї гострої проблеми і забезпечити киян теплом цієї осені.

Реклама



Майбутнє – за ОСББ та приватними керуючими компаніями



- Олександре Валерійовичу, а який зараз загальний стан тепломереж у Києві?

- На жаль , відсутність фінансування теплового господарства в столиці в 90 -ті роки і на початку 2000 -х залишило свої наслідки – підвищене зношення тепломереж. На сьогодні близько 70-80 % мереж потребують заміни ! Для порівняння , в електроенергетиці середній показник зношення складає до 60 %.

- Чому так склалося, за ці роки ніхто взагалі не займався модернізацією?

Загальновідомо , що житлово – комунальне господарство не фінансувалося в необхідних обсягах дуже тривалий період часу. Протягом 15 – 20 років ми мали економічно необгрунтовані тарифи , які нерегулярно покривалися за рахунок субсидування з державного бюджету (компенсація різниці тарифів , – Ред.) . Простіше кажучи , джерела такої модернізації просто не були передбачені.

- Де в Києві найбільш проблемні ділянки тепломереж?

- Поточний стан теплових мереж такий , що в принципі пориви можуть бути в будь-якому районі міста Києва. Тому ми і змушені щорічно проводити гідравлічні й акустичні випробування. Але у нас є дані , де знаходяться найбільш зношені тепломережі завдяки впровадженню акустичної діагностики мереж . Це Троєщина , Теремки , Святошино , Печерськ, Поділ та Оболонь. За допомогою такої діагностики ми визначаємо загальну зношеність металу і найбільш проблемні місця. Поки акустична лабораторія працює в тестовому режимі. Думаю , через 2 – 3 роки ми почнемо відходити від гідравлічних випробувань і перейдемо на більш ефективні методи діагностики теплотрас. Це дасть можливість , у тому числі , виключити відключення гарячої води на тривалий час у літній період.

- Як змінилася статистика по кількості проривів тепломереж?

- Торік був пік пошкоджуваності – більше 9 тисяч за весь сезон. Цього року поки що менше. Обумовлено це тим , що протягом останніх трьох років Київенерго інвестувало в теплові мережі міста понад мільярд гривень. Цей показник вищий сукупної цифри інвестицій з цього напрямку за останні 10 років. Ми замінили більше 200 км найбільш проблемних ділянок труб на сучасні енергозберігаючі , які прослужать до 50 років. Цього року у нас намічені 19 великих проектів практично у всіх адміністративних районах столиці. Така динаміка дозволить компанії не тільки знизити кількість пошкоджень у мережах , але і поліпшити якість послуги . Цього року , наприклад , ми закінчимо повну перекладку мереж у мікрорайоні Теремки-1 і за три роки зможемо здійснити такі ж роботи на Троєщині.

- Скажіть, а скільки часу вам необхідно на усунення пошкоджень в опалювальний сезон?

- За нашим регламентом і відповідно до законодавства , при пошкодженні теплових мереж в опалювальний сезон компанія зобов'язується протягом доби відновити теплопостачання , а гаряче водопостачання – протягом трьох діб. Під час попереднього опалювального періоду ми вперше не порушили цей регламент . Ми укомплектували ремонтні бригади додатковим обладнанням і технікою , в результаті на сьогоднішній день бригади можуть ефективно виконувати потрібні роботи і не порушувати регламентні терміни.

- Підготовка до майбутньої зими вже почалася?

- На сьогодні ми виконали більше 50 % запланованих робіт і до 15 жовтня, до початку опалювального сезону , маємо бути готові.

- У яких будинках з точки зору роботи комунального господарства ситуація краща – в тих, де створені ОСББ, або в тих, які обслуговуються жеками?

- Гірше з жеками . В ОСББ та ЖБК , як правило , відчувається господар , який впроваджує всілякі технології енергозбереження і готує внутрішньобудинкові мережі до роботи. Жеки – це малоефективні організації , які обслуговують 100 будинків і більше. Я думаю , що майбутнє – за ОСББ та приватними керуючими компаніями , у яких буде стимул до нормальної роботи , а у мешканців – набагато менше проблем з якістю комунальних послуг. А значить, у Київенерго з'явиться більше надійних і відповідальних партнерів , що дозволить нам зосередитися на якості послуг та вдосконаленні системи роботи з клієнтами.

- Зараз у Київенерго з'явилося багато нових сервісів для споживачів. Приміром, за електроенергію можна заплатити на вашому клієнтському сайті. Чи багато людей користуються такими послугами?

- У нас дуже гарна динаміка щодо використання клієнтами веб -сервісу "Особистий кабінет КИЇВЕНЕРГО" . На початку минулого року зареєструвалося всього 16 тисяч чоловік. А зараз сервісом користуються більше 85 тисяч. З них 15 тисяч оплачують за електроенергію онлайн прямо в "Особистому кабінеті" , а ще 38 тисяч використовують для оплати інші сайти. Наше завдання – збільшити кількість щомісячних онлайн -платежів до 65 тисяч протягом двох років.

В "Особистому кабінеті", крім онлайн -оплати , клієнти можуть швидко сформувати квитанцію для оплати електроенергії у банку , контролювати нарахування за особовим рахунком , отримати доступ до статистичної інформації про своє електроспоживання , зробити звірку розрахунків і сформувати акт звірки.

Минулого року ми почали реорганізацію інфраструктури для обслуговування клієнтів. Цього року з'явиться ще вісім сучасних центрів обслуговування. Всього по місту їх буде 12 . Ми дійсно багато працюємо над сервісами для наших клієнтів , оскільки переконані , що комфортна партнерська взаємодія з ними допоможе компанії впроваджувати сучасні підходи у наданні комунальних послуг.