Автор легендарної пісні "Віват, король": "На перший гонорар купив тістечок і відразу їх з'їв"

18 жовтня 2014, 10:00
Український поет, драматург і сценарист розповів, чому вважає, що з Росією потрібно сідати за стіл переговорів, за що не зможе пробачити Кобзона, як після першого серйозного гонорару вирішив не працювати і про плани на майбутнє

Юрій Євгенович: "Наступного року мені виповниться

Ім'я : Юрій Рибчинський
Народився: 22.05.1945 в Києві ( Україна )

Закінчив філологічний факультет Київського інституту імені Шевченка. Ще студентом друкував свої вірші в періодичних виданнях. З 1965 року став писати тексти пісень. Композиції на його вірші виконують Софія Ротару, Тамара Гвердцителі, Валерій Леонтьєв, Олександр Малінін, Таїсія Повалій, Лоліта Мілявська, Ірина Аллегрова та багато інших. Народний артист України (2000), 15 разів ставав лауреатом телевізійного фестивалю "Пісня року". У 2009 році був удостоєний Гоголівської премії за внесок у драматургію. У загальній складності написав більше трьох тисяч пісень, з них майже чотири сотні стали шлягерами.

Зізнаюся чесно : коли приходжу в караоке – бари , то незмінно виконую дві композиції : " Минає день , минає ніч " і " Чарівна скрипка " . Ніколи не думала , що з автором цих рядків мені пощастить поспілкуватися особисто , причому ще й у нього в гостях . Юрій Рибчинський представлення не потребує – його пісні вже півстоліття у всіх на слуху . Але говорили ми не тільки про пісні ...

- Юрію Євгеновичу, останні місяці для багатьох українців ранок починається з новин. А як у вас?

- Чесно кажучи , зараз я намагаюся як багато менше дивитися новини , тому що інформація , яку ми отримуємо , в більшості своїй негативна . Стає тільки гірше , а змінити ти нічого не можеш . Крім цього, зараз інформації так багато і вона настільки суперечлива , що навіть мені , який працював свого часу в Адміністрації президента , дуже важко розібратися , де правда , а де брехня (три роки був радником при Адміністрації президента за часів Леоніда Кучми. – Авт . ) . Єдине , що я собі дозволяю , так це " Фейсбук" .

- Як ви думаєте, коли і чим закінчиться війна?

- Не хочеться лякати ваших читачів своїми здогадками та прогнозами , але мені здається , що те, що почалося в Криму і продовжилося на Донбасі , ще триватиме мінімум три роки. Це як пожежа , який легко почати , але складно погасити . Путін продумав цю гру на кілька років , і він не зупиниться . Можуть бути періоди перепочинку , перемир'я , але Росія не залишить Україну в спокої. Режим Путіна тримається на тому , що він озвучує думки , які накопичувалися в Росії , точніше , в російській народі останні 23 роки. У них був комплекс , який потрібно було чимось відшкодувати : не скажеш же 140 – мільйонному народу , мовляв , ми все профукали . Тому потрібен був зовнішній ворог . І Україна була кращим варіантом . Путін повторює те , що робив Микола ІІ перед розпадом Російської імперії : найбільше цей цар боявся революції , тому і придумував війни , які в результаті завжди програвав . Путін дуже боїться , щоб в Росії не повторилися події , які відбулися у нас в 2004 -му і через 10 років. На жаль , ми – найкращий відволікаючий маневр . І Путін грає на цьому . Багато хто думає , що це він у всьому винен, це він обдурив власний народ. Нічого подібного! Він озвучує бажання тих 80 відсотків росіян, які за нього голосують . Це вони хочуть , щоб Херсон , Київ стали російськими містами. Але є , чи знаєте , історична матриця , яка завжди повторюється. Це неминуче . Росія адже вигравала тільки ті війни , в яких на неї нападали . А ось якщо Російська імперія сама починала війну на чужій території , як правило , це призводило до її розпаду. І в даному випадку мені теж здається , що так станеться.

Реклама

Мої бабуся і дідусь по маминій лінії поховані в Дебальцеве та частина дитинства я провів на Донбасі. І , природно , це не чужа для мене земля , але ... Зараз мені дуже важко уявити , як можна буде далі один з одним жити , навіть коли там перестануть стріляти . Пройдена лінія неповернення , після якої буде дуже складно вирішити , як себе вести не тільки по відношенню до путінської Росії , але і з людьми на Донбасі , які взяли в руки зброю. У таких людей , на мій погляд , один вихід: йти разом з російськими солдатами , які їм допомагають воювати , до Росії. Перша люстрація повинна стосуватися саме людей , які взяли в руки зброю проти свого ж народу.

Що ж до Росії ... Ми завжди будемо сусідами – так вже розпорядилася доля. Тому все одно треба домовлятися і сідати за стіл переговорів. Не тому , що Росія більше і сильніше – просто ми нікуди від неї не дінемося . Це з дружиною можна розлучитися , виїхати в іншу країну і більше ніколи її не бачити . А тут не вийде . Найкращим рішенням для Путіна була б заява , що Крим – окрема держава , там є титульна нація . Це територія кримських татар – і росіяни, і українці прийшли на чужу територію. Але , звичайно , Путін так ніколи не зробить.

- Раз вже ми говоримо про політику, то як ви оцінюєте участь в ній артистів?

- Якщо режисер , наприклад , захотів зайнятися політикою , то нехай краще ставить політичні спектаклі . Кожен повинен займатися своєю справою. Я б взагалі заборонив людям творчості лізти в цю сферу. А якщо людина цілеспрямовано , професійно вже доріс до цього і хоче займатися політикою , то повинен з мистецтвом попрощатися .

- Але ж ваш син – поет і видавець Євген Рибчинський – на цих виборах став кандидатом в депутати? Ви говорили йому, що не бачите в творчих людях політичного потенціалу?

- Але заборонити їм ж теж не можна ( сміється ) . Я в свій час це спробував і зрозумів : поки не пізно – краще звідти йти . Що таке коридори влади , я знаю не з чуток – був радником Кучми з 1997 – го по 2000 -й рік. Але я вважаю , що людина мистецтва , що йде в політику , стає невільною. А вся ж принадність людини мистецтва в тому , що він над партіями , над політиками і так далі. В цьому його колосальний вплив на той народ , який він представляє. Коли Олександр Колчак входив в сибірські міста , завжди вішали оголошення: " Артистів , кучерів і повій не чіпати – вони однаково служать всім властям " . До речі , якщо б у мене були повноваження , то перший закон , який я б видав , був би мораторій на всі партії . Тому що партії не з'єднують людей , а навпаки , нацьковують один на одного. Після Радянського Союзу таке розмаїття партій можна порівняти хіба що з обжерливістю , яке наступає після тривалої дієти . А ще б я встановив квоту , що більше одного терміну ніхто не має права бути у Верховній Раді. Ротація повинна бути !

- А ось той же Йосип Кобзон, з яким ви не одного разу співпрацювали, зовсім не вважає, що людям мистецтва краще політикою не займатися ...

- Через це якраз в 2004 році ми і посварилися . Коли він приїжджав в Україну і агітував за Януковича , я у нього питав , що було б , якби я , наприклад , приїхав перед виборами до Росії і почав ратувати за когось. Мене ж заарештують , як це б зробили в Польщі, Німеччині . Тим більше Кобзон був депутатом Думи , тобто був однією з гілок влади. І якщо влада однієї країни втручається у виборчий процес в інший , то це кримінально повинно бути покараним . Можна висловлювати свою думку , але приїжджати і займатися агітацією на чужій території – злочинно . І я йому про це сказав ... Про останні події між нашими країнами ми не спілкувалися . Він – із тих людей , яких переконати не можна. У Росії дуже багато залишилося людей минулого радянського часу , і Кобзон завжди був уособленням Радянського Союзу , комуністом . Таким залишився й зараз. Я не можу до нього пред'являти претензії , мовляв , я змінився , як і мільйони людей , а він – ні. Це його право співати і сьогодні " А Ленін такий молодий ...". Сперечатися з людьми , які залишилися в минулому, з переконаними комуністами , марно. Їх змінити неможливо , але і пробачити людину, яка наш український гімн називає фашистським , я не можу.

- А коли ви останній раз спілкувалися з Таїсією Повалій, яка завжди на концертах виконує пісню на ваші вірші "Чарівна скрипка"?

- С Таїсією і її Ігорем Ліхутою ми спілкувалися , коли трапилася біда з Ігорем Покладом (у березні цього року у композитора , який до цього переніс безліч різних операцій на різних органах , діагностували зараження крові . – Авт . ) . Це мій перший композитор , з яким я починав працювати. Так от тоді я і композитор Ніколо Петраш звернулися до багатьох діячем мистецтва за допомогою – і до Меладзе , і до Ротару , і до Повалій . І все серцево допомогли моєму другові і братові з мистецтва та дали гроші на операції . Зараз Ігор вже себе краще почуває , схуд , правда , на 30 кілограмів.

- Про політику з Таїсією не говорили?

- А про що ми будемо говорити ? Я – по один бік барикад , вона – по інший . Це її свідомий вибір.

- Давайте все ж поговоримо про вашу творчість. Вас ображає, що ваші пісні іноді вважають народними?

- Навпаки , це найвища похвала для поета . Мене ображає інше: коли в документах ставлять замість мого прізвища "народна " , і я не отримую за цю пісню грошей . Це раніше ми жили в країні , де не знати мене не могли , тому що в Радянському Союзі не можна було на радіо і телебаченні давати пісню , чи не оголосивши , чия це музика і слова . Чи ображає мене те, що зараз цього не відбувається? Звичайно ! Це порушення авторського права .

- А перший свій гонорар за вірші пам'ятаєте?

- Це було ще в шкільні роки , в 9 -му класі. На всі гроші я купив штук 20 заварних тістечок , які відразу ж і з'їв .

- Думаю, в юності ви всіх дівчат підкорювали саме віршами ...

- Чому це тільки віршами ? ( Посміхається ) . Ще я танцював добре , спортсменом був . І не був схожий на більшість хлопців через свої рудих вогненних волосся.

- А буває таке, що ви переписуєте свої ж твори через багато років?

- Ніколи такого не робив. Буває , коли я щось перечитую , у мене виникає думка , що це і не я зовсім писав . Я в 16 років , в 20 років і в 30 – абсолютно різний. Хоча , перечитуючи деякі свої ранні твори , мені іноді здається , що й зараз я б їх навряд чи написав .

Реклама

- Як ви зараз пишете – від руки або за допомогою комп'ютера?

- До комп'ютерів у мене була друкарська машинка , а зараз я знову віддаю перевагу більше від руки писати . Після тривалого сидіння перед комп'ютером зрозумів , що можу посадити зір . Хоча в наступному році мені вже 70 , я до сих пір не ношу окуляри . І якщо зіпсую зір , я ж не буду бачити, які ви , жінки , красиві .

- До речі, щодо ювілею. Плани будуєте?

- Я хочу зробити кілька днів концертів , щоб представити не тільки свої мюзикли – рок – оперу "Біла ворона " , " Парфумер " , вистава " Едіт Піаф . Життя в кредит " , а й пісенну та поетичну програми . Тобто мінімум чотири – п'ять концертів хочу зробити. Сподіваюся , в країні до того часу все налагодиться .

- На ваші вірші написано величезну кількість чудових пісень. А як вам сучасні хіти? Можете назвати пісні, з приводу яких шкодуєте, що не ви їх написали?

- Я вдячний Богу , що ще хлопчиськом отримував задоволення від того , що пишу , а незабаром за це мені почали ще й платити. Якщо говорити про хіти останнього часу , то мені дуже подобається пісня Слави "Самотність – сволота " , " Водоспадом " Григорія Лепса і багато пісень Святослава Вакарчука .

- Більшість віршів ви писали, скажімо так, за бажанням, але були ж і чисто замовні випадки?

- Звичайно, той же " Віват , король " для Олега Блохіна – це замовна пісня. Написав її швидко – сьогодні замовили , завтра чекали результат ( сміється ) . До речі , пісню " Берега " можна вважати замовною. Мене друг попросив йому на день народження написати пісню про нашу бурхливої юності. І я писав ці вірші виключно на ювілей . Автор музики до цієї пісні – Володя Засухин – спочатку співав " Берега " сам. Потім вже цю пісню я віддав Сашкові Малініну , і він її розкрутив . З Сашком ми стали працювати відразу після Юрмальського музичного фестивалю 1988 року, де він виграв. Це мій виконавець . Взагалі у мене є два артиста , без яких я ніколи не візьмуся робити великий концерт : це Тамара Гвердцителі та Олександр Малінін . З кожним з них я можу робити з двох відділень концерти – стільки пісень ми зробили разом. Зараз я пишу мінімум три – чотири пісні протягом року для Саші .

- Зараз вам часто надходять дзвінки з пропозицією написати пісню якийсь висхідній зірці?

- Купівельна спроможність наших молодих , звичайно , розвинена , але головне для мене , щоб пісня не пропала . Тобто мені не важливо , хто буде виконувати пісню на мої вірші , навіть якщо він чи вона заплатить великі гроші. Головне – щоб цю пісню "не поховали " . З моєї точки зору , краще якомусь відомому артисту пісню подарувати , і вона стане популярною , ніж продати , але про неї ніхто не буде чути . Найдорожча пісня , яку я продавав , коштувала $ 15 тисяч. І ця пісня , до речі , не стала суперхітом . А бувало , що вірші , які я навіть не планував комусь віддавати , несподівано ставали улюбленими мільйонами . Наприклад , ті ж " Берега " , які зараз співає Малінін , і " позичили" для Таїсії Повалій .

- Ви знайомі з багатьма легендарними особистостями. Якою зустріччю дорожите найбільше?

- Зустріч , що змінила моє життя , відбулася в юності з композитором Ігорем Покладом . Якби не він , я , швидше за все , ніколи б і не став поетом – піснярем . Займався б виключно поезією або драматургією. Ми служили разом в ансамблі МВС , там же ми , до речі , написали і першу пісню , яка стала всесоюзним шлягером . Це " Очі на піску " , яку спочатку виконала Тамара Міансарова , потім – Йосип Кобзон , Едуард Хіль . Ця пісня дала мені можливість не працювати , адже за неї одну я отримував на місяць 250 рублів . І тоді я подумав : навіщо мені за 125 рублів кожен день ходити на роботу? Краще написати другу пісню . Тим більше , мені це подобається.

- Над чим зараз працюєте?

- Уже близько двох років я працюю над мюзиклом " Мерилін Монро . Crazy in Love " . У ньому планується 26 номерів , частину пісень ми вже написали разом з Вікторією Васалатій ( актриса театру ім. Франко , зіграла Едіт Піаф у однойменній виставі . – Авт . ) . Я хочу зробити антрепризу і набрати на кожну роль відомих артистів. У головній ролі , чесно кажучи , я бачу Тіну Кароль . Якби вона погодилася , я був би дуже радий .

- Може, риторичне запитання, але все ж. Як змусити молоде покоління любити вірші та літературу?

- Цього ніяк не зробиш , як не можна насильно змусити людину бути щасливою . Якщо ця потреба не виникла в період переходу від дитинства до юності , або в період першої закоханості , то дуже навряд чи , що людина по – справжньому полюбить потім поезію і музику. У житті не так багато речей , які доставляють справжнє задоволення , яке піднімає і відрізняє нас від тварин. Це релігія , музика і поезія .