Інтерв'ю з Дмитром Ківою, генеральним конструктором "Антонова": "Його назвали "Дельфін"

22 червня 2015, 08:30
Гарному літаку – гарне ім'я

Генконструктор: «Буду тепер займатися тільки творчістю»

На питання "Сегодня" біля трапу Ан-178 відповів генеральний конструктор держпідприємства "Антонов" Дмитро Ківа:

— Очікування, з якими ми прилетіли в Ле-Бурже, повністю виправдалися. Ми побачили дуже великий інтерес з боку замовників до 178-го. Літак такого калібру, хай не здасться перебільшенням, став зіркою авіасалону. По суті, він — єдиний з нових тут. Решта вже були. Багато хто зазначає, що це гарний літак. Йому і назву придумали — "Дельфін". У красивої машини повинно бути і ім'я відповідне.

Реклама

— Нам льотчик-випробувач Андрій Спасибі розповів, що імена літакам придумують генеральні конструктори...

— Треба прислухатися, що говорять люди. Мені якось прислали картину із зображенням дельфіна. Порівнявши її з 178-м, подумав — чому б ні? Так і склалося.

— А що Ан-132?

Реклама

— Подібна техніка також затребувана. Замовники є і на неї. У своєму класі це літак, який нічим не поступається закордонним аналогам. А за багатьма параметрами і перевершує їх.

— Ви до останнього тримали цей проект "у рукаві"...

— Поки не підписаний контракт, згідно з яким нас інвестують, вкладають гроші в розробку і споруду першого, дослідного зразка, говорити рано. Тепер, коли контракт укладений і проявлений інтерес до того, щоб розвивати проект, налагоджувати серійний випуск, у тому числі в Саудівській Аравії, можна і розповісти. Та й інші країни зацікавилися ним.

Реклама

— Напередодні авіасалону відбулося дві події: "Антонов" увійшов до "Укроборонпрому", а Петро Порошенко представив колективу в. о. президента підприємства — Михайла Гвоздєва. Якщо він в. о., то хто ви?

— Гвоздьов — в. о. керівника. Але ми домовилися, що конструкторські, наукові питання залишаються за мною. Думаю, це правильно. Я залишаюся генеральним конструктором. Мені пощастило довго і тісно працювати з Олегом Костянтиновичем Антоновим. Він був щасливою людиною — йому не доводилося займатися господарськими та іншими питаннями, що не відносяться до створення літаків. Тільки творчість! Я ж сповна відчув на собі, що таке нескінченні перевірки, виклики в прокуратуру, допити, підозри, наклепи. Все це дуже відволікає від головного. А якщо триває роками, то самі розумієте... Тому після прийняття рішення про розділення посад у мене наче гора з плечей звалилася.

— А Гвоздьов?

— Він — керівник підприємства. Всі фінансові важелі тепер лежать на ньому. Ми кілька разів зустрічалися і домовилися, що працюємо злагоджено, радимося, допомагаємо один одному. І я до цього готовий. У мене немає ніяких амбіцій.

— А народилася версія, що цими кадровими рішеннями "Антонов" якісь темні сили хочуть розвалити, зірвавши контракти по Ан-178, Ан-132...

— Ми все пояснили замовникам, щоб у них не виникло жодних сумнівів. Ті все сприйняли правильно. До речі, зацікавленість до 178-го проявлена і з боку Німеччини, інших провідних країн. Спілкувалися з високими посадовими особами (не буду поки розповідати, якими). Вони налаштовані на дуже детальний, скрупульозний діалог щодо цього літака, налагодження його виробництва та просування. Настільки скрупульозний, що це було і для нас несподіванкою.

— Які двигуни у Ан-178?

— Поки запорізькі Д-436. Такі на Ан-148 і 158. А повинні отримати Д-436ФМ, з підвищеною тягою. "Мотор-Січ" двічі переносила терміни — спочатку в серпні минулого року, потім у червні нинішнього. Тепер кажуть, що отримаємо в березні наступного. Але є авіакомпанії, які хотіли б оснастити 178-й двигунами західного виробництва — запорізькі не мають європейського сертифіката. А без нього отримати сертифікат і на літак неможливо. А немає сертифіката — замовник не візьме в європейському банку кредит під вигідний відсоток. І доведеться брати його під 20-30% замість 3-5. Ось такі тонкощі. Це те, про що нам зараз на переговорах заявляють замовники...