Інтерв'ю з екс-учасником ансамблю "Вераси" Олександром Тихановичем: "Вуса дозволяли лише грузинам і "Піснярам"

17 липня 2016, 09:00
Відомий музикант – про свій галасливий день народження, 40-річний шлюб, обіцянку не вживати міцних слів, роботу з легендарним Джоном Рідом і про те, як змінював зовнішність заради "Блакитного вогника"

Олександр і Ядвіга. Подружжя не любить розлучатися і намагається зав

Ім'я: Олександр Тиханович
Народився: 13 липня 1952 Мінську ( Білорусь )
Кар'єра: Народний артист Білорусі , колишній учасник ансамблю " Вераси"

Олександр Григорович закінчив духове відділення Білоруської консерваторії. У 1970-х роках був учасником популярного ВІА "Вераси". В ансамблі грав на бас-гітарі і трубі, виконував вокальні партії. Учасницею ансамблю була і Ядвіга Поплавська, що стала згодом дружиною Тихановича. Після перемоги на конкурсі "Пісня-88" з піснею "Щасливий випадок" разом з Поплавською створив дует з однойменною назвою. У 1988-му разом з дружиною організував Театр пісні Ядвіги Поплавської і Олександра Тихановича. Зіграв головну роль у мелодрамі "Яблуко Місяця".

Реклама

Їхня донька , 35 – річна Анастасія Тиханович , пішла по стопах батьків ( 13 років тому вона народила їм онука Ваню ) і виступає на сцені.

Олександр Григорович , вітаємо вас з днем народження ( в липні артисту виповнилося 64 роки ) ! Як відмітили?

Дякую за вітання! Знаєте , я вже багато – багато років традиційно відзначаю день народження на " Слов'янському базарі " ( концерти проходить зараз в Вітебську фестивалю можна побачити на телеканалі " Інтер " . – Авт . ) . Ми завжди добре збираємося , я багато кого запрошую – друзів , колег , адже в Вітебськ в ці дні багато хто приїжджає . У місті є одне артистичне кафе , ось там ми всі і зустрічаємося . Це завжди дуже шумно , весело , ніби й не йдуть всі ці роки!

Реклама

Раніше ви частенько перетиналися з Аллою Пугачовою . Зараз хоч спілкуєтеся?

Так , ми ж колись – давно це було ! – Брали участь в одному конкурсі артистів естради , там і познайомилися . Бачилися потім неодноразово на зйомках і завжди дуже тепло вітаємося , де б не зустрілися . До речі , в тому і принадність " Слов'янського базару " , що він зводить нас всіх на одному майданчику , в тому числі і з Аллою Борисівною . Вона ж така жінка !

Коли готувалася до нашої бесіди , знайшла інтерв'ю 12 – річної давності , де вас автор описав " вічно молодим і любов'ю п'яним " . Як би ви самі себе описали зараз?

Реклама

Ох , як добре сказано ! ( Сміється . ) А нічого ж не змінилося . Я себе на той вік , що в паспорті записано , взагалі не відчуваю , і слава Богу . Так , з повною упевненістю можу зізнатися , що я все ще молодий і ще як п'яний любов'ю ( посміхається ) . Саме вона дає сили і молодість.

Дуріють . На вечірці з донькою Настею і Михайлом Боярським.

До речі , 2016 рік для вас – ювілейний : ви зі своєю дружиною Ядвігою Поплавською разом вже 40 років . Пам'ятайте , коли вперше зрозуміли , що Ядя – ваша друга половинка ? Або у вас почуття розвивалися поступово?

Відмінно пам'ятаю, що це була саме любов з першого погляду. На той час, як ми вперше зустрілися, я вже був більш-менш популярним музикантом. Коли в 1973 році відслужив в армії, відразу пішов грати в ансамбль "Мінськ", де виступали вже відомі на той момент білоруські музиканти – Валерій Дайнеко, який потім пішов в "Пісняри", Василь Раінчик, якій через деякий час став керівником в "Верасах ". До речі, свою патріотичну назву "Мінськ" ми отримали завдяки групі з Америки Chicago. Вона грала в стилі джаз-рок, це нам дуже подобалося, тому ми теж почали грати в такому напрямку. Але, самі розумієте, який джаз-рок з назвою "Мінськ" міг бути в Радянському Союзі? Як тільки група стала набирати серйозних обертів, хтось написав в Мінкульт гнівного листа, мовляв, ця музика нам чужа, вона не несе нічого хорошого. На звернення відреагували оперативно, і нас незабаром закрили .

Тому я як раз був в пошуку нового колективу . У цей час " Вераси " вже діяли кілька років , правда , виключно дівочим колективом . Всі дівчатка вчилися в консерваторії і були хорошими музикантами , але згодом вирішили додати і чоловіків . Одного разу я потрапив на їх репетицію , і мені відразу неймовірно сподобалася Ядя Поплавська . Дуже тендітна , вся така зосереджена ... Я зрозумів , що це вона . І всі ці роки довели мені , що я не помилився : вона – мій ангел -охоронець .

Тобто пішли в " Вераси " через любов?

Тоді якраз державна філармонія запропонувала мені попрацювати в колективі народного артиста Білорусі Віктора Вуячича – це була дуже престижна пропозиція . Але я відповів , що хочу грати тільки в " Вераси " . По-перше , через Ядю – дуже хотів бути до неї ближче . А по-друге , з таким складом мені здалося , що у нас досить непогані перспективи.

Ви відразу підкорили її серце?

Ні звичайно. Як вона зараз говорить , спочатку я упадав за її подругою , теж дівчинкою з колективу , а лише потім – за нею . Але насправді я просто таким чином намагався до неї пробратися . Вона ж вся була в музиці , ніяких хлопців ! А потім , мало помалу , після репетицій то в кіно , то в кафе . У листопаді 1976 роки ми одружилися.

З Олександром Барикіним . Дружили навіть " наметами".

А правда , що Ядвіга вам поставила ультиматум : вийде за вас заміж , тільки якщо ви перестанете матюкатися?

Щоб ви розуміли , я закінчив Суворовське військове училище . І знав дуже багато різних анекдотів з усіма цими слівцями . Ну а вона ставилася до людей музичних , висококультурних ( посміхається ) . І так, Ядя мені так і сказала : вийду заміж , якщо вступиш до консерваторії і перестанеш матюкатися ! Я і сам вчинити хотів , чого вже . Ну і висловлюватися заодно перестав .

Ви застали той час , коли на радянському ТБ була сувора цензура : артистів змушували змінювати стиль , приголомшливі номери вирізали з ефірів тому , що це могло здатися інакомисленням . Ви стикалися з такими явищами ?

З приводу стилю була справа. Якось змусили навіть вуса збрити! Правда, це було лише одного разу, в 1976 році. Ми тоді приїхали зніматися в "Блакитному вогнику". І мене мало не в наказовому порядку змусили збрити вуса. Голова "Держтелерадіо" Лапін тоді відрізав, що з вусами можна ходити тільки грузинам та групі "Пісняри". Оскільки на кону стояв такий цінний ефір, довелося підкоритися. Потім подивився запис – і себе не впізнав! Взагалі ніби не я, а якийсь зовсім інший усміхнений юнак. У підсумку після "Вогника" жодного разу в житті вуса не збривав, як би не наполягали. Ну а після успіху нашої пісні "Малинівка" ці розмови взагалі закінчилися .

Взагалі , звичайно , більшість заборон виходило від керівництва Центрального телебачення . Знову ж приведу в приклад історію з " Блакитного вогника " . Одного разу 31 грудня в газеті " Правда " , самої тоді шанованою , вийшла стаття про те , кого можна побачити на новорічному телевізійному концерті . До тексту йшли фотографії Софії Ротару і наші , а нижче підпис : " Сьогодні ви зустрінетесь з цими чудовими артистами " .

В результаті включаємо ввечері телевізор, дивимося "Вогник", а нас там немає. Тут же дзвонимо редактору, намагаємося з'ясувати, що ж сталося. А він нам пояснює: "Уявляєте, під час контрольного перегляду один з членів комісії, яка приймала програму, побачив у вас за спиною шестикутну зірку". Виявляється, там відблиск пішов від освітлювального приладу, і на пару секунд дійсно в кадрі з'явилося щось на зразок зірки. І оскільки це все з'ясувалося на контрольному перегляді, а значить, безпосередньо перед виходом в ефір, перемонтувати вже було нічого не можна, просто не вистачило б часу. Тому нас вирізали з програми повністю. Як же це було прикро!

Вам вдалося попрацювати разом з Діном Рідом – свого часу його Bella Chao звучала з кожного радіоприймача . Що зараз вам пригадується з вашого спілкування найбільше ?

Чудовий був час! З одного боку, все було дуже складно, але з іншого – ми могли проходити майстер-класи у зарубіжних зірок, які навчалися в Голлівуді. Так нам і вдалося попрацювати з Діном Рідом. Це було в 1979 році, наш колектив йому підходив за кількістю музикантів і інструментальному складу. Наша група акомпанувала йому під час гастролей на БАМі, пізніше ми їздили з ним на великі гастролі. Це все було на такому ентузіазмі, слів не передати: жили в якихось наметах, дивних місцях, розбиті дороги, по яким ми постійно переїжджали. Були і касові концерти – в Москві, Мінську, Києві. Ще ми брали участь в кінофільмі "Я бажаю вам щастя", який він знімав як режисер, а також грав головну роль .

Зараз найчастіше згадую одну історію, особливо в світлі того, що недавно переніс травму – тріщину ребра. Якось на зйомках в Улан-Уді Дін впав з коня і зламав два ребра. А ввечері цього дня у нього був концерт, і він навіть не подумав його скасовувати. Він вийшов на сцену, не забувши гітару – це ж так важко. Всі, хто знав про травму, були в шоці! Він грав, співав, пританцьовував, ніби нічого з ним не сталося. А в перервах між піснями хтось із глядачів обов'язково підходив і хапав його. Це дикий біль, але Дін прекрасно володів собою, і в залі ніхто нічого не помітив. Він повертався до нас, було видно, як сльози виступають на його очах, а потім повертався назад і знову розпливався в посмішці.

На сцені. Тішать публіку своїми піснями вже багато років.

А яким Рід був поза сценою?

Дуже ризиковим і завжди в строю . Пам'ятаю , як на зйомках він сам виконував найскладніші каскадерські трюки – в'їжджав на міст на мотоциклі і таке витворяв на висоті 50 метрів ! Правда , поки Дін виконував трюк , наш оператор ліз вгору , чіплявся ногами за поручні і знімав вниз головою – це , погодьтеся , теж той ще екстрим.

Що стосується " завжди в строю " : під час суцільних переїздів і перельотів , у скільки б ми не приїхали – о другій годині ночі або в четвертій ранку – він завжди вставав рівно о восьмій і браво йшов на пробіжечку . Після цього сідав , одягав окуляри і записував свої враження . Він часто жартував , що якщо його співвітчизник Джон Рід ( відомий американський журналіст . – Авт . ) написав " 10 днів , які потрясли світ " , то він просто зобов'язаний написати про свої пригоди – " 19 днів на БАМі , які потрясли Діна Ріда " .

Взагалі ми з ним дуже здружилися , потім я приїжджав до нього в Німеччину в гості . Він був неймовірно хоробрим , навіть відчайдушним , і в той же час сентиментальним .

Вас послухати – одне життя на валізах . Як примудрялися відпочивати в таких умовах?

Намагалися хоч якось поєднувати приємне з корисним . Наприклад , одного разу ми вирушили в круїз , де було дуже багато артистів , всі виступали . А крім роботи ми влаштували собі піратську вечірку – цікаво тоді провели час з Мішею Боярським ! Головне , мені здається , намагатися отримувати від цього задоволення і не перетворювати все в рутину навіть через десятиліття.

Також ви виходили на одну сцену з Леонідом Утьосовим – виконували навіть разом одну пісню . Зараз він – людина – легенда . Яке у вас найяскравіший спогад про нього?

Ми співали з ним пісню "А людям пісня так потрібна, як птахові крила для польоту". Такого маленького зросту чоловік і стільки зробив для Радянського Союзу, для наших людей і світу! Якось він був головою журі на конкурсі естради, в якому ми брали участь. Там було кілька турів, і заключний проходив в Театрі естради в Москві. Пам'ятаю, був такий момент, коли Гена Хазанов читав мініатюру "Кулінарний технікум", і Леонід Йосипович під час цього потихеньку почав зі сміху сповзати з крісла. У підсумку він просто впав, та так, що його піднімали. Він був людиною дуже тонкою, чарівною, мудрою. Кожна фраза, яку він виголошував, завжди викликала бурхливу реакцію у людей .

Міцний шлюб . Витримав усі випробування і життєві шторми.

Через ваш спільний з Ядвігою продюсерський центр пройшла група " Ляпіс Трубецькой " . Зараз , незважаючи на свої розлади , музиканти прекрасно себе почувають , у кожного відмінна кар'єра . Як вважаєте , саме ви допомогли групі вистрілити?

Коли ми вирішили з ними працювати , вони вже були досить відомими в Білорусі . Тоді у нас був один проект , який ми вели разом з центральним телебаченням . Ми запрошували туди найпопулярніших зірок – Юрія Антонова , Андрія Макаревича , " Ногу звело " . Ми знімали передачу в Білорусі , а потім надсилали її в Москву . Її показували не тільки по центральному телебаченню в Росії , але і по супутнику в 126 країнах світу .

"Ляпіс" тоді був дуже цікавий білорусам – як раз вийшла їх знаменита пісня "Ти кинула". Мені вони дуже сподобалися, я запропонував їх зняти, адже це було оригінально і ново. У підсумку мій вибір схвалили, і я їх покликав на зйомки. Вони погодилися, правда, спізнилися на півтори години, за що я їм навішав, а вони мені відповіли в тому ж дусі. Коротше, ми їх зняли, групу показали в цій передачі, і після ефіру вони стали неймовірно популярні і в інших країнах. Нічого дивного – вони були цікаві молодим, і завдяки нам про них дізналися за межами Білорусі. Мені приємно, що ми їм якось допомогли.

Зараз вони розділилися : Сергій ( Сергій Міхалок , екс – лідер групи . – Авт . ) – окремо , інші – окремо . Тоді вони мені , безумовно , подобалися , що зараз – сказати не можу .

Після того як ви пішли з групи " Вераси " , пройшло вже чимало часу – цілих 30 років . Не шкодуєте , що прийняли тоді таке рішення?

Ви знаєте , не шкодую . Як було б , якби залишився я в групі , ніхто не знає . А так ми з Ядвігою не стоїмо на місці , розвиваємося , постійно пишемо нові пісні . Так , у нас є перевірені хіти , які так любить і чекає публіка , але є і композиції , на мій погляд , сильніші – з числа нових . І я дуже радий такому розкладу .