Сергій Меренков: "Від РФ нікуди не піти. Там три заводи, що випускають Ани"

6 серпня 2014, 11:26
24 липня Міністерство промислової політики призначило нового керівника ДП "Антонов" – ним став Сергій Меренков, який до 2008 року працював головним спеціалістом АНТК імені Антонова по пасажирському літаку Ан-140. "Сегодня" перші поспілкувалася з призначенцем про його роботу в Росії, про "Антонівському" минулому і обіцянках на майбутнє

Меренков. В.о. глави ДП «Антонов» поки без підтримки колективу.

Сергію Вадимовичу , ви взагалі розумієте , куди йдете ? Чи як в армії – накази не обговорюються , а виконуються?

Звичайно , розумію – це моє рідне підприємство , на якому виріс і відбувся. І радий , що знову можу зайнятися улюбленою справою. Стан фірми об'єктивно можна буде оцінити тільки в ході роботи . Але те , що тринадцятитисячним підприємством за п'ять років справило всього 15 літаків , три з яких поки ніхто так і не купив , – тривожний симптом. За твердими замовленнями залишилося поставити ще три літаки – що далі? Відповіді на це питання і багато інших – попереду.

Реклама

Як звучить назва вашої посади?

Як записано в наказі Мінпромполітики – в.о. президента – генерального конструктора ДП " Антонов".

Які ваші завдання – мінімум і максимум ? З чого почнете , якщо все-таки отримаєте кермо влади ? Чому?

Реклама

Поки озвучу мінімум , реалізація якого потребуватиме серйозної реорганізації – як адміністративної , так і виробничої . Це забезпечення експлуатаційної підтримки літаків "Ан" за принципом " 24-7-365 " ; збільшення серійного виробництва Ан-148/158 до 18-20 на рік. Отримання замовлень на 70-80 літаків цього типу не є чимось фантастичним , але чекати поставок десятиліттями ніхто не буде. Далі – модернізація Ан- 140 і відновлення його виробництва в Харкові – конкурентний йому франко -італійський ATR -42- 600 відчутно пішов уперед. Тим не менш, ринок нашої машини – не менше 200 літаків. Ще один напрямок – модернізація "Руслана" : версія Ан -124- 111 , створення якої стартувало три роки тому , не ввійшла навіть у паперову стадію. Якщо Ан -124- 111 не з'явиться десь із 2017 року , " Руслани " не допускатимуться в цивілізований повітряний простір. Потім – модернізація Ан- 74 : не реалізована і половина потенціалу цього літака. Тільки у військово-транспортної версії , модифікованої під стандарти НАТО , ринок перевищує 100 літаків. Наступний крок : рампова версія Ан- 140 – заміна Ан -26 і Ан -32. Затребуваність його на ринку дуже висока – на рівні 500 літаків. Окрема тема – програми Ан- 70 і Ан- 2 -100. І давно назріла тема – створення бойових літаків і БПЛА ( безпілотних літальних апаратів) . Звичайно , про винищувачі мова не йде , але літаки безпосередній авіапідтримки військ , патрульні і розвідувальні нам цілком по плечу.

У перший день ви не змогли приступити до обов'язків. Що сталося?

Мене спробували не пустити на підприємство , моє робоче місце було замкнено , перший заступник відмовився приймати наказ про моє призначення . Я почав збирати керівників , що було перервано приходом більше сотні робітників. Відбулася майже півгодинна розмова , часом переходить в цілком конструктивне русло . Мені вдалося донести до співрозмовників наступне. Перше: ніхто не збирається ні "утискати " , ні закривати " Антонов " . Друге: пан Ківа був ознайомлений зі своїм звільненням у встановленому законом порядку. Третє: мої плани пов'язані з розвитком фірми . Все закінчилося тим , що я і люди у моєму супроводженні повернулися на прохідну , куди під'їхав керівник Мінпромполітики , якого ніхто не збирався пропускати . У зв'язку з чим виникає питання : йдеться про державне підприємство або про приватне ? Як не дивно , про державне . До людей у мене абсолютно нормальне ставлення , в тому числі і до тих , хто протягом останніх двох -трьох місяців підписувався під листами в різні інстанції , що містять наклеп на мою адресу. Все одно нам належить ще довго і плідно разом працювати над новими " Анами " . А демонстрації на вулицях наших внутрішніх протиріч не несуть користі іміджу української авіапромисловості.

Реклама

Які у вас взаємини з Кивою?

Зазначу одне: звільнений ще 26 травня керівник вже більше двох місяців здійснює управління фірмою . Її персоналом , майном , фінансами . З ким і про що укладаються договори , чи вистачить коштів , наприклад , для зарплати тринадцятитисячному колективу , яку необхідно буде видати вже в найближчий тиждень?

Ви колись працювали в АНТК імені Антонова – що змінилося після того , як пішли ? Чи не сприймають вас як чужака , особливо після декількох років роботи в Росії?

Що змінилося – відповім пізніше, коли детально розберуся . Поки можу констатувати , що якість проектів знизилося . Причому якраз з Росії , куди і адресувалися практично всі ці проекти , це було дуже добре видно. На фірмі Антонова я пропрацював 22 роки, з 1986 – го по 2008 -й , в Росії – три. З осені 2011 року практично безвиїзно перебуваю в Києві , так що чужаком тут не можу бути за визначенням. Що змінилося в людях , неможливо зрозуміти за підсумками годинного перебування після довгої відсутності . Як за останні роки " закручувати гайки " в ОКБ і на ЛІіДБ ( льотно – випробувальної і доводочній базі ) , знав від тих , хто там працює. Після добровільно- примусового відходу три роки тому понад 200 старих конструкторів , носіїв конструкторської школи , менше стало реальних авторитетів , які працювали ще з Олегом Антоновим . На жаль , за своє майже 6 – річне існування ДАК " Антонов " не виконав жодної задачі з основного напрямку діяльності – не розроблені і не реалізувані жоден спільний ( з учасниками ДАК ) проект . У всякому разі саме так Мінпромполітики інформувало Верховну Раду в травні.

Деякі експерти вважають , що ДП живе за рахунок авіакомпанії " Авіалінії Антонова " , точніше , використання великотоннажних Ан – 124 " Руслан " і Ан – 225 " Мрія" . Чи так це , і якщо так , то чому?

Експерти недалекі від істини : частка , яка припадає на доходи від перевезень " Авіалініями Антонова " , як правило , не опускається нижче 70 % від усіх доходів ГП. А правильно було б навпаки – коли 70 % йдуть від продажів серійних літаків і їх експлуатаційної підтримки.

Яка ваша думка про україно – російській співпраці в сфері авіабудування ? З одного боку , країни знаходяться майже в стані війни , правда , неоголошеної , з іншого – підприємства пов'язані контрактами , зрив яких потягне санкції і утримання. Як бути ? І співпрацювати не можна, і відмовитися неможливо?

Поки можу тільки нагадати слова президента України : і що географічно ми нікуди не підемо від Росії , і що рано чи пізно відновимо відносини . Але встановлювати відносини прагматичні завжди розумно і завжди своєчасно . Стосовно " Антонова " слід нагадати , що половина заводів (три з шести ) , що виробляють наші літаки , знаходяться в Росії , і майже половина літаків " Ан " експлуатуються в СНД. Забути про це або віддати комусь на відкуп було б не по-державному.