Дефіцит брухту несе загрозу українській металургії

31 серпня 2021, 14:40

У кризовий 2020 рік Україна втратила всього 4% ВВП, хоча прогнози більшості експертів були невтішними. Багато в чому пом'якшенню кризи посприяли успіхи національної металургії, яка зуміла зберегти, а за окремими напрямами навіть наростити, обсяги виробництва і експорту. Тільки одних податків металурги сплатили на суму 1,6 млрд дол.

Сьогодні стратегічно важлива для української економіки галузь зіткнулася з серйозним дефіцитом металургійної сировини. На початку 2021 року експерти не могли спрогнозувати, що ціни на лом злетять до більш ніж 500 дол./т. Стрімке зростання цін спровокувало настільки ж стрімке зростання експорту брухту. За січень-липень з України було вивезено 335 тис./т брухту, що в 20 разів більше, ніж за минулий рік. Не допомогло експортне мито в розмірі 58 євро/т, при таких цінах експорт надприбутковий навіть з урахуванням сплати мита.

Реклама

Металурги б'ють на сполох: якщо не вирішити проблему дефіциту брухту, то вже найближчим часом можуть початися зупинки меткомбінатів. Це загрожує різким падінням обсягів виробництва і експорту металургійної продукції. Що призведе до зниження податкових відрахувань і зростання безробіття в регіонах з розвиненою металургійною промисловістю. За попередніми оцінками, тільки до кінця цього року Україна може втратити 1,5 млрд дол. валютних надходжень.

У країнах з розвиненою машинобудівною промисловістю відбувається швидка генерація брухту. Це дозволяє стабілізувати внутрішній попит. Український національний металофонд за роки незалежності значно просів. Позначається загальна індустріалізація і невисокі темпи розвитку вітчизняного машинобудування. Більшість країн, що зіткнулися з дефіцитом брухту, вводять обмеження на його експорт, оскільки криза в металургії може спровокувати загальноекономічну кризу. Впевнений, що аналогічні заходи слід вжити українському уряду.

Експерти вважають, що найближчими роками перспектив зростання обсягів заготівлі металобрухту немає. Основне джерело цієї сировини – це амортизаційний брухт. Його надходження прямо залежить від інвестицій в такі металоемні напрямки, як будівництво, вагонобудування і модернізація залізничної інфраструктури. Зараз Україна переживає економічну та інвестиційну кризу, тому говорити про добрі перспективи стабільного надходження брухту не доводиться.

Реклама

Переробка брухту в металургії дає в чотири рази більше податкових надходжень, ніж його експорт. Державі набагато вигідніше врятувати металургію від наростаючої кризи, ніж грати на руку експортерам брухту. Закликаю Кабмін почути металургів і негайно ввести тимчасовий мораторій на експорт брухту як мінімум до 2023 року.