Дефіцит вагонів призведе до катастрофи в економіці

18 жовтня 2021, 16:30

Мінінфраструктури знову вирішило взятися за тему обмеження терміну служби вантажних вагонів. Раніше така ініціатива наразилася на жорстку критику не тільки з боку вантажовідправників, але також Державної регуляторної служби та Міністерства юстиції – які, на відміну від Мінінфраструктури, порахували, що реалізація подібної програми обернеться масштабними збитками для бізнесу і держави.

Навіщо ж сьогодні МІУ наступає на "старі граблі" і знову пропонує той же проєкт? Не виключено, що це відбувається під тиском вагонобудівного лобі.

Реклама

Якщо ця ініціатива буде реалізована, українська залізниця втратить відразу 51 тис. вагонів, що становить 45% від загального числа. Серед "вибулих" виявляться 39 тис. піввагонів, якими найчастіше користуються експортери. За попередніми прогнозами, дефіцит піввагонів в результаті складатиме 36 тис. Тобто експортні поставки будуть фактично паралізовані. У річному вимірі перевезення продукції українських виробників зменшиться на 60 млн т. Для бюджету подібне обернеться втратою мільярдів валютної виручки.

Кому піде на користь така ситуація? Можливо, вагонобудівники вважають, що їм, але це припущення помилкове. На будівництво нових вагонів потрібно 126 млрд грн. Таких грошей немає ні в держбюджеті, ні в "Укрзалізниці", ні у бізнесу. Наслідки карантинної кризи 2020 року досі не подолані, а українська економіка вже входить в нову "червону зону".

Але навіть якщо припустити, що гроші знайшлися, на будівництво такої кількості нових вагонів вітчизняним заводам потрібно щонайменше 5 років роботи в три зміни. А що весь цей час робитимуть вантажовідправники і сама "Укрзалізниця"?

Реклама

Безумовно, оновлення вагонного парку потрібно. Однак виводити старі вагони з експлуатації треба з розумом – щоб не постраждали інтереси бізнесу, особливо експортерів. Адже понад 80% продукції українського експорту доставляється до кордону залізницею.

Треба шукати компромісне рішення, яке б задовольнило всіх учасників ринку, включаючи державу. Таким рішенням може бути обмеження терміну експлуатації тільки для універсальних піввагонів, зерновозів і цистерн на рівні 1,5 нормативних термінів їх експлуатації. Ця пропозиція може стати добрим підгрунтям для переговорів між МІУ та бізнесом.