Фінансове оздоровлення – головне завдання нового керівника "Укрзалізниці"

10 серпня 2021, 10:52

Кадрові зміни в "Укрзалізниці", на яких довгий час наполягали бізнес та експерти, нарешті почалися. В.о. голови правління Юрик подав наглядовій раді УЗ заяву про відставку. На його місце НР пропонувала уряду призначити Камишина. Примітно, що інформація про кадрові ротації в компанії з'явилася після того, як минулого тижня ситуацію в УЗ взяла під контроль РНБО.

Мені поки складно дати однозначну оцінку таким новинам. За останні три роки це вже шосте призначення голови правління. Попередні п'ять не були корисні ні УЗ, ні державі: з кожним кроком компанія ще глибше занурювалася у збитки та борги. За підсумками 2020 року УЗ отримала майже 12 млрд грн збитків. У травні 2021 року міжнародні рейтингові аґенції оцінили стан компанії як близький до дефолту.

Реклама

Виходячи з цього, першочерговим завданням нового керівника "Укрзалізниці" має стати фінансове оздоровлення залізничного монополіста. На балансі УЗ знаходиться багато непрофільних активів: кар'єри, свердловини з питною водою, спортивні споруди і т.ін. Їх утримання вимагає великої кількості коштів, які могли б піти на поліпшення інфраструктури та оновлення парку вагонів.

За оцінкою експертів, якщо позбавити УЗ таких активів – це разом визволить додаткові 8-12 млрд грн на рік. Вочевидь, що зробити це заважає корупційна складова. Адже в кожному такому підрозділі є свої директори та заступники з великими зарплатами і преміями. Вони бачать своїм завданням освоєння грошей компанії, а її ефективність їх не цікавить. Упевнений, що новий керівник УЗ не обійдеться тут без допомоги правоохоронних органів.

Крім того, значна частина доходів компанії з'їдається через крос-субсидування збиткового пасажирського напрямку за рахунок прибуткового напрямку вантажних перевезень. Щоб навести порядок у фінансах, потрібно провести структурну реформу, на якій вже другий рік поспіль наполягають бізнес та експерти. УЗ слід розділити на кілька самостійних філій за напрямками діяльності.

Реклама

Вантажоперевізники і пасажири втомилися сподіватися на зміни на краще в "Укрзалізниці". І, все ж, я спробую висловити дуже обережний оптимізм, що цього разу нове керівництво під контролем РНБО зможе зробити реальні кроки по виведенню УЗ з кризи.