Фінансування та емоції: чому бізнес-ангели готові ризикувати та інвестувати у стартапи

26 липня 2021, 12:57

Емоції та фінанси неабияк пов’язані у сфері стартапів. Адже саме емоції часто будують довіру між розробником ІТ-проекту та бізнес-ангелом – інвестором, готовим вкладатися в ідеї майбутнього. 

У бізнесів теж є свої ангели. І це не лише чиновники чи політики, що ухвалюють рішення і задають стратегію. Але і звичайні люди, які мають великий досвід у певній галузі і хочуть ним ділитися, хочуть ставати менторами та допомагати. Це можуть бути відставні засновники чи СЕО великих корпорацій, які з них вийшли. Також бізнес-ангелами можуть бути досить молоді люди, які вже сформували капітал і можуть собі дозволити ризикувати власними фінансами. Адже інвестування у стартапи – це завжди ризик.

Реклама

В світі розвинених технологій та активних інноваційних структур бізнес-ангел дає значно більші кошти, ніж фонди, адже тут побудова відносин відбувається на довірі, в той час як фонди діють в регламентах, відповідно до меморандумів та надають фінансування тільки у певний момент розвитку компанії.

Бізнес-ангели – це, по суті, приватні гроші. І для них часто емоція має вирішальне значення. Якщо вони відчувають, що команда сучасна, компетентна і "горить" ідеєю, якщо відчувають цінності, а продукт вважають якісним, вони можуть з легкістю надати фінансування на досить великі суми, навіть якщо ще й самого продукту немає, фактично лише на рівні ідеї. Стосунки з бізнес-ангелами -насправді дуже особиста історія, і якщо у вас є "хімія", то ангел з легкістю інвестує.

Шукати таких людей потрібно через освітні платформи чи бізнес-акселератори, тобто програми інтенсивного розвитку компаній через менторство, навчання, фінансову та експертну підтримку в обмін на частку в капіталі компанії. У Кремнієвій Долині таких програм більше 300, серед найбільших – 500 Startups, MaC, The Alchemist Accelerator. У нас поки значно менше.

Реклама

У акселераторів навіть є свої бази даних ангелів, які працюють за конкретними напрямками. Люди, які працюють в галузі розробки відеоігор, добре знають цей ринок і хочуть стати ангелом, інвестуючи саме в компанію гейм-девелопмент. Для акселераторів – це зріз конкуренції – за те, у кого краща мережа менторів та контактів. Для стартапів – більші можливості. Це саме те, що зараз рухає стартап-громаду на Заході: навіть якщо ти не потрапив в один акселератор, тебе можуть взяти до іншого.

В Україні бізнес-ангели ще не дуже популярні, більше працює фондова історія. Та і ангелів серед українців небагато. Але ми прагнемо розробити та розширити цю мережу насамперед для нашої молоді, що не боїться створювати і горить крутими ідеями. А, по-друге, ми хочемо допомогти і ангелам, котрі існують на ІТ-ринку України. Адже вони теж шукають хороші команди, в які можна було б інвестувати.

Запит на хороші проекти видно з великої популярності акселераційних програм, подіях з так званого пітчингу ідей, тобто презентаціях стартапів. Український фонд стартапів щомісяця проводить такі пітчинг, і там справді збирається чимало інвесторів.

Реклама

Бізнес-ангели отримали своє ім’я через те, що основа їхнього інвестування – не заробляння грошей, а покращення будь-якого суспільного напрямку життя. Їм потрібно представляти не просто ідею, а насамперед – її соціальну складову. Ви робите гроші заради грошей чи створюєте продукт для людей? Ви долучитеся до покращення клімату? Допоможете лікарям збирати інформацію? Принесете користь для розпізнавання емоцій? Чи створите енергоощадний посуд? Будь-що, що може принести користь, буде цікавим і привбаливим.

Дуже важливо бути переконливим і переконаним, що ви можете реалізувати свою ідею і що вона комусь необхідна. Варто вже на етапі пітчингу мати розроблений прототип, щоб побачити, як ідея працює.

Представлення ідеї бізнес-ангелу – не романтичний опис мрії. Тут повноцінний бізнес-підхід – з чітко прописаними етапами розвитку компанії, прорахованим бюджетом, згуртованою і повністю "укомплектованою" командою і планом роботи. Обов’язково масштабувати і планувати розвиток компанії максимально далеко у майбутнє. Адже ангели вірять, що мрії повинні бути великими і що їх потрібно здійснювати.

Колись відеодзвінок закордон вважали божевіллям. Сьогодні людство прораховує, яку частину вакансій переберуть на себе роботи. Що "божевільніша" ідея, то крутішим може бути її виконання. Аби на користь!

Побудова стартапу має три найважливіші речі: нетворк, нетворк, нетворк. Тому надважливо з самого початку знайти впливових менторів, які можуть передати певний досвід у різних галузях. Бізнес-ангели – це і є менторська підтримка і саме той нетворк, через який стартапи виходять на більші раунди фінансування. Зрештою, ангел теж хоче заробити, він готовий вкладати в компанію та представляти її венчурному фонду, який інвестуватиме ще більше. Ангели – це більше, ніж фінансування. Це посередники, які по суті є як фінансовим плечем, так і підтримкою з контактами і навчанням команди на шляху до успіху.

А коли компанія розростається і продає вже якусь частку, засновники продовжують створювати нові стартапи. І з часом часто і самі стають бізнес-ангелами. Аби підтримувати шалений світ ідей та креативу.