Форсований експорт брухту потрібно зупинити

15 листопада 2021, 13:41

Надійшли нові дані щодо експорту брухту, і вони невтішні для металургів. За січень-жовтень 2021 року з України було вивезено 504 тис. т металобрухту, що у 24,5 раза більше, ніж за 2020 рік. Металургійна галузь, яка, згідно з класифікацією Мінстратегпрому, є стратегічно важливою для України, працює фактично на голодному пайку. На окремих підприємствах брухту залишилося не більше ніж на тиждень, а є такі, що можуть зупинитися через 3-4 дні. Для нормальної роботи та виконання виробничих планів металургам потрібен брухт, але більша його частина йде на експорт.

Економічна сторона цієї кризи виглядає тривожно. Якщо у листопаді форсований експорт брухту не буде зупинено, то по всій країні розпочнуться зупинки заводів. У цьому випадку, за оцінками експертів, до кінця року економіка втратить не менше 1,5 млрд дол. надходжень від експорту. Державний та місцеві бюджети недоотримають заплановану суму податків, а тисячі кваліфікованих працівників залишаться без зарплати. Остання обставина особливо болісно позначиться на містах, які залежать від роботи металургійних заводів.

Реклама

Виходом із ситуації, на думку металургів, може стати мораторій на експорт брухту з України до 2023 року. Мінекономіки підготувало відповідний проєкт постанови КМУ, але він застряг на погодженнях у міністерствах та відомствах. Не виключено, що це відбувається без допомоги експортерів брухту. Вони виграють від затягування часу, оскільки, за оцінками аналітиків, щомісяця акумулюють в офшорах понад 8 млн дол. прибутку від експорту брухту. Компромісним вирішенням проблеми дефіциту брухту в металургії може стати збільшення експортного мита на брухт із 58 євро/т до 200 євро/т. Цей крок не зупинить експорт брухту, але значно його сповільнить.

Металурги підтримають будь-який із двох варіантів рішень, що дасть їм можливість поповнити запаси брухту та стабілізувати виробництво. Головне, щоб це рішення було ухвалено якнайшвидше. Обмеження експорту брухту несе ще одну важливу вигоду. Воно дозволить Україні просунутися шляхом декарбонізації в рамках виконання цілей Паризької угоди. Кожна тонна брухту знижує викиди СО2 на 1,5 т. Це найдешевший і найпростіший механізм декарбонізації, відмовлятися від нього було б вкрай марнотратно для нашої країни.