Металобрухт: мораторій vs мито

4 листопада 2021, 13:46

Весь жовтень 2021 року металурги чекали на введення заборони на експорт брухту. Відповідний проєкт постанови КМУ опубліковано на сайті Мінекономіки ще 30 вересня. Це питання сьогодні вкрай актуальне для металургів. На деяких металургійних заводах металобрухту залишилося на 4-5 днів роботи, після чого підприємства будуть змушені зупинити роботу. За прогнозами експертів, такий варіант розвитку подій вже до кінця поточного року призведе до втрати близько 1,5 млрд дол. валютних надходжень до української економіки. За кожний наступний рік без мораторію державний бюджет втрачатиме по 20 млрд. грн. податкових надходжень, а економіка — по 1,4 млрд. дол. надходжень від експорту.

Попри очікування бізнесу, Мінекономіки, схоже, вирішило обмежити експорт брухту іншим шляхом. Днями стало відомо, що міністерство підготувало і направило до Кабміну на погодження законопроєкт про збільшення експортного мита на металобрухт з 58 євро/т до 200 євро/т. Цей захід справді зможе зупинити форсований експорт брухту з України, який триває з початку 2021 року. Лише за вісім місяців із країни було вивезено 410 тис. т брухту, що у 20 (!) разів більше, ніж за весь 2020 рік. Однак питання в тому, що краще для вітчизняних металургів: тимчасовий мораторій на експорт брухту чи нове експортне мито?

Реклама

Різниця тут є, до того ж, суттєва. Мораторій на експорт брухту приймається рішенням уряду, а за нове експортне мито має спочатку проголосувати парламент, а потім проголосований законопроєкт підписати президент. У нинішніх політичних реаліях перший шлях у рази коротший за другий. Згадаймо, що такі важливі для промисловців законопроєкти, як з/п створення державного фонду декарбонізації, продовжують лежати в парламенті. Хоча у своєму нещодавньому виступі на екологічному саміті у Глазго президент Зеленський наголосив на безальтернативності виконання Україною міжнародних кліматичних зобов'язань.

Тому нова ініціатива Мінекономіки викликає певну тривогу. Дуже важливо, щоб ідея зі збільшенням ставки експортного мита, зрештою, не підвісила спільне завдання — зберегти брухт в Україні та уникнути нової кризи в металургії. Думаю, правильніше було б запровадити тимчасовий мораторій, а потім, після затвердження парламентом зазначеного законопроєкту, змінити його на збільшене мито. Це заощадить дорогоцінний час та дасть позитивний ефект для економіки. За розрахунками експертів, заборона на експорт брухту призведе до збільшення ВВП на 2,5%. Це дозволить Україні ефективно протистояти новій хвилі пандемії.