Які "міни" закладені в нових Правилах дорожнього руху

29 липня 2015, 08:33

Парламент підтримав законопроект Кабінету Міністрів, яким вносяться зміни в діючі правила дорожнього руху. Документ поки не підписаний президентом. У випадку, якщо це буде зроблено, для автомобілістів багато зміниться, хоча далеко не всі нововведення можна оцінити зі знаком "плюс".

Реклама

Про "міни", закладені урядом у законопроект, я попереджала заздалегідь. Щось вдалося виправити, але більшість поправок, на жаль, були відхилені. Багато в чому – через небажання Кабміну покращувати документ.

З позитивного:

- Вдалося прибрати статтю, яка дозволяла затримувати порушників на строк до 24 годин. У нових правилах, як і зараз, максимальний термін обмежується 3-ма годинами;

Реклама

- Юридичні особи не будуть нести відповідальність за порушення правил дорожнього руху, допущені їх найманими працівниками. У першому варіанті законопроекту юрособам пропонувалося оплачувати штрафи, після чого – звертатися до суду для стягнення витрачених коштів у своїх співробітників! Можна собі тільки уявити, як би це виглядало на практиці, скільки нових справ з'явилося б в судах. На щастя, цю норму вилучили;

- Також частково зняли тягар відповідальності з власників транспортних засобів. Зокрема, вони не платитимуть штрафи за порушення, допущені третіми особами, якщо протягом 14 днів після отримання "листів щастя" самі порушники визнають свою провину. Наприклад, ви – власник авто, але в той день, коли відеокамера зафіксувала порушення, за кермом сидів ваш сусід, друг або хтось ще. Отримавши повідомлення про накладення штрафу, у вас є можливість уникнути відповідальності за те, що ви не робили. Але для цього потрібна добра воля порушника, який напише заяву в ДАІ;

- Крім того, з'явилася можливість отримувати повідомлення про штрафи на мобільний телефон або електронну пошту. Для цього достатньо звернутися в ДАІ із заявою, після чого вони зобов'язані безкоштовно внести в базу даних ваші контакти.

Реклама

З негативного:

- Залишилася презумпція вини. Якщо ви власник автомобіля і відеокамери зафіксували, як цей автомобіль порушив ПДР, неважливо, хто був за кермом. Платити будете ви, поки не доведете в суді, що за кермом у той день знаходився хтось інший. Звичайно ж, для цього доведеться витратити час і сили, і необов'язково ваші зусилля увінчаються успіхом. На жаль, поправка, яка дозволяла зробити це в позасудовому порядку, шляхом направлення повідомлення з додатком до нього доказів у вигляді договору оренди, лізингу, прокату і т.д., не була підтримана;

- Окремої уваги заслуговує система нарахувань штрафних балів. Нагадаю, згідно з прийнятими змінами, кожному автолюбителю щорічно нараховується 150 балів. За кожне порушення знімаються бали, після перевищення ліміту потрібно платити. Залишилося незрозумілим, як ця система працюватиме щодо юридичних осіб, які володіють автомобілями;

- У разі звинувачень у перевищенні швидкості, проїзду на червоне світло і т.д., не потрібна буде доказова база у вигляді пояснень порушника, свідчень очевидців, показників технічних приладів. Достатньо, щоб це зафіксувала відеокамера;

- Не вдалося позбавити ДАІ права стягнення штрафів на місці, хоча ця норма суперечить недавньому рішенню Конституційного суду і стимулює корупцію.

Таким чином, ми отримали достатньо суперечливий документ. У ньому багато негативних моментів, але є цілий ряд позитивних норм. Це призведе до того, що закон буде доопрацьовуватися вже в процесі його виконання, хоча цього можна було уникнути, якби Кабмін прислухався до думки експертів і ряду народних депутатів.