Нове мито на брухт – розумна ціна компромісу

24 листопада 2021, 16:21

У металургії зростає напруженість на тлі невирішеної кризи із брухтом. За січень-жовтень з України було експортовано 504 тис. т металобрухту. Це у 24,5 раза більше, ніж за 12 місяців 2020 року. Такий прискорений експорт призвів до дефіциту брухту на металургійних підприємствах. На деяких з них запасів брухту залишилося не більше ніж на тиждень роботи. Після цього металурги будуть змушені розпочати зупинку окремих цехів та, можливо, цілих заводів.

Погодьтеся, що ненормально, коли через бажання експортерів брухту заробити надприбутки, під загрозою кризи виявляється така стратегічно важлива галузь як металургія. Сьогодні вона виробляє понад 10% українського ВВП, дає роботу 200 тис. українців та забезпечує 25% усіх експортних поставок. За прогнозами експертів, якщо розпочнуться зупинки меткомбінатів, за рік Україна втратить не менше 20 млрд грн податкових надходжень до бюджетів усіх рівнів плюс 1,5 млрд дол. недоотриманої експортної виручки.

Реклама

Думаю, що нікому в країні не потрібний такий варіант. Криза у металургії може спровокувати нову кризу в економіці. На її подолання знадобиться кілька років, протягом яких українці страждатимуть через не отриману вчасно пенсію чи зарплату, а також відсутність роботи.

Металурги запропонували уряду запровадити мораторій на експорт брухту до 2023 року. Такий захід зміг би зупинити експорт, забезпечити металургійну галузь сировиною і тим самим запобігти найгіршому сценарію розвитку подій.

Мінекономіки підготувало проєкт відповідної постанови КМУ, але документ "завис" на міжвідомчих погодженнях. Деякі експерти вважають, що тут не обійшлося без тиску лобістів, які відстоюють інтереси експортерів брухту, а також неформального небажання низки розвинених країн отримати такий мораторій від України. У світі розгортається глобальна торговельна війна за брухт, який потрібен для досягнення цілей декарбонізації, і багато країн помилково розглядають Україну як чистого експортера цієї стратегічної сировини.

Реклама

Але нам передусім треба думати про свою економіку та збереження національної металургії. Тому експорт брухту потрібно звести до мінімуму, який не загрожуватиме зупинкою металургійних заводів через брак сировини. Нещодавно Мінекономіки запропонувало збільшити експортне мито на брухт з 58 євро/т до 200 євро/т. Цей варіант може стати компромісним для усіх сторон, включаючи державу. Головне, щоб рішення було ухвалене якнайшвидше. Часу майже не лишилося.