Нове покарання за порушення ПДР: Які "міни" закладені в проекті

2 червня 2015, 08:20

Normal0falsefalsefalseRUX-NONEX-NONEMicrosoftInternetExplorer4

У будь-якій реформі дуже важливий перший крок. Змогли переконати людей, заручитися їх підтримкою, вважай, півсправи зроблено. Але якщо пропозиції мають "подвійне" дно, навіть через недоробки, є сенс зважити всі "за" і "проти", перш ніж наполягати на їх прийнятті. Інакше можна загубити весь проект.

Проект змін відповідальності за порушення правил дорожнього руху, які готуються зараз у парламенті до другого читання, якраз той випадок.

Я воджу машину вже давно. Що таке дорога і які на ній панують закони – знаю не з чуток. І дуже хочу, щоб на наших дорогах не було "мажорів", щоб добропорядні люди відчували повагу з боку держави та представників влади, а ті, хто ганяє і ставить під загрозу чиєсь життя, не змогли відкупитися, натиснути на когось з допомогою "телефонного права" і уникнути відповідальності. Закон повинен бути для всіх один.

Разом з тим я впевнена, що пропозиції Кабінету Міністрів в частині зміни відповідальності за порушення правил дорожнього руху (ПДР) потрібно серйозно доопрацьовувати. У них закладено багато "мін" уповільненої дії, здатних нівелювати так необхідні реформи в цій сфері. Виділю лише кілька гострих запитань.

Перше – це фактична презумпція винності. Уряд пропонує учасникам дорожнього руху самим доводити свою невинність. Якщо з якихось причин ви цього не зможете зробити – будете платити. А причин може бути багато.

Уряд пропонує, що у випадку зафіксованого порушення в автоматичному режимі, тобто за допомогою камер та інших технічних засобів, саме вам потрібно буде довести свою невинність, а не поліції Вашу вину. При цьому можливостей, щоб захистити свої права, дуже мало, оскільки такі справи в суді можна буде розглядати в закритому режимі і без участі особи, яка притягається до відповідальності. Що характерно, при накладенні стягнення в автоматичному режимі не буде враховуватися ступінь вини та обставини порушення. Виїхав за суцільну пряму для об'їзду ями на дорозі, це нікого цікавити не буде: плати штраф.

Взагалі незрозуміло, що робити юридичним особам, які наймають водіїв. Платити за порушення водіїв повинне підприємство. Щоб стягнути кошти з безпосередніх винуватців порушення ПДР, потрібно звертатися до суду. Але ж не тільки штрафами каратимуть, передбачені ще адміністративний арешт, громадські роботи, позбавлення прав. Як можна заарештувати юридичну особу?

Ще одна "міна" уповільненої дії – створення умов для корупції. Забирається "вилка" штрафів, що правильно, але вводяться інші можливості. Наприклад, пропонується залишити право за поліцейськими стягувати штрафи на місці, хоча це і суперечить недавньому рішенню Конституційного суду. Крім того, суд позбавляється права розглядати справи про невиконання вимог про зупинку, порушень з пошкодженнями, видачу документів про технічну справність транспортного засобу, пошкодження автомобільних доріг і т.д. Всі вони будуть вирішуватися безпосередньо поліцейськими. Їм же дається можливість затримувати порушників на строк до 24 годин замість діючої норми з можливістю затримання до 3-х годин.

Чи означає все вищеперелічене, що проект уряду про зміну правил дорожнього руху настільки поганий? Ні. У документі є і правильні ініціативи. Як, наприклад, скасування вилки штрафів і пропозиція залишити штрафи на нижньому рівні. Або скасування права на вилучення водійського посвідчення та відсторонення водія від керування транспортним засобом.

Але в цілому висновок такий: у такому вигляді, як зараз, документ приймати не можна. Уряду потрібно прислухатися до всіх зауважень експертів, громадських організацій, народних депутатів (а таких зауважень багато), і підтримати дійсно опрацьовані, підготовлені зміни до відповідальності за порушення правил дорожнього руху, які стануть реальним кроком до наведення порядку на українських дорогах.

У нас є поточний тиждень для подачі поправок до законопроекту 2562 і доопрацювання його в профільному комітеті парламенту з тим, щоб був прийнятий дійсно корисний закон, який стане стимулом для виконання на дорогах правил дорожнього руху всіма його учасниками.

Реклама
Normal0falsefalsefalseRUX-NONEX-NONEMicrosoftInternetExplorer4

У будь-якій реформі дуже важливий перший крок. Змогли переконати людей, заручитися їх підтримкою, вважай, півсправи зроблено. Але якщо пропозиції мають "подвійне" дно, навіть через недоробки, є сенс зважити всі "за" і "проти", перш ніж наполягати на їх прийнятті. Інакше можна загубити весь проект.

Проект змін відповідальності за порушення правил дорожнього руху, які готуються зараз у парламенті до другого читання, якраз той випадок.

Я воджу машину вже давно. Що таке дорога і які на ній панують закони – знаю не з чуток. І дуже хочу, щоб на наших дорогах не було "мажорів", щоб добропорядні люди відчували повагу з боку держави та представників влади, а ті, хто ганяє і ставить під загрозу чиєсь життя, не змогли відкупитися, натиснути на когось з допомогою "телефонного права" і уникнути відповідальності. Закон повинен бути для всіх один.

Разом з тим я впевнена, що пропозиції Кабінету Міністрів в частині зміни відповідальності за порушення правил дорожнього руху (ПДР) потрібно серйозно доопрацьовувати. У них закладено багато "мін" уповільненої дії, здатних нівелювати так необхідні реформи в цій сфері. Виділю лише кілька гострих запитань.

Перше – це фактична презумпція винності. Уряд пропонує учасникам дорожнього руху самим доводити свою невинність. Якщо з якихось причин ви цього не зможете зробити – будете платити. А причин може бути багато.

Уряд пропонує, що у випадку зафіксованого порушення в автоматичному режимі, тобто за допомогою камер та інших технічних засобів, саме вам потрібно буде довести свою невинність, а не поліції Вашу вину. При цьому можливостей, щоб захистити свої права, дуже мало, оскільки такі справи в суді можна буде розглядати в закритому режимі і без участі особи, яка притягається до відповідальності. Що характерно, при накладенні стягнення в автоматичному режимі не буде враховуватися ступінь вини та обставини порушення. Виїхав за суцільну пряму для об'їзду ями на дорозі, це нікого цікавити не буде: плати штраф.

Взагалі незрозуміло, що робити юридичним особам, які наймають водіїв. Платити за порушення водіїв повинне підприємство. Щоб стягнути кошти з безпосередніх винуватців порушення ПДР, потрібно звертатися до суду. Але ж не тільки штрафами каратимуть, передбачені ще адміністративний арешт, громадські роботи, позбавлення прав. Як можна заарештувати юридичну особу?

Ще одна "міна" уповільненої дії – створення умов для корупції. Забирається "вилка" штрафів, що правильно, але вводяться інші можливості. Наприклад, пропонується залишити право за поліцейськими стягувати штрафи на місці, хоча це і суперечить недавньому рішенню Конституційного суду. Крім того, суд позбавляється права розглядати справи про невиконання вимог про зупинку, порушень з пошкодженнями, видачу документів про технічну справність транспортного засобу, пошкодження автомобільних доріг і т.д. Всі вони будуть вирішуватися безпосередньо поліцейськими. Їм же дається можливість затримувати порушників на строк до 24 годин замість діючої норми з можливістю затримання до 3-х годин.

Чи означає все вищеперелічене, що проект уряду про зміну правил дорожнього руху настільки поганий? Ні. У документі є і правильні ініціативи. Як, наприклад, скасування вилки штрафів і пропозиція залишити штрафи на нижньому рівні. Або скасування права на вилучення водійського посвідчення та відсторонення водія від керування транспортним засобом.

Але в цілому висновок такий: у такому вигляді, як зараз, документ приймати не можна. Уряду потрібно прислухатися до всіх зауважень експертів, громадських організацій, народних депутатів (а таких зауважень багато), і підтримати дійсно опрацьовані, підготовлені зміни до відповідальності за порушення правил дорожнього руху, які стануть реальним кроком до наведення порядку на українських дорогах.

У нас є поточний тиждень для подачі поправок до законопроекту 2562 і доопрацювання його в профільному комітеті парламенту з тим, щоб був прийнятий дійсно корисний закон, який стане стимулом для виконання на дорогах правил дорожнього руху всіма його учасниками.