Обмеження терміну служби вагонів призведе до катастрофи в транспортній галузі

11 жовтня 2021, 12:34

У експортерів виникає все більше запитань до керівництва Мінінфраструктури. З кожною новою ініціативою цього міністерства бізнесу стає все складніше. Не встигли промисловці пережити чергове економічно необґрунтоване підвищення тарифів на вантажні перевезення, як Мінінфраструктури знову повернулося до своєї улюбленої теми – обмеження служби вантажних вагонів. Ця тема не нова, її постійно намагаються проштовхнути лобісти вагонобудівної галузі.

Проблема оновлення вагонного парку не вирішується роками. Відбувається це тому, що керівництво "Укрзалізниці" протягом багатьох років не може виконати план капітальних інвестицій. Тобто за фактом УЗ не може забезпечити вагонобудівні заводи потрібними замовленнями. Це наочно показав 2021 рік, коли тендер на закупівлю 100 вагонів кілька разів переносився. Тобто зусилля лобістів апріорі безглузді.

Реклама

Якщо нова ініціатива Мінінфраструктури набере чинності, з експлуатації буде виведено 51 тис. вантажних вагонів, що становить 45% від їх загальної кількості. У тому числі з колії буде знято 39 тис. піввагонів, які активно використовуються при перевезенні експортної продукції. За оцінками галузевих експертів, дефіцит піввагонів складе 36 тис., тобто виникне реальна загроза зриву експортних поставок.

За попередніми оцінками аналітиків, обмеження термінів експлуатації вантажних вагонів призведе до скорочення обсягів вантажоперевезень мінімум на 20% або на 60 млн т. Створений на ринку штучний дефіцит вантажних вагонів призведе до різкого зростання цін на вагони. Підприємства замість інвестицій в модернізацію виробництва будуть змушені вкладати кошти в будівництво нових вагонів. Але і це завдання їм навряд чи вдасться вирішити, адже загальна сума потрібних інвестицій складе близько 126 млрд грн.

Можливості вітчизняних вагонобудівних заводів також обмежені. Якщо допустити, що вони будуть забезпечені безперебійним фінансуванням і замовленнями, на будівництво потрібної кількості вантажних вагонів піде не менше 5 років. Увесь цей час в сфері залізничних перевезень триватиме колапс. Вважаю, що всім сторонам треба шукати компромісне рішення. Одним з них може стати обмеження терміну експлуатації тільки для універсальних піввагонів, зерновозів і цистерн на рівні 1,5 нормативного терміну їх експлуатації.