Відповідальність за початок реформи "Укрзалізниці" лягла на Кабмін

15 вересня 2021, 13:05

Ритуальні танці органів влади навколо реформи "Укрзалізниці" підійшли до кінця. Після того як ТСК представила в парламенті доповідь про стан справ в компанії, ні в кого більше не залишилося сумнівів, хто винен і що робити. Зате тепер остаточно зрозуміло, хто повинен вивести УЗ з кризи.

У своїх висновках ТСК настійно рекомендувала Кабміну прискорити проведення структурної реформи залізничного монополіста. Для цього пропонується УЗ розділити на кілька самостійних філій за основними напрямками діяльності. Головне – провести вертикальний розподіл пасажирських та вантажних перевезень, щоб припинити крос-субсидування перших за рахунок других. Саме тут з'їдається левова частка прибутку від вантажоперевезень.

Реклама

Крім того, ТСК рекомендувала уряду максимально сприяти демонополізації окремих сегментів залізничних перевезень. У першу чергу мова йде про запуск приватної тяги на колії загального користування. У 2020-2021 році на УЗ був запущений відповідний пілотний проєкт, проте керівництво компанії зробило все можливе, щоб він не став успішним. Для цього топ-менеджери УЗ буквально поховали проєкт в бюрократичних зволіканнях.

Найважливішою для українського бізнесу є рекомендація ТСК прискорити створення нацкомісії, що здійснює державне регулювання у сфері транспорту. Залізницею сьогодні перевозиться близько 80% всього вітчизняного експорту. Тарифи на вантажоперевезення постійно ростуть без належного економічного обґрунтування. Аналогічна ситуація спостерігається в портах і на річковому транспорті. Щоб поставити крапку в тарифних суперечках бізнесу з владою, потрібен незалежний регулятор, який зможе встановлювати економічно обґрунтовані тарифи на всіх видах транспорту.

Кабмін довгий час намагався уникнути відповідальності за реформу "Укрзалізниці" і погіршення її технічного стану. Тепер Верховна Рада буде чекати виконання своїх рекомендацій від уряду, а не від Мінінфраструктури або керівництва УЗ. Час політичних маневрів пройшов, настав час політичної відповідальності. Бездіяльність Кабміну автоматично означатиме співучасть в корупції та розвалі стратегічно важливою для економіки України компанії. Сподіваюся, що уряд візьметься за справу і почне наводити порядок на залізниці.