Парламент може дати старт реформі залізничного транспорту

1 вересня 2021, 14:11

В Україні 80% вантажів переміщається залізничним транспортом. Це означає, що будь-які зміни на залізниці безпосередньо позначаються на стані і конкурентоспроможності української економіки. Особливо чутливим для бізнесу є питання тарифів на вантажні перевезення. За останні 10 років тарифи "Укрзалізниці" зросли на 195% (!). Отримані УЗ кошти були використані неефективно. Компанія після рекордного збитку в 12 млрд грн у 2020 році продовжує балансувати на межі дефолту.

Міністерство інфраструктури, схоже, відмовилося від ідеї реформувати УЗ та повернулося до практики підвищення тарифів. Згідно з наказом міністерства, прийнятим у серпні, до 1 січня 2022 року тарифи зростуть у цілому на 30%. Дане рішення було прийняте незважаючи на заперечення бізнесу і експертів, які попереджали чиновників про негативні наслідки подорожчання вартості залізничних перевезень. За останні півтора року підприємці втратили в вигляді збитків 400 млрд грн. І замість очікуваної допомоги від держави отримали додаткове фінансове навантаження.

Реклама

Маніпулювання тарифами ніколи не проходить безслідно для економіки. Після рішення Мінінфраструктури про підвищення тарифів на вантажоперевезення неминуче станеться подорожчання вантажів, що перевозяться залізницею. Зростання цін, насамперед, призведе до зниження конкурентоспроможності українських експортерів і, як наслідок, до зниження обсягів експорту. В результаті країна отримає менше валюти, і утримати стабільність курсу гривні буде проблематично. Якщо продукцію стане продавати складніше, то її виробництво знизиться. Держава автоматично втратить податкові надходження і отримає нові проблеми з покриттям дефіциту бюджету.

В кінцевому підсумку за все заплатять українці, тому що ціни в магазинах виростуть. Перш за все, підвищення цін торкнеться пенсіонерів і малозабезпечених. А зростання цін на продукти у нас традиційно супроводжується зростанням соціальної напруги. Іншими словами, влада врешті-решт вийде сама на себе – тобто отримає зниження рейтингів. Навіть з цієї точки зору рішення Мінінфраструктури про підвищення тарифів на вантажоперевезення виглядає дивним і непродуманим. Потрібно шукати рішення, яке влаштує бізнес, УЗ і державу.

Таким рішенням може стати створення незалежного регулятора, який буде встановлювати економічно обґрунтовані тарифи на транспорті. Адже проблема тарифів є не тільки на залізниці, вона також актуальна для вантажоперевізників, що користуються послугами Адміністрації морських портів, і "Украероруху". У липні 2020 року в парламенті був зареєстрований законопроєкт №3927 про створення Національної комісії з регулювання у сфері транспорту (НКРТ). Пройшов рік, але його так і не розглянули. Точно так же, як і законопроєкт №1196-1 про залізничний транспорт. Їх прийняття допоможе навести порядок у транспортній галузі та зняти з порядку денного тарифне питання.