Політичне шоу: чому "бюджетна резолюція" перетворилася на фарс

19 червня 2015, 08:00

16 червня парламент розглянув і відправив на доопрацювання проект Постанови Верховної Ради України "Про затвердження основних напрямів бюджетної політики (ОНБП) на 2016 рік". Це документ, який за звичкою продовжують називати "бюджетною резолюцією".

Реклама

Після внесення змін до Бюджетного кодексу в 2012 році "бюджетна резолюція" виконує, по суті, єдине завдання – "звірити годинники" з основних бюджетно-податкових питань всередині коаліції напередодні подачі проекту бюджету в Раду. Відправка документа на доопрацювання свідчить про те, що "звіряння годинників" не відбулася, а це означає, що суперечності всередині коаліції в галузі соціально-економічної політики наростають.

Консенсусу чекати не доводитися. Тому "гаряча дискусія", що передувала голосуванню, дуже нагадувала політичний піар майданчик, на якому представники коаліційних фракцій вимагали (запитайте у кого? – Мабуть у себе самих!) додаткових стимулів для економіки і гарантій зростання соціальних стандартів в 2016 році. Зовсім не ясно, що саме завадило коаліційній більшості відразу внести всі ці пропозиції в документ і прийняти його.

А документ дійсно вийшов слабкий і порожній. Його основою став малореалістичний макроекономічний прогноз на 2016 рік. Мова йде, насамперед, про показник інфляції (9% на кінець року).

Реклама

Знизити інфляцію з 50% в 2014 році до однозначного числа всього за один рік за умови продовження підвищення тарифів – важкоздійснюване завдання. НБУ ще місяць тому обережно прогнозував інфляцію на кінець 2016 на рівні 14%, західні інвестбанки – 20-25%.

На тлі ризиків дефолту оптимістичними виглядають і оцінки середньорічного курсу (22,5 грн/дол).

Всупереч вимогам Бюджетного кодексу документ не містить таких ключових параметрів бюджетної політики на наступний рік:

 - граничний розмір держборгу;
 - розмір соціальних стандартів (мінімальної зарплати, прожиткового мінімуму та рівня його забезпечення);
 - розмір держкапвкладень.

Міністр фінансів чесно пояснила цю "помилку": в умовах високих політичних (війна) і економічних (зовнішні кредитори) ризиків важко загадувати на перспективу навіть на півроку. Безумовно, нелегко. Незрозуміло тільки, яку саме бюджетну політику коаліція збирається пропонувати для виведення країни з економічної шоку цього року? А чи є план? І хто заплатить за антикризові заходи?

Реклама

Відповідь на останнє питання є. ОНБП прив'язує зростання всіх соцстандартів до рівня інфляції, фінансовим можливостям бюджету і станом реальної економіки. За такими правильними, з експертної точки зору, загальними словами, за відсутності конкретних параметрів легко вгадується реальна перспектива продовження практики "заморожування" соцстандартів і в 2016 році.

Курйозність "гарячих" дебатів у парламенті з приводу Бюджетної резолюції 2016 полягає в тому, що вони навряд чи матимуть вплив на підготовку самого проекту бюджету на наступний рік.

Бюджетний кодекс не накладає строгих зобов'язань на Мінфін слідувати рекомендаціям парламенту при розробці проекту бюджету. Так що популістські дебати зараз – це політичне шоу: і за народ начебто публічно пораделі, і реальних наслідків ніяких.

Восени напевно з'явиться бюджет, підготовлений урядом в повній відповідності з вимогами МВФ. Тому що економіка країни, що балансує на межі дефолту, знаходиться, по суті, під зовнішнім управлінням, а політичні шоу в парламенті на зовнішніх кредиторів враження не справляють. І ось тоді перед представниками коаліції встане реальна проблема голосування за жорсткий і непопулістський набір подальших бюджетних обмежень за відсутності "подушки безпеки" (тобто пом'якшуючих криза заходів) для населення та бізнесу, яку уряд так і не змогло створити.

Дихання наближаються місцевих виборів явно не сприятиме конструктивному обговоренню проекту бюджету. Тому продовження гостросюжетного політичного шоу під назвою бюджет – 2016, прологом до якого став розгляд бюджетної резолюції, гарантовано.