Підвищення тарифів без реформи "Укрзалізниці" неефективне

27 серпня 2021, 12:23

Міністерство інфраструктури все ж підвищило тарифи на вантажоперевезення, незважаючи на аргументи бізнесу та експертів про недоцільність такого рішення. К 1 січня 2022 року вартість залізничної логістики для клієнтів УЗ подорожчає сумарно на 30%. За півтора роки збитки українських підприємців перевищили 400 млрд грн. У цьому контексті підвищення тарифів виглядає як нерозуміння владою реальних умов, у яких сьогодні доводиться працювати бізнесу.

Якщо сказати мовою експертів, до "чорного лебедя" йде "сірий носоріг". "Чорним лебедем" для вітчизняної економіки стала криза пандемії – непередбачувана подія, яка змінила ринкові умови. "Сірий носоріг" на відміну від "лебедя" – це очевидний ризик, який все ігнорують. Мінінфраструктури проігнорувало застереження бізнесу про те, що необґрунтоване зростання тарифів вдарить по конкурентоспроможності і сповільнить темпи відновлення компаній від збитків, понесених в період жорстких карантинних обмежень.

Реклама

Експерти вважають, що "Укрзалізниця", швидше за все, не отримає очікуваної вигоди від підвищення тарифів на вантажоперевезення. По-перше, частина клієнтів переорієнтується на послуги річкового та автомобільного транспорту. По-друге, додаткові доходи будуть розмиті через високий рівень корупції та неефективні дії топ-менеджменту компанії. Таке вже було у 2019 році, коли 7 млрд грн, отриманих від підвищення тарифів, безслідно зникли у бюджеті УЗ, а річний інвестиційний план був виконаний лише наполовину.

Тому розрахунки Мінінфрастрктури додатково залучити до бюджету УЗ 2 млрд грн в цьому році і 10 млрд грн у наступному, як мінімум, неспроможні. А це означає, що плани залізничного монополіста направити отримані кошти на оновлення інфраструктури, наймовірніше, залишаться нездійсненними. Щоб реально змінити ситуацію в УЗ, потрібно провести її структурну реформу – розділити компанію на декілька самостійних філій за напрямками діяльності.

Тарифне регулювання, на мій погляд, потрібно винести за дужки роботи "Укрзалізниці". Підтримую думку бізнесу і ряду експертів про потребу створення незалежного регулятора – Національної комісії з регулювання тарифів на транспорті. Упевнений, такий підхід влаштує всіх учасників ринку, оскільки штучне маніпулювання тарифами з боку профільного міністерства та УЗ уповільнює темпи розвитку галузі і відлякує від неї серйозних інвесторів.