Підвищення тарифів на вантажоперевезення призведе до тяжких наслідків для бюджету

26 серпня 2021, 14:20

"Укрзалізниця" має величезні фінансові проблеми. За підсумками 2020 року держкомпанія показала 11,9 млрд грн збитків. Існують побоювання, що це далеко не межа, адже реформа УЗ, по суті, зупинена. Замість реформи Міністерство інфраструктури підвищило тарифи на вантажоперевезення. Зроблено це було на два тижні раніше запланованого – 17 серпня замість 1 вересня. Втім, такий крок, на думку експертів, не врятує компанію від подальших збитків.

Додаткові очікувані доходи УЗ від підвищення тарифів складуть 2 млрд грн в цьому році і 10 млрд грн в наступному. Як свідчить досвід, ці гроші не допоможуть монополісту вирішити нагальні проблеми. У 2019, після аналогічного підвищення тарифів, УЗ отримала додатково 7 млрд грн, проте змогла виконати інвестиційний план лише на 51%. За два роки нічого не змінилося. Реформа компанії була заблокована правлінням і наглядовою радою. Без реформи будь-яке підвищення тарифів – це безглузда витрата коштів.

Реклама

Варто також замислитися і про економічні наслідки рішення Мінінфраструктури. Після того як тарифи зростуть на 30%, вантажовідправники почнуть масово переключатися на послуги автомобільного та річкового транспорту. Там тарифна ситуація більш передбачувана і стабільна. Ті ж, хто буде змушений продовжити роботу з УЗ, неминуче втратять конкурентні переваги на зовнішніх ринках. За оцінками експертів, підвищення тарифів на залізничні вантажоперевезення призведе до падіння експорту на 147 млн дол. та зменшення ВВП на 300 млн дол. У підсумку держбюджет недоотримує 2,2 млрд грн податкових надходжень.

А в кінці ланцюжка економічних наслідків опиняться прості українці, оскільки подорожчання вантажоперевезень призведе до зростання цін на товари і послуги, а також збільшить кількість безробітних. Прогнозується, що через непродумані дії Міністерства інфраструктури, у 2022 році роботу можуть втратити близько 26 тис. українських громадян. Отже, вочевидь, що підвищення тарифів – це управлінська помилка профільного міністерства, яку потрібно виправляти якомога швидше.

Щоб ефективно врегулювати ситуацію з тарифами в галузі, необхідно створити незалежний регулятор і провести реформу "Укрзалізниці". Компанію слід розділити на бізнес-сегменти: інфраструктура, пасажирські перевезення, вантажні перевезення, управління вагонним господарством, ремонт локомотивів і вагонів. Коли структура компанії стане прозорою, красти буде набагато складніше, а крос-субсидування напрямків зникне.