Підвищення тарифів на залізничні вантажоперевезення – явно провальна ініціатива МІУ

3 серпня 2021, 15:47

Міністерство інфраструктури України готується підвищити тарифи на залізничні вантажоперевезення. Згідно з проектом наказу МІУ тарифи на перевезення вантажів 1-го і 2-го тарифних класів підвищаться на 8% у вересні і на 20,4% і 6,5% в січні 2022. Найбільш затребувані позакласові перевезення ліквідують.

Вважаю це необдуманим та спонтанним рішенням. Поступове зближення тарифних класів з метою оптимізації вантажоперевезень недарма відкладали в довгу шухляду. У будь-якому порядку дій повинна бути логіка. Наприклад, якщо власник старої будівлі підвищив вартість оренди, орендар не отримає від цього більш комфортні та функціональні приміщення.

Реклама

Аналогічна ситуація з вантажоперевезеннями: підвищення тарифів не зробить "Укрзалізницю" ефективнішою, а її послуги якіснішими. Але якщо в прикладі з будівлею орендар може звернутися до іншого орендодавця, то з залізничними перевезеннями ситуація складніша. УЗ є монополістом на ринку, тому бізнесу йти нікуди.

Кабінет міністрів обіцяв до остаточного відновлення економіки від наслідків пандемії не піднімати тарифи природних монополій. Невже 400 млрд грн збитків, які бізнес отримав за останні півтора року, це індикатор успішного відновлення?! Підприємцям зараз складно, як ніколи, тому будь-яке зростання тарифів вони справедливо сприймають, як необґрунтований тиск.

УЗ очікує, що додаткові надходження від підвищення тарифів на вантажоперевезення складуть 2 млрд грн в цьому році і 10 млрд грн в наступному. За запевненням Мінінфраструктури, ці кошти підуть на виконання інвестиційного плану УЗ. Однак у фінплані компанії немає згадки про підвищення тарифів. Значить ці кошти не мають цільового призначення, і, швидше за все, безслідно розчиняться в бюджеті збиткового залізничного монополіста.

Реклама

Проблема крос-фінансування в УЗ не вирішується шляхом підвищення тарифів. Адже прибуткові вантажоперевезення традиційно дотують пасажирські перевезення. Вирішити ситуацію можна тільки шляхом реформування самої "Укрзалізниці". А саме – шляхом її поділу на кілька самостійних філій. Тільки тоді можна буде говорити про тарифи.