Реформа УЗ – це питання економічної безпеки

30 серпня 2021, 12:48

Українська залізниця – це логістичний базис, на якому будується національний експорт. Можна скільки завгодно розглядати альтернативні транспортні рішення у вигляді річкових та автотранспортних вантажоперевезень. Але вони не зможуть повною мірою замінити залізницю. На жаль, дії правління і наглядової ради "Укрзалізниці" занурили компанію у глибоку кризу.

Рік 2020-й УЗ закінчила зі збитком в 11,9 млрд грн, реструктуризація боргу перед російським "Сбербанком" закінчилася щорічною переплатою 14 млн дол. Відмова продовжити кредитну угоду з ЄБРР на оновлення парку вагонів призвела до виплати банку штрафних санкцій у розмірі 85 млн грн. Ці та низка інших рішень топ-менеджменту створили для залізничного монополіста загрозу дефолту. Ситуація ускладнюється процвітаючою в компанії корупцією. За даними тимчасової слідчої комісії ВРУ, збиток від корупції в 2020 році в УЗ склав 8 млрд грн.

Реклама

Це більше, ніж "Укрзалізниця" отримала від підвищення тарифів на вантажоперевезення в 2019 році. Тоді тарифи підвищили на 14%, додатково зібравши з бізнесу 7 млрд грн, проте інвестиційний план УЗ був виконаний лише на 51%. Така сама ситуація спостерігалася і в попередні роки: в 2016-му інвестплан був виконаний на 62%, в 2017-му – на 68%, в 2018-му – на 67%. Вочевидь, що через корупцію та неефективне управління УЗ не може розвиватися. Велика частина доходів з'їдається за рахунок крос-субсидування збиткового пасажирського напрямку або розкрадається.

Таким чином УЗ перетворилася на чорну діру, де безслідно зникають гроші українських платників податків. У виграші залишаються лише корупціонери і топ-менеджмент. Вантажоперевізники ж зазнають збитків через низьку якість послуг української залізниці і постійно зростаючі тарифи на вантажні перевезення. Останнє рішення Мінінфраструктури підвищити їх вартість ще на 30% – вкрай помилковий крок. Він ніяк не допоможе виправити фінансовий стан УЗ, проте помітно знизить конкурентоспроможність українського експорту.

Вважаю, що уряд повинен якомога швидше почати реформу "Укрзалізниці". Компанію слід розділити на декілька самостійних філій. Загальну реформу залізничної логістики треба також доповнити прийняттям закону про залізничний транспорт і створенням незалежної нацкомісії з тарифів на транспорті. Тільки так можна сформувати прозорі та економічно обґрунтовані тарифи і врятувати УЗ від банкрутства.