Створення тарифного регулятора повинно стати частиною реформи "Укрзалізниці"

17 серпня 2021, 16:39

Вантажні залізничні перевезення вважаються одним з найдешевших і надійних способів логістики вантажів. Проте, як показує статистика, частка вантажних перевезень залізничним транспортом в Україні постійно знижується. Так, у 2009-2015 роках вона становила 56%, у 2019 році – 46% і продовжує знижуватися. Отже, український бізнес відмовляється від послуг залізниці на користь автомобільного та річкового транспорту.

На думку експертів, це відбувається через зниження якості послуг, що надаються "Укрзалізницею", і непрозорого тарифного регулювання. У тому ж 2019 року тарифи на залізничні перевезення були збільшені, за що бізнес в річному вираженні заплатив 7 млрд грн. Було обіцяно, що ці кошти підуть на поліпшення роботи УЗ, але компанія виконала свій інвестиційний план лише на 51%.

Реклама

У 2021 року історія повторюється. Міністерство інфраструктури ініціювало чергове підвищення тарифів на залізничні перевезення. І знову із самими благими намірами. Серед них звучали такі аргументи, як потреба у фінансовому оздоровленні компанії та доведення тарифів до економічно обґрунтованого рівня. З подачі МІУ ці аргументи були успішно акцептовані урядом і РНБО, яка взяла ситуацію в УЗ під особливий контроль.

Нове підвищення тарифів буде коштувати бізнесу додаткових 2 млрд грн у 2021-м і 10 млрд грн у 2022 році. Ці гроші вантажоперевізники могли б направити на реалізацію інвестиційних проектів і створення нових робочих місць. Вкладення їх в УЗ, на моє переконання, знову виявиться провальним. Причина тяжкого становища компанії полягає не в низьких тарифах, а в безграмотному управлінні та у відсутності реформування. Вклавши в неефективного залізничного монополіста ще 12 млрд грн, через два роки ми отримаємо нові збитки і прохання підняти тарифи.

До слова, рентабельність вантажних залізничних перевезень сьогодні становить 25-27%, тоді як в середньому по економіці вона не перевищує 6,5%. Яке, скажіть, тут економічне обґрунтування для підвищення ?! Сподіваюся, що після додаткових консультацій з бізнесом, позиція РНБО і МІУ з тарифного питання зміниться. Спочатку потрібно реформувати УЗ і привести її до нормального фінансового стану, а потім розглядати питання про те, якими мають бути тарифи.

Реклама

Крім того, для розвитку галузі вважаю важливим створити незалежний регулятор – національну комісію, що здійснює державне регулювання у сфері транспорту (НКРТ). Законопроєкт №3927, що регламентує це питання, зареєстрований в парламенті. Створення тарифного регулятора, на мій погляд, має стати невід'ємною частиною реформування "Укрзалізниці".