Списання робочих вагонів призведе до колапсу економіки

22 листопада 2021, 15:04

/ Фото: https://www.facebook.com/sergey.magera

Процес планування бюджету потрібно змінювати. Важливо не лише дивитися сам проєкт документа, підготовлений урядом, а й те, які ініціативи планують здійснити міністерства. На прикладі Міністерства інфраструктури видно, що ці ініціативи можуть виявитися вкрай небезпечними для економіки та повністю зірвати виконання бюджету.

Поки що в Раді киплять пристрасті навколо проєкту бюджету-2022 МІУ підготувало проєкт наказу про примусове списання вантажних вагонів віком понад 22 роки. Виразного економічного обґрунтування чиновники не надали. Сказати, що таким чином вони переймають передовий закордонний досвід, також не можна. У США, наприклад, строк служби вагонів обмежений 50 роками, в ЄС визначається не віком, а технічним станом. Чим тоді керувалося МІУ?!

Реклама

Низка експертів припускає, що, швидше за все, міністерство діє під впливом лобістів, близьких до власників приватних вагонобудівних заводів. Підраховано, що реалізація ініціативи МІУ призведе до одномоментного списання 60% усіх напіввагонів та 100% усіх зерновозів. Цими категоріями вагонів користуються підприємства ГМК та АПК, які забезпечують дві третини українського експорту. Тому параліч експортних поставок у разі ухвалення цього наказу Україні як мінімум забезпечений.

Інтерес приватних вагонобудівників – 60 млрд грн, саме таку суму доведеться витратити на будівництво нових вагонів. Примітно, що таких грошей сьогодні не має ні держава, ні Укрзалізниця. Чиновники, швидше за все, розраховують на чергове підвищення тарифів на вантажоперевезення, але й воно не дасть суми, що шукається. А ось збитки економіки від заморожування експортних постачань становитимуть приблизно 2 млрд дол. на рік або понад 53 млрд грн. Тобто вигоди лобістів дзеркально обернуться збитками для всієї економіки.

Наказ Мінінфраструктури про обмеження термінів експлуатації вантажних вагонів ухвалювати не можна. Про це уряду заявили понад 200 великих українських компаній та низка провідних бізнес-асоціацій. Якщо влада не почує голос бізнесу, то виконати бюджет-2022 буде неможливо, оскільки через блокування експортних постачань Україну очікує падіння ВВП та податкових надходжень до бюджету, зростання безробіття та соціальної напруги у суспільстві.