Тарифи на транспорті повинен встановлювати незалежний регулятор

3 вересня 2021, 16:04

Український бізнес незадоволений тим, як встановлюються тарифи на транспорті. Структура транспортних тарифів непрозора, найчастіше міністерства і державні монополії необґрунтовано підвищують тарифи без консультацій з вантажоперевізниками. Таку ситуацію можна спостерігати в морських портах, де монопольно працює Адміністрація морських портів, і в сфері повітряного транспорту ( "Украерорух"). Але найбільші проблеми з тарифами накопичилися на залізниці, яка сьогодні перевозить близько 80% всіх вантажів.

Тут монопольне становище займає "Укрзалізниця". На сьогоднішній день компанія перетворилася в найбільшу корпоративну дірку для держави. Гроші платників податків, потрапляючи до рук топ-менеджменту УЗ і численної армії корупціонерів, зникають безслідно. Державі залишаються лише збитки і величезні борги. Наприклад, в 2020 році залізничний монополіст встановив новий антирекорд, отримавши майже 12 млрд грн збитків. Згідно з розрахунками тимчасової слідчої комісії, яка вивчила стан справ в УЗ, щорічні збитки від корупції в компанії складають не менше, ніж 8 млрд грн.

Реклама

Бізнес і експерти вже кілька років говорять про необхідність реформування "Укрзалізниці". Це єдиний шлях поліпшити фінансовий стан компанії і подолати тотальну корупцію. Замість реформи влада вперто намагається вливати у збиткову та неефективну УЗ нові мільярди гривень. Відбувається це шляхом підвищення тарифів на вантажні перевезення. Так, у 2016-2017 роках тарифи були підвищені на 15%, в 2018-му – ще на 8%, в 2019-м – на 14,2%. При цьому план капітальних інвестицій УЗ вдавалося виконати максимум на 68%.

Цього року Міністерство інфраструктури, незважаючи на протести вантажоперевізників, в черговий раз підвищило тарифи. До 1 січня 2022 року вони повинні будуть вирости сумарно на 30%. За прогнозом МІУ, цей захід принесе до бюджету УЗ в 2021 році додатково 2 млрд грн, а у 2022 – 10 млрд грн. Можу з упевненістю сказати, що чергова фінансова ін'єкція не допоможе стабілізувати бюджет монополіста. Корупція і безгосподарність зведуть нанівець користь від додаткових 12 млрд грн, і вже у 2023 році знову постане питання про підвищення тарифів.

Втім, однією реформи "Укрзалізниці" буде мало, щоб вирішити проблеми, що накопичилися у залізничній галузі. На мій погляд, ми повинні перейняти досвід ЄС і створити незалежний регулятор, який буде встановлювати і регулювати тарифи на транспорті. Таким чином, тарифне питання буде винесено за межі впливу Мінінфраструктури та УЗ. У парламенті зареєстрований законопроєкт №3297 про створення Національної комісії з регулювання тарифів на транспорті. Ухвалення цього законопроекту дозволить зробити тарифоутворення прозорим і зрозумілим для бізнесу.