Тільки реформа зможе запобігти банкрутству "Укрзалізниці"

2 вересня 2021, 15:23

/ Фото: https://www.facebook.com/sergey.magera

Залізничний транспорт є ключовим елементом національної системи логістики. Близько 80% всіх вантажоперевезень здійснюється залізницею. Тому успішність роботи українського бізнесу багато в чому залежить від оперативності та якості роботи "Укрзалізниці". На жаль, тут нам похвалитися нічим. Котрий рік компанія перебуває в кризовому стані через неефективну роботу топ-менеджменту і високого рівня корупції.

Структура УЗ залишається складною і заплутаною. У ній щільно переплелися кілька напрямків бізнесу: пасажирські і вантажні перевезення, управління інфраструктурою, утримання вагонного господарства, ремонт і модернізація залізничної інфраструктури. Збитки, отримані від пасажирських перевезень, постійно субсидуються за рахунок прибутку від вантажних. Це ускладнює розуміння загальної фінансової ситуації в компанії. До того ж, на балансі УЗ знаходиться безліч непрофільних і непотрібних активів: кар'єри, свердловини з питною водою, спортивні споруди та інші об'єкти.

Реклама

За підсумками 2020 року "Укрзалізниця" отримала майже 12 млрд грн збитків і опинилася на межі дефолту. Реалізація самого негативного сценарію могла призвести до колапсу всієї транспортної галузі. Таким чином мова йде про питання національної безпеки. Ситуація в компанії стала предметом розслідування ТСК парламенту, яка встановила, що тільки через корупцію УЗ щорічно втрачає 8 млрд дол. На ці гроші можна було провести повне фінансове оздоровлення компанії і запустити реалізацію масштабної інвестиційної програми з оновлення вагонного парку і модернізації залізничної інфраструктури.

Міністерство інфраструктури, яке традиційно виступало за реформу УЗ, на жаль, втратило реформаторський настрій. Нещодавнє рішення міністерства про підвищення тарифів на вантажоперевезення на 30% наочно демонструє, що реформа залізничного монополіста знята з порядку денного. Поліпшити фінансовий стан УЗ знову намагаються за гроші бізнесу. У 2019 таке вже було і не допомогло. Додаткові доходи безслідно розчинилися в чорній дірі корупції і безгосподарності. Гроші не допоможуть, якщо немає продуманого системного підходу.

"Укрзалізниця" залишається бомбою уповільненої дії для української економіки. Якщо вона вибухне, постраждають багато суміжних галузей, а також економіка в цілому. Всі негативні сценарії можна попередити, якщо найближчим часом почати структурну реформу компанії. Вважаю, що це завдання має стати одним із пріоритетних для уряду.