Транспорту потрібен незалежний регулятор тарифів

30 серпня 2021, 12:38

Тарифи на транспортні послуги – одна з проблем, що стримують розвиток українського бізнесу. Монополії підвищують тарифи на свій розсуд. Найчастіше ці зміни не матимуть економічного обґрунтування і спрямовані лише на компенсацію збитків від корупції і неефективного управління держкомпаніями. Підвищення тарифів не призводить до поліпшення якості послуг логістики, тобто не несе ніякої користі підприємцям. Навпаки, їх продукція стає дорожчою і менш конкурентоспроможною.

Неефективність необґрунтованого підвищення тарифів наочно проглядається на прикладі "Укрзалізниці". Всякий раз підвищуючи тарифи на залізничні вантажоперевезення, влада говорить про необхідність дати компанії інвестиційний ресурс і перекрити її багатомільярдні збитки. Проте плани з інвестицій зриваються, а збитковість залишається. Наприклад, з 2016 року УЗ змогла виконати річний інвестиційний план максимум на 68%. У 2020-му, завдяки "зусиллям" топ-менеджменту, був отриманий рекордний збиток – майже 12 млрд грн.

Реклама

Насправді, в підвищенні тарифів на вантажоперевезення немає потреби. Сьогодні рентабельність цього напряму становить 25%, в той час як в цілому по промисловості рентабельність не перевищує 4%. Незважаючи на це, з 17 серпня Мінінфраструктури підвищило тарифи на 30%. При цьому ніяких економічних обґрунтувань даного рішення бізнесу надано не було. Аналогічно поводяться також інші транспортні монополії. Зростання портових і лоцманських зборів, а також тарифів "Украероруху" давно не витримує ніякої критики. Бізнес постійно виявляється заручником ситуації: зростання тарифів здорожує кінцеву продукцію і не дає нормально планувати бізнес-процеси.

В європейських країнах питання з транспортними тарифами давно вирішене за рахунок створення незалежних регуляторів. До їх завдання входить встановлення прозорих, економічно обґрунтованих тарифів. Робота регуляторів повністю усуває проблему маніпуляції тарифами і створює умови для розвитку конкуренції в сфері транспортної логістики. Аналогічну нацкомісію з тарифами на транспорті потрібно створити в Україні. Для цього треба, щоб парламент підтримав відповідний законопроєкт №3927. Цього рішення чекає український бізнес.