Україні потрібна незалежна НКРТ

7 лютого 2022, 21:34

Сергій Магера

Проблема транспортних монополій є не лише в Україні. Європейський бізнес свого часу також зіткнувся з небажанням монополій модернізуватися, підвищувати якість послуг та знижувати їхню собівартість. Вихід був знайдений у створенні незалежних транспортних регуляторів, причому незалежних у прямому сенсі – від президентів, урядів та парламентів, тобто від будь-яких політичних рішень. Досвід європейських країн доводить, що такий шлях є ефективним, незалежні регулятори змусили транспортні монополії провести потрібні реформи та привести тарифи до економічно обґрунтованого рівня. Причому все це відбувається в ЄС публічно та прозоро.

Українська влада, як завжди, декларуючи рух до європейських цінностей, насправді рухається до протилежних цілей. Яскравий приклад – законопроєкт №6514, який передбачає створення Національної комісії з регулювання транспорту і повністю підпорядковує її президенту. На думку експертів, таким чином автори з/п порушують Конституцію, оскільки, по суті, наділяють главу держави невластивими йому повноваженнями. "Вроджена" правова колізія дозволить успішно заперечувати у суді рішення НКРТ, що може створити у галузі правовий колапс, коли бізнес не знатиме, яке рішення Комісії потрібно виконувати, а яке ні.

Реклама

Українські підприємства сьогодні постійно стикаються з безпідставним підвищенням тарифів з боку транспортних монополій, таких як Укрзалізниця, Украерорух, Дельта-Лоцман та АМПУ. Замість проведення реформ та покращення якості роботи монополії вирішують усі свої проблеми за допомогою підвищення тарифів. На жаль, Мінінфраструктури їх повністю підтримує, хоча профільне міністерство насамперед має бути зацікавлене в ефективному регулюванні роботи транспортних монополій. Не найкращим чином проявляє себе і Антимонопольний комітет, який не бачить зловживань з боку перерахованих компаній своїм монопольним становищем.

Якщо НКРТ підпорядкують президенту, ми отримаємо ще одного корупційного монстра, який на власний розсуд змінюватиме транспортні тарифи для державних монополій. Іншими словами, бізнес продовжить зазнавати збитків, а корупціонери від транспорту – продовжать спокійно красти бюджетні кошти, адже їхню нестачу завжди можна буде покрити за рахунок зростання тарифів. Закликаю владу відкликати з/п №6514 як абсолютно шкідливий для українського бізнесу. Тільки абсолютно незалежний транспортний регулятор зможе гарантувати стабільну роботу галузі та проведення потрібних реформ.