Україні терміново потрібна реформа УЗ

24 січня 2022, 14:21

Загострення загрози російського вторгнення актуалізувало проблему залізничної логістики. Сьогодні "Укрзалізниця" забезпечує перевезення понад 80% експортних вантажів, більшу частину яких становить продукція ГМК та АПК. У свою чергу, ці сектори економіки забезпечують 2/3 валютних надходжень. Зважаючи на той факт, що загроза російській військовій агресії значно збільшила для України вартість запозичень на зовнішніх ринках капіталу, стабільність експорту стає питанням національної безпеки. А одним із головних факторів її забезпечення є стабільність внутрішньої залізничної логістики.

Таким чином, ми переходимо до головного питання – чи може сьогодні УЗ гарантувати стабільність та оперативність доставки вантажів? На жаль, скоріше ні, ніж так. Статистика показує, що компанія-монополіст упевнено демонструє стабільність лише в одному – у підвищенні тарифів на вантажні перевезення. За останні п'ять років тарифи УЗ зросли на 200% (!), що майже вчетверо перевищило зростання інфляції. Схоже, керівництво компанії не товаришує з економічною логікою, дотримуючись простого принципу: не вистачає грошей – треба підвищити тарифи.

Реклама

Зростання доходів УЗ від підвищення тарифів ніяк не позначається на показниках ефективності залізничної логістики. У 2021 році монополіст почав масово порушувати нормативні терміни доставки вантажів. За деякими товарними групами терміни доставки зросли на 200-300% (!), через що відправники вантажу отримали подвійні збитки – від підвищення тарифів і від несвоєчасної доставки вантажів. Особливо чутливого удару отримали експортери, оскільки кожен провал УЗ знижує конкурентоспроможність українських експортерів на зовнішніх ринках.

При цьому реформа "Укрзалізниці", як і раніше, стоїть на місці. Амбітні інвестиційні плани щодо вкладення десятків мільярдів гривень у модернізацію залізничної інфраструктури та рухомого складу найчастіше залишаються на папері. Виконання річного інвестплану за історію УЗ жодного разу не перевищило 70%. Куди йдуть додаткові мільярди, одержані від підвищення тарифів, – не зрозуміло. Ризикну припустити, що вони просто розчиняються в "котлі" неефективності та корупції, які панують у компанії.

Перед Україною постають надзвичайно серйозні виклики. Щоб їх подолати, ми не можемо собі дозволити утримувати держкомпанії – "чорні дірки", такі як УЗ. Закликаю владу негайно розпочати структурну реформу "Укрзалізниці", а саме – розділити її на самостійні філії за видами бізнесу: тяга, вантажні перевезення, пасажирські перевезення, вагони, інфраструктура, ремонти. Крім того, треба провести масштабну демонополізацію у всіх сегментах, крім інфраструктури. Робити все це слід "на вчора", оскільки завтра може бути занадто пізно.