"Укрзалізниці" терміново потрібна нова наглядова рада

22 жовтня 2021, 11:13

Сергій Магера

Наглядова рада "Укрзалізниці" припинила своє існування. Уряд прийняв рішення достроково припинити повноваження останнього члена НР від держави – Аудіцкаса Адомаса. Цього рішення давно чекав український бізнес, тому що почати структурну реформу компанії реально може тільки нова наглядова рада. Старий склад НР УЗ, швидше за все, увійде в історію компанії як найбільш невдалий та неефективний.

Нагадаю, що саме звільнена НР скасувала реформу, спрямовану на фінансове оздоровлення УЗ. Своїм рішенням наглядова рада заборонила правлінню проводити будь-які структурні зміни в компанії. Таким чином була похована ініціатива про поділ "Укрзалізниці" на кілька самостійних філій за напрямками діяльності. Цей крок повинен був припинити крос-субсидування пасажирських перевезень за рахунок вантажних і знизити рівень корупції в УЗ. Через останню, за оцінкою ТСК ВР, залізничний монополіст втрачає не менше 8 млрд грн на рік.

Реклама

Деякі рішення НР інакше як шкідницькими не назвеш. Саме з ініціативи наглядової ради була скасована пролонгація кредитного договору між ЄБРР та УЗ. Кредитні кошти призначалися для покупки нових вагонів. Своїм рішенням НР не тільки зірвала плани компанії по оновленню вагонного парку, а й завдала збитків державі на 85 млн грн. Цю суму України довелося сплатити ЄБРР в якості комісії за невикористаний кредит.

За час роботи звільненої наглядової ради ми так і не побачили стратегічного плану з розвитку УЗ. Що добре вдавалося членам наглядової ради, так це спільно з правлінням генерувати боргову піраміду з сумнівних кредитів та занадто дорогих облігаційних позик. Ситуація настільки загострилася, що в серпні питання про необхідність термінового порятунку компанії розглянула РНБО. Саме так ми вперше почули тривожну цифру: на сьогоднішній день загальна заборгованість УЗ перед кредиторами становить 35,8 млрд грн або 1,33 млрд дол.

Це ні більш, ні менш як загроза національній безпеці, тому що дефолт УЗ неминуче викличе колапс національної транспортної системи. Адже залізницею сьогодні перевозиться 85% усіх експортних вантажів. Щоб публічно уникнути відповідальності, НР часто міняла глав правління. За три роки їх було призначено шість, що говорить про повний крах корпоративного управління компанією. Також наглядова рада УЗ відмовилася затвердити KPI власної діяльності, схоже, ніхто з членів НР не збирався нести відповідальність за свої рішення. І за все це неподобство платили українські платники податків – адже члени НР УЗ отримували 350-600 тис. грн на місяць.

Реклама

Закликаю Кабмін оперативно провести призначення нових членів НР УЗ від держави, і на цей раз підійти до питання з урахуванням всіх минулих помилок. На цих позиціях потрібні досвідчені професіонали з чистою репутацією, а не лояльні блогери. Також треба в обов'язковому порядку затвердити KPI і прив'язати фінансову винагороду виключно до результатів роботи. Не може бути такого, щоб люди заробляли 300 тисяч на місяць, поки УЗ несе грандіозні збитки та семимильними кроками мчить у прірву.