"Укрзалізниця", де реформи?

8 лютого 2022, 12:26

/ Фото: https://www.facebook.com/sergey.magera

Український бізнес уже третій рік чекає на обіцяну владою реформу "Укрзалізниці". Нагадаю, що основою реформи мало стати поділ компанії за основними напрямками діяльності. На думку експертів, це допомогло б позбутися перехресного субсидування, коли за рахунок прибуткового спрямування вантажних перевезень фінансувалися збиткові, зокрема пасажирські перевезення, та значно знизити рівень корупції. Але реформа так і не розпочалася.

Через корупцію, за оцінками НАБУ, УЗ лише у 2020 році втратила 8 млрд грн. Причому, ніхто з вищих посадових осіб компанії не був притягнутий до відповідальності. Фінансова схема роботи компанії також залишилася без змін. Значна частина зароблених коштів безслідно розчиняється у казані корупції та безгосподарності. Непрофільні активи та непотрібні витрати принципово не скорочуються, при цьому правління та наглядова рада УЗ не забувають платити собі космічні зарплати та премії. Ще один пролом у бюджеті пробивають багатомільярдні борги, які потрібно обслуговувати.

Реклама

Звичайно, на життя не за коштами грошей не вистачає, тому "Укрзалізниця" за мовчазною згодою Міністерства інфраструктури постійно підвищує тарифи на вантажні перевезення та бере нові борги, аби розрахуватися зі старими. За підрахунками експертів, за останні п'ять років УЗ підвищила тарифи на 200%, що вчетверо перевищило сумарний рівень інфляції за цей час. У січні 2022 року відбулося нове підвищення тарифів. Топ-менеджмент залізничного монополіста працює дуже погано: навіть з урахуванням отримання додаткових доходів від підвищення тарифів план з капітальних інвестицій жодного разу не був виконаний більш ніж на 60-70%.

За останній рік УЗ значно погіршила показники перевезення вантажів. За окремими товарними категоріями терміни доставки зросли на 200-300% (!). В результаті вантажовідправники зазнають подвійних збитків – від підвищення тарифів та від невчасної доставки вантажів. Така політика УЗ підриває роботу українських експортерів, які змушені втрачати важко завойовані позиції на світових ринках. Нагадаю, що реформа "Укрзалізниці" є зобов'язанням України в рамках Угоди про асоціацію з ЄС. Реформа також зафіксована у Національній транспортній стратегії. Тому, якщо ми хочемо вступити до Євросоюзу, реформувати компанію все ж таки доведеться.

Якщо у 2022 році реформа УЗ не запрацює, система залізничної логістики почне розвалюватися на очах. Це набагато гірше, ніж невступ до ЄС, бо без залізниці не зможе розвиватись економіка.