"Укрзалізниця" хоче стати успішною за рахунок бізнесу

17 січня 2022, 17:36

/ Фото: https://www.facebook.com/sergey.magera

"Укрзалізниця" розпочала 2022 рік із затвердженим фінансовим планом. Той факт, що уряд ухвалив цей документ ще у 2021 році, є безумовним досягненням. Раніше фінансовий план затверджувався протягом планового року, тому мав мінімальні шанси на реалізацію з огляду на "черепашу швидкість" внутрішньовідомчого планування та погодження документів. Зараз залізничний монополіст має дуже амбітний фінансовий документ, який, втім, викликає чимало питань у бізнесу.

Головний орієнтир компанії у 2022 році – досягти показника EBITDA на рівні 20,2 млрд грн, що на 35% більше за торішній показник. Зробити це планується переважно за рахунок вантажних перевезень, які, згідно з фінпланом, стануть головним джерелом доходів УЗ. Очікується, що вантажоперевезення принесуть монополісту 82,3 млрд грн, тобто на 19% більше ніж у 2021 році. Секрет "економічного дива" від "Укрзалізниці" дуже простий – компанія планує далі підвищувати тарифи на перевезення вантажів. Про поліпшення якості послуг та підвищення ефективності використання коштів не йдеться. Підвищив тарифи – одержав більше грошей. Розмови про глобальну структурну реформу УЗ так і залишилися розмовами.

Реклама

Примітно, що, згідно з фінпланом УЗ, частка експорту у структурі вантажних перевезень має зрости на 2,4%. Головними експортними вантажами залишаться залізняк (43% у структурі експортних перевезень), зернові вантажі (23,5%) та чорні метали (16,5%). Реалістичність цих прогнозів можна поставити під сумнів. По-перше, 2022 рік для ГМК обіцяє бути напруженим, тож далеко не факт, що сектор збільшить обсяг експортних перевезень. По-друге, у промисловців за минулий рік накопичилося чимало претензій до УЗ.

У 2021 році ГМК та АПК, що забезпечують близько 2/3 національного експорту, зазнавали серйозних проблем, пов'язаних з дефіцитом локомотивів, необґрунтованим зростанням (іноді в 12 разів!) вартості оренди вагонів та збільшенням на 20% терміну доставки вантажів. Через неможливість вчасно виконати експортні контракти у листопаді минулого року на кілька днів зупинявся найбільший виробник бетону "Ковальська", а через зростання тарифів зупинив роботу металургійний завод ім. Петровського.

УЗ та Мінінфраструктури важливо зрозуміти, що заплановане підвищення тарифів на вантажоперевезення для промисловості відбуватиметься на тлі космічних цін на газ та зростання податків через набуття чинності одіозним законом №5600. Чи зможуть промисловці платити ще більше, чи будуть змушені тимчасово зупиняти підприємства? Щодо бізнесу, то він очікує від УЗ у 2022 році не лише підвищення якості послуг, а й виконання плану з капітальних інвестицій. Заплановано, що компанія витратить на такі цілі майже 30 млрд грн. Якщо цей план виконати, це стане хорошим драйвером зростання не тільки для суміжних галузей, таких як ГМК і машинобудування, але і для економіки в цілому.

Реклама

Питання в тому, наскільки реалістичним є план капітальних інвестицій. Досвід минулих років показує, що УЗ ніколи не виконувала його більш ніж на 63%. Тому не впевнений, що у 2022 році компанія зможе освоїти заплановані 21,5 млрд грн на оновлення рухомого складу, реконструкцію та капітальний ремонт шляхів та стрілочних переводів. Подібна невпевненість у держкомпанії не дозволяє суміжникам включати плани УЗ у власні виробничі плани.

Крім того, тривожно виглядають плани "Укрзалізниці" щодо зростання боргового навантаження. Згідно з фінансовим планом, у 2022 році залізничний монополіст планує залучити позики на загальну суму 54,1 млрд грн і здійснити погашення раніше взятих позик на 38,4 млрд грн. Беремо нові борги, щоб погасити старі – не найтонший інструмент керування боргом. Дуже хочеться сподіватися, що цей рік стане успішним для УЗ. У цьому зацікавлений український бізнес, адже всі хочуть мати якісну та прогнозовану логістику. Але фінансовий план УЗ мене в цьому, на жаль, не переконав. Підвищувати тарифи і позичати – все це компанія вже проходила. А де ж обіцяна реформа?