"Укрзалізниця": надія є, але результатів немає

6 жовтня 2021, 12:49

"Укрзалізниця" зробила заявку на велику модернізацію. 1 жовтня компанія оголосила в системі Prozorro тендер на закупівлю 80 нових приміських і регіональних поїздів. Згідно з офіційними заявами УЗ, 60 закуплених поїздів будуть використовуватися в проєктах City Express, а 20 будуть запущені на існуючих і нових внутрішніх маршрутах. Загальна сума закупівлі може скласти 31,4 млрд грн. До участі в тендері були запрошені компанії Siemens, Stadler, Alstom, Pesa, Skoda та Крюківський вагонобудівний завод.

Безумовно, керівництво УЗ поставило високу планку, проте експерти сумніваються в тому, що така масштабна закупівля пройде успішно. Досвід роботи компанії в історії незалежної України доводить, що план по капітальних інвестиціях жодного разу не був виконаний більш ніж на 65%. Після представлення розгромного звіту ТСК ВР по УЗ в парламенті, у багатьох депутатів і експертів виникали сумніви в здатності нинішнього менеджменту компанії виконати таку складну задачу, як модернізація рухомого складу.

Реклама

Згідно з офіційними даними, за перші півроку адміністративні витрати УЗ виросли на 30%, а витрати на паливо і електроенергію – на 25%. Самі по собі ці результати дивовижні, адже в цей період було зафіксовано істотне падіння обсягів перевезень, а ціни на електроенергію перебували на мінімумі. Плюс до цього УЗ продовжує щорічно переплачувати за кредит Сбербанку РФ по 1 млрд грн. Незважаючи на те, що ставки по доларових кредитах в Україні знаходяться в межах 3,2-3,5%, топ-менеджмент компанії вирішив реструктуризувати 323 млн дол. кредиту за ставкою 11,5%.

Мені незрозуміло, де УЗ планує взяти десятки мільярдів гривень на капітальні інвестиції? За даними ТСК ВР, через корупцію компанія щорічно втрачає мінімум 8 млрд грн. На фінансове дно УЗ також тягнуть непрофільні активи. Сьогодні з 34 структурних підрозділів залізничного монополіста 25 є непрофільними, які не приносять нічого крім збитків. Доповнює загальну картину "чорна діра" української залізниці – пасажирські перевезення. За підсумками 2020 року ці фірми принесли УЗ збитків на 13 млрд грн.

Важливо відзначити, що зволікання з реформою "Укрзалізниці" підриває виконання зобов'язань України в рамках Угоди про Асоціацію з ЄС. За даними Єврокомісії, прогрес нашої країни в реформі транспорту найнижчий з усіх галузей – 31%. Дуже не хочеться, щоб некомпетентні дії топ-менеджменту УЗ поставили під сумнів нашу євроінтеграцію. Реформу компанії потрібно починати, як то кажуть "на вчора".