"Укрзалізниця" гальмує розвиток експорту

19 січня 2022, 15:16

У 2021 році "Укрзалізниця" перетворилася на серйозну проблему для бізнесу. Компанія продовжила стрімко втрачати свої основні конкурентні переваги – дешевизну та швидкість доставки вантажів. Замість проведення структурної реформи УЗ влада спробувала вирішити фінансові проблеми компанії за допомогою підвищення тарифів, тобто, за рахунок українських підприємців.

У середині серпня минулого року УЗ підвищила тариф на вантажні залізничні перевезення вантажів 1-го та 2-го класів (у тому числі залізняку) на 8%. Згідно з цим рішенням, з початку 2022 року тариф зріс ще на 20,4%. Свій внесок у зростання тарифів зробило Міністерство інфраструктури. У листопаді 2021 року МІУ ухвалило рішення про підвищення з 2 січня 2022 року тарифів УЗ на вантажні перевезення першого тарифного класу (зокрема залізної руди та вугілля).

Реклама

Після цього залізничні перевезення вантажів вважатимуться дешевими лише умовно. Обіцянка голови правління УЗ Камишина про те, що цього року компанія планує утриматися від додаткового підвищення вантажних тарифів, навряд чи може заспокоїти бізнес. Адже, як відомо, у МІУ та у самої "Укрзалізниці" сім п'ятниць на тиждень.

Підсумком зростання тарифів у 2021 році, згідно з оцінками УЗ, стало подорожчання доставки вантажів на 1,5–2 дол./т, що дуже болісно для бізнесу, який за примхою влади отримав у 2022-му ще й значне підвищення податкового навантаження (закон № 5600). За оцінкою експертів, за останні п'ять років тарифи на залізничні вантажні перевезення в Україні зросли на 200%, при цьому сумарна інфляція склала всього 50%.

Ситуація із швидкістю доставки вантажів також погіршується. За підсумками 2021 року вона була найгіршою за останні три роки. Критично важливий для бізнесу показник – строк оборотності вагонів УЗ у середньому виріс на 20%. Найгірше було з зерновозами, строк оборотності яких зріс з 5-7 до 25 діб. Через перебої з доставкою сировини у листопаді минулого року на кілька днів змушений був зупинитися найбільший виробник бетону – "Ковальська".

Реклама

Очевидно, що якість залізничної логістики для бізнесу у 2021 році значно погіршилась. Насамперед це б'є по експортерах, які доставляють за допомогою залізниці близько 80% усіх вантажів. Експерти вважають, що найбільших збитків від безгосподарності УЗ отримали підприємства ГМК та АПК, які забезпечують разом 2/3 українського експорту. У середині грудня 2021 року у статусі занедбаних або тимчасово затриманих було близько 300 вантажних поїздів. Вважаю, що ця ситуація потребує негайного втручання Кабміну.