"Укрзалізниця" тягне економіку вниз

10 січня 2022, 14:39

У 2022 рік Україна увійшла зі старими проблемами в економіці. Однією з таких проблем є якість роботи "Укрзалізниці". За останні кілька років компанія перетворилася не лише на велику проблему для вітчизняного бізнесу, а й на своєрідного "чорного лебедя" для всієї української економіки. Можу сміливо стверджувати: багато рішень керівництва УЗ йдуть урозріз із інтересами розвитку бізнесу в країні. Найбільше страждають експортери, які 80% усіх вантажів доставляють у порти залізницею.

Головні претензії бізнесу до залізничного монополіста – постійне, економічно необґрунтоване підвищення тарифів на вантажні перевезення та зниження якості послуг. З 1 січня 2022 року УЗ вкотре підвищила тарифи.

Реклама

За останні п'ять років тарифи компанії зросли на 200%, при тому що інфляція за цей час склала 50%. Шукати економічну логіку тут не доводиться. Вочевидь, що всі прорахунки менеджмент УЗ намагається вирішувати за допомогою підвищення тарифів.

Якість управлінських рішень в "Укрзалізниці" залишається надто низькою. Максимальний рівень виконання річного інвестиційного плану за історію компанії становив 65%. Це говорить про те, що УЗ практично не розвивається, немає потрібних вкладень у модернізацію та оновлення рухомого складу та залізничну інфраструктуру. Компанія повільно, але впевнено "ховає" українську залізницю.

Помилки керівництва УЗ обертаються серйозними проблемами та збитками для бізнесу. На залізниці гостро відчувається дефіцит локомотивів, постійно та необґрунтовано зростає вартість оренди вагонів. Наприклад, восени 2021-го вартість оренди вагонів під агропродукцію зросла у 12 разів. Саме в цей час аграрії виконували експортні контракти. З боку УЗ це було схоже на економічну диверсію проти АПК.

Реклама

Лише за останній рік строк доставки вантажів зріс на 20%. За окремими категоріями вагонів ситуація близька до катастрофічної. Наприклад, строк оборотності зерновозів зріс із 5-7 до 25 діб. Показово, що через незадовільну роботу УЗ у листопаді 2021 року на кілька днів зупинявся найбільший виробник бетону "Ковальська", через зростання залізничних тарифів зупинив роботу металургійний завод ім. Петровського.

Топ-менеджмент "Укрзалізниці" тягне компанію, а разом із нею експортерів, на дно. Через управлінські прорахунки керівників УЗ українські підприємства втрачають конкурентоспроможність на зовнішніх ринках. Уряду слід втрутитися та навести лад у держкомпанії.