Лайнери обходять Одеський порт через події в Туреччині, в області розвивають річковий туризм

5 липня 2016, 07:53
Причина такої низької кількості заходів суден пов'язана, скоріше, не стільки з подіями в Україні, скільки з протистоянням на сході Туреччини

MS Evropa 2. Лайнер прибув 12 травня і після Одеси вирушив до Туреччини. Нові заходження чекаємо в жовтні. Фото: dumskaya.net

В Одесі більше 70 операторів круїзного ринку, включаючи всесвітньо відомі Royal Caribbean Cruise Line, Holland America Group, MSC Crociere та інші відомі компанії, обговорили питання розвитку світового ринку круїзних перевезень найближчим часом. А "Сегодня" дізналася, яке навігаційне майбутнє чекає Одесу.

Протягом останніх двох років в зв'язку з політичною ситуацією в Україні майже всі великі оператори відмовилися від заходжень в акваторію Чорного моря та, зокрема, в Одеський порт. Зате до цього динаміка розвитку круїзної галузі вражала. У 2013 році в Одесі зафіксували рекорд за кількістю прийнятих та обслужених судів – 106 заходжень за сезон. "У 2014-2015 роках у зв'язку з відомими подіями в Україні кількість круїзних заходжень в порт різко зменшилася", – зізнаються в порту.

Реклама

ВРАХОВУЮТЬ ПОЛІТИКУ. Президент міжнародної асоціації "Медкруіз" Крістіан Павич розповів "Сегодня", що військовий конфлікт на сході Туреччини також змусив операторів змінювати свої маршрути, відмовляючись від проходження через Босфор та Дарданелли та заходження в нашу акваторію. "Я сподіваюся, як тільки ситуація там стабілізується, все більше теплоходів буде заходити в Чорне море, та в Одесу зокрема", – зазначив Павич.

У цьому ж сезоні в Одеську затоку зайшов лише один морський лайнер німецького круїзного оператора MS Evropa 2. Теплохід пришвартувався вночі 12 травня, а після виходу з Одеського порту вирушив до Стамбула. "Всі туристи були дуже задоволені. Питання про те, заходити в порт чи ні, вирішують на рівні президентів круїзних корпорацій, враховуючи політичну ситуацію ", – розповів нам агент судна Володимир Басюк. За його словами, ще один лайнер відвідає Одесу в жовтні.

А ось в графіку, розміщеному на сайті Адміністрації морських портів України, зазначено, що в жовтні очікується чотири заходження. Справа в тому, що оператори не зобов'язані повідомляти порт про скасування рейсу. Так, 3, 13 і 25 жовтня в Одесу може зайти теплохід Island Sky, а 15 жовтня – Prinsendam.

Реклама

За словами директора департаменту туризму Мінекономрозвитку Івана Ліптуги, в навігаційному сенсі Одеса зараз відчуває наслідки подій трирічної давності.

"Круїзні компанії планують свої маршрути на три роки вперед. Лінії через Чорноморський басейн зняли після подій останніх років. В першу чергу, через безпеку, а в другу – через анексію Криму, адже заходи суден тільки в один порт нерентабельні. Ми робимо все, щоб змінити ситуацію, наприклад, зараз ведеться діалог з Глобальною асоціацією круїзних ліній. Але очевидно, що налагодити навігацію вдасться не в цьому році та навіть, можливо, не в наступному ", – пояснив нам Ліптуга.

За його словами, в цьому зацікавлені й інші країни Чорноморського басейну, наприклад, Туреччина, Болгарія та Румунія. При цьому фахівець відзначає, що круїзний туризм не відбивається на економіці приморського міста. Гості з лайнерів отримують весь спектр послуг на борту, та дохід від цього мають лише 2% туристичних компаній, які займаються прийомом та обслуговуванням пасажирів.

Реклама

"Однак будь-яке відвідування міста такими суднами дає загальний позитивний вплив на економіку. Це одночасно і показник благополуччя, і наявності інфраструктури, і безпеки. І, звичайно, лайнери треба повертати, але їх повернення не відбудеться швидко. Треба прагнути того, щоб Одеса не залежала від одного виду туризму. Для цього ми, наприклад, залучаємо гостей в зимовий період, під час фестивалів та свят ", – додав Іван Ліптуга.

У НАС БЕЗПЕЧНО. Завідувач сектором інвестицій в туризм "Агентства з питань інвестицій і розвитку" Одеської ОДА Роман Козловський пояснює, що в круїзному відпочинку понад усе безпека, і якщо є хоча б найменша загроза для людей – будь-які рейси скасовують. "Пасажир повинен відчувати себе комфортно, а не боятися, що в борт судна прилетить снаряд", – продовжує Козловський.

За його словами, круїзні оператори вже сьогодні змогли переконатися в тому, що в Одесі спокійно і не небезпечніше, ніж в Туреччині, Франції або Бельгії, які піддаються терактам. "Але будемо відверті, однією Одеси операторам мало. Потрібно, щоб судно зайшло в Чорне море і побувало ще як мінімум в двох портах – це може бути Варна, Батумі або Сочі. Раніше у круїзників був інтерес до Криму, але зараз туди жоден оператор не буде заводити лайнер ", – говорить чиновник.

За словами Романа Козловського, причина такої низької кількості заходів суден пов'язана, скоріше, не стільки з подіями в Україні, скільки з протистоянням на сході Туреччини. "Це видно по кількості річкових заходжень по Дунаю в Ізмаїл і Вилкове. Європейські річкові круїзні компанії бачать, що ситуація нормальна, і без побоювання заходять в ці порти. Цього року тут буде 26 суднозаходжень ", – підкреслив Козловський.

На думку експерта з туризму Віктора Аксанюка, великі лайнери почнуть знову заходити в Одесу тільки в тому випадку, якщо шлях з Одеси до Батумі не займатиме 30 годин без зупинок. "Тобто в ідеалі лайнери повинні заходити в український Крим. А оскільки санкції продовжені, то немає сенсу ганяти судна, які після Одеси змушені будуть повертатися в Грузію ", – зазначив Аксанюк.