Пекельний вояж: перетинаючи лінію розмежування на Донбасі, люди гинуть у чергах

16 грудня 2016, 07:31
Мирні жителі розповідають, що за більш ніж два роки функціонування контрольних пунктів в'їзду-виїзду їхня робота мало чим покращилася

Люди змушені годинами простоювати в черзі. Фото: Соцмережі

14 грудня, близько 9 години ранку в черзі біля контрольного пункту в'їзду-виїзду "Майорськ" від вогнепального поранення загинув чоловік, ще один отримав поранення плеча. Як розповіли прикордонники, бойовики відкрили вогонь зі стрілецької зброї у бік українських позицій якраз у той момент, коли в дорожньому коридорі знаходилися люди, котрі перетинали лінію розмежування. "В результаті обстрілу за 50 метрів від КП кулі терористів влучили і в цивільних осіб", – зазначили прикордонники.

Один чоловік отримав поранення в плече, ще один мирний житель отримав смертельне поранення в голову. Прикордонники вивели людей з лінії вогню і призупинили пропускні операції на даному напрямку "На місце була викликана карета "швидкої". Пораненому чоловікові надана медична допомога, його стан здоров'я задовільний. Крім того, лікарями констатовано смерть іншого потерпілого", – повідомили в прикордонному відомстві.

Реклама

Фото: Державна прикордонна служба України

Також у соцмережах з'явилася інформація, що під час інциденту від серцевого нападу помер ще один чоловік, який знаходився в автобусі. Однак у Держприкордонслужбі цю інформацію не підтвердили.

Реклама

Дорога смерті

Мирні жителі, які вимушені перетинати лінію розмежування, розповідають, що за більш ніж два роки функціонування контрольних пунктів в'їзду-виїзду їх робота мало чим покращилася. Люди так само змушені простоювати добу в чергах, а з настанням зимових морозів збільшується ризик для життя і здоров'я людей.

"Черги щодня дуже довгі, якщо ти після обіду проходиш "днрівську митницю", то можна бути майже впевненим, що українські блокпости ти сьогодні вже не пройдеш, – розповідає донеччанка Олена Глинкова. – Ми з чоловіком постійно їздимо в Маріуполь до родичів, і неодноразово доводилося ночувати між блокпостами в черзі. Влітку – одна справа, а от зараз – зима. Залишитися в полі при мінусовій температурі, нехай навіть і в машині – дуже небезпечно. Нам з чоловіком доводилося спати по черзі, спочатку він чергує кілька годин і періодично прогріває авто, потім – я. По-перше, на холостих обертах автомобіль дуже багато бензину їсть, і до ранку можна залишитися з сухим баком. А по-друге, всім відомо, що не можна спати в авто, що стоїть і працює, – можна учадіти. Що і говорити, від таких чергувань ми добираємося до Маріуполя вимотані, ніби після тижневої подорожі".

Реклама

Мабуть, ще більші незручності відчувають ті, хто перетинає лінію розмежування в пішому порядку. Люди змушені годинами простоювати в черзі посеред поля, котре продувається вітрами з усіх сторін.

"Люди просто божеволіють на морозі. За труднощі, які доводиться долати, проклинають і тих й інших, – розповідає пенсіонерка Валентина Нікітова. – У свої 70 років я змушена по чотири години мерзнути на морозі посеред поля, щоб провідати онуків у Бахмуті. При всьому тому, що в полі сніг, дощ та сильний вітер – нікого не хвилює. Люди стоять і чекають. Пункт обігріву з української сторони є, але він знаходиться аж на другому блокпосту, а між блокпостами – нічого подібного немає. У мене після останнього переходу обличчя обвітрилося й губи потріскалися, а я замерзла настільки, що потім цілий тиждень з температурою в ліжку валялася – думала, що помру".

Фото: Соцмережі

Не "підмажеш" – не проїдеш.

Для людей, які перетинають лінію розмежування, не секрет, що за певну суму можна обійти різні правила проходу КПВВ. Люди розповідають, що брати мзду не соромляться як бойовики, так і українські військові.

"Я досить часто їжджу у Волноваху до тещі, вона вже старенька, і їй потрібен догляд – дров наколоти, на ринок сходити – запаси зробити, – розповідає донеччанин Сергій Тоненький. – Звичайно ж, я закуповую продуктів на зворотному шляху. Овочі, м'ясо – все це в Донецьку майже вдвічі дорожче, ніж у Волновасі. Ось і на тому тижні я двічі був у неї. Другий раз повертаюся, а до мене прикордонник український підходить, каже: "Я твою колимагу вже другий раз бачу, затарену під зав'язку". Ну мене і "завернули" у відстійник, дві години промурижили, всю машину перевернули – нічого незаконного не знайшли. Напевно, їм не сподобалося, що я з продуктами їжу. На "днрівський" блокпост приїхав, так у них відразу очі загорілися – бачать, що я не порожній. Відсипали собі кіло цукерок, ну і, звичайно ж, 700 рублів (300 грн) зажадали".

У той же час, перевізники, які всього за пару годин проїжджають всі блокпости, підняли ціни на проїзд. Наприклад, якщо раніше поїздка з Донецька в Маріуполь обходилася в 350 гривень, то тепер – всі 450.

"Апетити на блокпостах ростуть, от і ми підняли ціни, – поділився перевізник Олександр. – Якщо раніше на блокпосту "ДНР" ми платили 100 гривень за те, щоб не чіплялися до багажника, то тепер – всі 200. Сигарети, вода, ковбаса – вже навіть за "подяку" не вважають, це як дане. Плюс всілякі подарунки замовляють: від алкоголю і до автозапчастин. Були дні, коли навіть в нуль не виходили з такими "замовленнями". Відмовити, звичайно, не можеш. У дні свят ціни на проїзд ще злетять, адже таких замовних "подарунків" стане більше".

Без умов

Варто відзначити, що практично по всій "сірій зоні" уздовж основних трас розташовуються мінні поля. І простим людям крок вліво, крок вправо – смертельно небезпечно.

Фото: Соцмережі 

Нещодавно громадська організація "Фундація.101" проаналізувала стан контрольних пунктів в'їзду-виїзду. "Звертає на себе увагу недостатня кількість туалетів – 12 штук – на КПВВ "Майорськ", адже це один з двох контрольних пунктів, через який проходить значний пасажирсько-транспортний потік на день. Також варто зазначити, що тільки на КПВВ "Гнутове" і "Новотроїцьке" туалети розташовані на території контрольного пункту, на трьох інших КПВВ можливість сходити в туалет, перебуваючи на території КПВВ, відсутня", – йдеться у звіті організації.

Також громадські діячі відзначають, що в деяких пунктах пропуску люди не можуть втамувати спрагу. "Дістатися до води, щоб утамувати спрагу, на КПВВ "Майорськ", "Мар’їнка", "Гнутове" і "Станиця Луганська" можливо тільки з боку підконтрольної території. Адже баки з питною водою в холодну пору року можна знайти тільки в наметах Державної служби України з надзвичайних ситуацій. Зауважимо, що на КПВВ "Мар’їнка" намет ДСНС розташований за декілька кілометрів від самого контрольного пункту, власне, на контрольному пункті води немає. На КПВВ "Новотроїцьке" намет ДСНС розміщений на боці "сірої зони", тому воду можна відшукати тільки там", – підкреслили в організації.

Також у звіті говориться, що окремі пункти медичної допомоги є тільки на КПВВ "Майорськ" і "Мар’їнка". "Найкраща ситуація з цим питанням – на КПВВ "Майорськ", де з обох сторін розташовані великі намети медиків", – резюмували громадські діячі.

Контрабанда і ненависть

Військовий експерт Георгій Салманішвілі вважає, що пункти пропуску у тому вигляді, в якому вони існують зараз, малоефективні і працюють на шкоду Україні.

"Кілька годин у полі під обстрілом, у черзі до КПВВ – і в людях проростає ненависть. До держави, яка, по-перше, їх кинула на розправу бойовикам у 2014-му, і по-друге, яка створила нестерпні умови тим, хто залишився на підконтрольних територіях. Не давати можливості нормально виїхати з "днрського" анклаву – нелюдяно, – вважає експерт. – При цьому справжні контрабандисти і бойовики через офіційні блокпости не їздять, так що ККД у КПВВ, м'яко кажучи, занизька. А ось плекання ненависті до України йде чудово, "завдяки" тим, хто ліниво перегортає документи або мляво оглядає сумку 90-річної пенсіонерки. За "пільгові" і "суперпільгові" автомобільні черги ціною в 400-500 гривень – окреме "спасибі".

Салманішвілі вважає, що створення на офіційних блокпостах настільки масштабних людських скупчень (піша черга на перетин лінії розмежування може досягати до 500 осіб, автомобільна – до 700 машин) – спосіб провокації для бойовиків.

"Власне, це ми вже не раз бачили – люди потрапляють під обстріл, їм нікуди подітися, вони стоять у чистому полі. Повернення автобусного сполучення зняло би частину проблем. Однак припускаю, що це невигідно деяким учасникам конфлікту. Приховувати той факт, що багато буквально наживаються на цій війні і це не тільки бойовики, вже не можна. А перетин кордонів, контрабанда, – все це ласий прибутковий шматок великого бізнесу", – стверджує експерт.