Блокада Донбасу і "пекло" на блокпостах: найшвидший спосіб потрапити на мирну територію – через Росію

16 липня 2015, 07:56
Якщо робити все "за правилами", то на "подорож" можна витратити більше доби

Донеччанам все складніше приїхати на мирну територію. Фото: AFP

Блокада зони військового конфлікту на Донбасі поки не принесла жителям регіону нічого крім страшних незручностей. Одне з них – неможливо нормально в'їхати і виїхати за лінію дотику: автобусне сполучення з мирними територіями заборонено, а на особистому транспорті донеччани стоять у черзі біля пунктів пропуску вже не 4-6 годин, а 28-30, ночуючи в наметах і використовуючи навколишні лісопосадки і поля в якості туалетів і смітників. Як усі люди, які зіткнулися з проблемами, донеччани намагаються їх якимось чином вирішити. Сегодня.ua дізналася, як це відбувається.

Спосіб перший – через Росію

Реклама

Як не парадоксально, але виїхати в сусідню державу у донеччан виходить швидше і дешевше. Наприклад, автобус до Ростова йде близько шести годин, вартість квитка – 250 гривень. Зворотно везуть продукти, речі і ліки в набитих сумках, адже тут не діють суворі правила блокпостів на лінії розмежування – не більше ніж 50 кілограм продуктів на одну людину.

"Їздимо не часто, але закуповуємо багато. У мене онук недавно народився, йому потрібні і суміші, і памперси, і каші. У Донецьку цього немає, а що є – коштує шалених грошей. На мирні території їхати треба добу, точніше, стояти біля блокпоста в черзі. Ми порахували – дешевше в Ростов з'їздити", – розповіла нам Юлія Снегуренко.

Черга з автомобілів на КПП "Успенка", що очікують огляду, – не в приклад менше тієї, що стоїть біля Волновахи чи Артемівська. В середньому, на одне авто у прикордонників йде 10-15 хвилин, черга рухається досить швидко. За другої лінії рухаються фури. Фур багато, дуже багато. Що в них – можна лише гадати. "Вчора на одній з платформ-причепів я побачив половину розпиляної турбіни. Від чого не знаю, але, схоже, її везли в Росію здавати на металобрухт. А навіщо ще везти розпилену конструкцію за межі регіону?", – Задається питанням Ілля Смаглюк, житель прикордонній Амвросіївки.

Реклама

Потрапити з Донецька на мирну територію через Росію легко. Наприклад, маршрут Донецьк – Ростов – Бєлгород – Харків вже вивчили сотні донеччан. Правда, наслідки їзди по цьому маршруту можуть коштувати дорого, оскільки контрольно-пропускні пункти на неконтрольованих територіях вважаються тимчасово закритими, і проїзд через них, за українським законодавством, вважається незаконним перетинанням державного кордону.

"При виявленні таких правопорушників прикордонники зобов'язані складати протоколи про адміністративне правопорушення і передати їх на розгляд суду, – розповіли в прикордонній службі України. – Адмінкодекс передбачає штраф від 1700 до 3400 грн. Або адмінарешт до 15 діб".

Реклама

Фото: Соцмережі

Втім, від безвиході жителям непідконтрольних територій доводиться порушувати закон. "Нам треба було терміново їхати до Харкова, в лікарню – вже була призначена дата операції, а мені все ніяк не могли оформити перепустку. Поїхали через Білгород, на кордоні мало не валялися в ногах прикордонників, показували лікарняні документи – загалом, відбулися штрафом, дали клятву так більше не робити, – поділилася макіївчанка Лідія. – А як ми повинні були надійти, якщо час підтискав, пропусків не було, а стояти під Артемівському, як сказали знайомі, довелося б дві доби?"

Спосіб другий – КПВВ і 27 годин пекла

Біля контрольних пунктів в'їзду-виїзду, яких офіційно відкрито три – "Бугас", "Зайцеве" і "Гнутове" – інше життя. У чергах тут люди можуть жити днями. Тут уже вмирали люди (користувачі соцмереж розповів про два інсультах, що трапилися у ще не зовсім старих пасажирів авто), і бунтували зневірені автовласники. Молоді мами з немовлятами, які мають право на проїзд поза чергою, стали цінною "здобиччю" – їх запрошують в машини, щоб проїхати мимо багатокілометровій черги і перетнути КПВВ швидше.

Фото: Соцмережі

"Чув, що матусі з дітьми вже почали гроші вимагати, щоб сісти в машину – 200 гривень або навіть більше, – розповів Олександр Самойлов, який по роботі змушений кілька разів на тиждень перетинати лінію розмежування під Артемівськом. – Взагалі, люди немов збожеволіли в цих чергах – і я їх десь розумію. Стояти в пробці 27 годин, знаєте, тут збожеволіти можна. Кидаються на машини, які просто підвозять людей до пішого проходу через кордон, бо думають, що це їдуть "блатні", які дадуть хабар прикордонникам і проїдуть без черги. Доводиться в заставу те, що не проїду без черги, залишати когось із "активістів черзі" в машині".

Також, за словами Олександра, водії прибулого і автомобіля, що вже стоїть у черзі, можуть обмінятися водійськими правами в якості застави. "З чужими правами кордон не перетнеш", – говорить донеччанин.

Не мають автомобіля мирні жителі добираються до блокпостів автобусами, які ходять туди з Південного автовокзалу щогодини з ранку до обіду. На блокпостах просяться в проїжджаючі машини і перетинають лінію розмежування, проходять огляд і пересідають в так звані "стикувальні" автобуси, які відвезуть від КПВВ в потрібне місто.

"На Артемівському блокпосту був піший перехід кордону, а на Волноваському ні, це було проблемою. Причому можна було перетинати на велосипеді або мопеді, а пішки немає. Пояснень цьому я не знаходжу", – поділився донеччанин Олег.

Фото: Соцмережі

Логістичний центр і туалети на блокпостах

На щастя для дончан, обласна влада планує пустити автобуси між КПВВ і нульовою лінією розмежування. "Зараз люди, які перетинають часову межу, змушені по кілька кілометрів пішки долати відстань між крайніми блокпостами, тому в якості експерименту спробуємо пустити автобуси", – розповіли в ДонОДА. Також планується перенести КПВВ в Бугас в сусіднє село Новотроїцьке. А на лінії між нульовою лінією розмежування і новим КПВВ буде побудований логістичний центр, де люди зможуть купувати продукти харчування, ліки, товари першої необхідності. "Також розглядається можливість виплат пенсій в даному районі", – підкреслив губернатор області Павло Жебрівський. Пункт пропуску планують облаштувати на протязі тижня, а також забезпечити на місці роботу мобільного медичного пункту і туалетів.