Що чекає туристів в анексованому Криму: інвестиції впали, ціни злетіли, а пляжі спорожніли

28 квітня 2017, 07:52
Крим залишився без іноземних інвестицій, а серед всіх сфер розвивається тільки військова

Крим готується до літа. Фото: pixabay.com

Після анексії Крим втратив левову частину туристів з материкової частини України. А росіяни замість відпочинку на півострові вважають за краще Єгипет і Туреччину. У той час як проросійська "влада" заявляє про мільйони туристів, місцеві жителі скаржаться: відпочиваючих стало менше. Сайт "Сегодня" з'ясував, як змінилося життя Криму після анексії і що чекає туристів на півострові цього літа.

Напівпорожні пляжі і ціни, що злетіли

Реклама

До анексії, згідно з даними Кримстата, щорічно півострів відвідували близько шести мільйонів туристів. У 2012-му в Крим приїхала рекордна кількість туристів – 6,1 мільйона, а в 2013-му – 5,9 мільйонів. У перший рік після захоплення Криму Росією потік туристів обвалився – на анексовану територію приїхало відпочити вдвічі менше туристів.

У минулому році, як заявляє "міністр курортів" Криму Сергій Стрельбецкій, кількість туристів перевищила п'ять мільйонів осіб, проте експерти до цих цифр ставляться скептично. На думку екс-міністра курортів Криму Олександра Лієва, реальна кількість  в кілька разів менша. Зараз півострів чисто технічно не може прийняти велику кількість відпочиваючих: поїзди з України не ходять (раніше таким чином на півострів приїжджало 4 мільйони осіб), а аеропорт навіть в кращі часи приймав 500 тисяч туристів на рік. "Зараз немає залізничного транспорту, немає морського – за весь час анексії до Криму не зайшов жоден круїзний лайнер. Шлях залишився тільки за допомогою неба і машин. При всіх завищених цифрах, які дає сімферопольський аеропорт, і "хотілках" Аксьонова фізично неможливо авіатранспортом прийняти заявлену кількість туристів", – розповідає екс-міністр курортів Криму.

Реклама

Фото: архів

Цього року відпочиваючі зіткнуться з проблемами на дорогах, впевнений екс-"міністр" транспорту Криму Анатолій Цуркін. Через низьку пропускну здатність чиновник прогнозує величезні затори на автодорозі "Сімферополь-Керч". "У високий курортний сезон будуть проблеми з пропускною спроможністю автодороги Сімферополь – Керч, яка в свою чергу передана генпідряднику будівництва траси "Таврида" як будмайданчик. Пропонована Мінкурортів організація руху вантажівок тільки в нічний час неможлива, так як в цьому випадку підрядник порушить графік будівництва. Мінтранс порекомендував місцевій владі облаштувати кемпінги по маршруту слідування з Керчі для застряглих влітку в полі туристів. Якщо в 2014-му всі стояли на поромі, то зараз все будуть стояти на дорозі. Там буде, звичайно, колапс", – упевнений Анатолій Цуркін.

Про те, що кількість туристів різко скоротилася після анексії, заявляють і самі кримчани. "Дуже сильно "просів" заробіток на туристах. Якщо ще кілька років тому першу виручку починали підраховувати вже в травні, то тепер, дай Бог, заробити хоч щось в липні-серпні. Та й росіяни стали вибагливішими – то море їм холодне, то сервіс поганий", – розповіла "Сегодня" мешканка Євпаторії Валентина, яка багато років здає житло відпочиваючим у приватному секторі.

Реклама

Цього року турпотік до Криму може знизиться, вважають в Асоціації туроператорів Росії. Ціни на півострові, пояснюють експерти, перевищують очікування відпочиваючих. Так, за підрахунками асоціації, з минулого року відпочинок на півострові подорожчав на 14% (враховувалися всі можливі витрати туристів). Тільки готелі підняли ціни на свої послуги на 10-15%. Крім того, півострову складно конкурувати з Туреччиною.

"Після того, як Крим став частиною Росії, півострів інтегрувався і в економіку Росії. Ціни і зарплати були приведені у відповідність з російськими реаліями. Зросли не тільки роздрібні ціни, але і витрати кримських готельєрів. Тому за два роки Крим подорожчав на 50%, і цей факт важко прийняти багатьом туристам. "Раніше" в Криму було "дешево" – кажуть вони, а зараз ціни на рівні Краснодарського краю", – пояснює гендиректор туроператора "Дельфін" Сергій Ромашкін, йдеться в матеріалі Асоціації туроператорів.

Санкції

Всі росіяни, які перетинають кордон з півострові не через територію України, ризикують стати персонами non grata. Наприклад, недавно СБУ заборонила в'їзд в Україну співачці Лоліті, яка в 2015-му побувала в Криму з концертом. Ще більш гучний випадок стався понад місяць тому – заборона на в'їзд торкнулася конкурсантки Євробачення від Росії Юлії Самойлової. Дівчина також виступала на території анексованого півострова, при цьому перетнула кордон з порушеннями українського закону. В результаті Росія зовсім відмовилася брати участь в конкурсі, а Самойлову пообіцяли відправити на Євробачення в наступному році.

Санкції проти Криму ввели ЄС, США, Австралія та ін. Країни. Так, ще в 2014-му Євросоюз заборонив видавати свої візи кримчанам у посольствах в Росії. Фактично, єдиний спосіб отримати візу жителю півострова – приїхати у посольство в Києві і надати український паспорт.

Через санкції на півострові не можна користуватися великими платіжними системами, такими як Visa і MasterCard. Імпорт на півострів з ЄС і США також заборонений. На півострові не зупиняються міжнародні судна, також не мають права здійснювати посадки в Криму міжнародні авіакомпанії.

А через санкції з боку України кримчани втратили доступ і до українських товарів. Прилавки магазинів заповнила російська продукція.

Фото: архів

У той же час від Росії жителям півострова дістався цілий ряд заборон, наприклад, купувати SIM-карти на телефон можна тільки з паспортом громадянина РФ, а вибирають мерів не городяни, а депутати.

Від незаконного "приєднання" до РФ постраждали всі сфери життя, крім військово-промислового комплексу, впевнений заслужений економіст Криму Юрій Смілянський. "Найменше постраждали підприємства, які виконують замовлення російського військово-промислового комплексу. Всі інші постраждали – хтось більше, хтось менше. Головне – всі підприємства працюють на електроенергії. Немає електроенергії – немає роботи. Якщо включається генератор – це додаткові витрати. Додаткові витрати – зростання собівартості. Зростає собівартість – падає можливість реалізувати свою продукцію. Навіть для материкової Росії, вироблена продукція в Криму перестає бути конкурентною. Кримські товари дорогі", – впевнений Юрій Смілянський.