Річниця загибелі "Боїнгу-777" в Донбасі: суди, тривале розслідування, секретні доповіді і пошуки винних

17 липня 2015, 08:19
Підсумки міжнародного розслідування опублікують цієї осені

У страшній катастрофі не вижив ніхто. Фото: AFP

Сьогодні, 17 липня, виповнюється рівно рік з дня страшної трагедії під Донбасом, яка потрясла весь світ. Недалеко від міста Торез був збитий "Боїнг 777" Малайзійських авіаліній.

Читайте також: В Україні розбився Боїнг з 280 пасажирами на борту

Реклама

У результаті аварії загинули 283 пасажири і 15 членів екіпажу. Більшість з них були громадянами Нідерландів. Влада королівства організувала розслідування трагедії, яке проводиться під патронатом Міжнародної організації цивільної авіації (ІКАО).

Українська влада зі свого боку відразу ж пообіцяла допомогти в розслідуванні катастрофи.

До речі, малайзійський Боїнг розбився в річницю свого першого польоту.

Реклама

Читайте також"Чорні ящики" збитого Боїнга можуть розшифрувати за два дні

Згідно з опублікованими переговорами українських і російських диспетчерів, екіпаж лайнера, що розбився, не подавав сигналів тривоги, що не повідомляв ні про які проблеми і не опускався нижче гранично допустимої висоти (на той момент повітряний простір над Україною було закрито нижче позначки 9800 метрів).

З переговорів диспетчерів та пілотів МН17:

Реклама

13.15.19

МН17 до Дніпропетровськ: Дніпро Радар, малайзійські один сім, рівень польоту 330 (повітряний ешелон 330 відповідає висоті 10500 метрів – ред.).

Дніпропетровськ до МН17: малайзійські один сім. Дніпро Радар, добрий день, радарний контакт.

13.19.21

Ростов до Дніпропетровськ: отже, Дніпро, Ростов один. Можете дати курс для малайзійських в Ростов <...>

Дніпропетровськ до Ростов: Для малайзійських, які сімнадцять?

Ростов до Дніпропетровськ: Так <...>

13.19.49

Дніпропетровськ до МН17: малайзійський один сім, у зв'язку з трафіком слідуйте в точку <...> RND

13.19.56

Дніпропетровськ до МН17: RND, малайзійські один сім

13.21.10

Дніпропетровськ до МН17: малайзійські один сім, ви мене чуєте? Малайзійські один сім, Дніпропетровська вишка.

13.22.05

Ростов: Слухаю вас, це Ростов.

Дніпропетровськ: Ростов, ви спостерігаєте малайзійський <...>

Ростов: Ні, схоже, що об'єкт почав розпадатися".

Пізніше Служба безпеки України оприлюднила запис телефонних переговорів бойовиків за 2 хвилини до збивання мирного пасажирського літака "Боїнг-777" 17 липня.

"Запис, зокрема, доводить, що бойовики з групи підполковника ГРУ Генштабу Збройних сил РФ Ігоря Безлера ("Біса") знали про наближення літака. Підлеглі доповіли "Бісу", що літак наближається, після чого він дав команду повідомити про це вищому керівництву", – йдеться в повідомленні відомства.

NY Times опублікував наочну карту польотів літаків над територією України за тиждень до трагедії.

Версії катастрофи

Весь цей час експерти досліджували обставини загибелі "Боїнга-777". На більшість питань поки немає відповідей, а лише заяви.

Перша версія з'явилася відразу ж після катастрофи авіалайнера і була підтримана офіційною українською владою: Боїнг збили бойовики, переплутавши його з військовим транспортником Ан-26.

Читайте також: Затверджено попередній звіт по краху Боїнга 

До цих пір офіційна міжнародна команда слідчих під керівництвом Нідерландів повідомляється з'ясувала, хто винен у катастрофі. З першого і поки єдиного доповіді Ради з безпеки Нідерландів випливає, що літак "розвалився в повітрі через структурні пошкодження, викликаних зовнішнім впливом численних високоенергетичних об'єктів". При цьому точних даних про джерело походження цих "об'єктів" в документі немає.

Безліч фахівців висловили свої припущення щодо того, що саме трапилося в повітрі, і хто міг бути винен у катастрофі. Більшість експертів упевнені, що літак був збитий із зенітно-ракетного комплексу "Бук".

Читайте також:Слідчі розглядають два сценарії аварії Boeing в Донбасі – голландський прокурор

Фахівці робили заяви, орієнтуючись на характер пошкоджень фюзеляжу. Ракети "земля – повітря", якими оснащується установка, вибухають на деякому віддаленні від мети, через що літак прошиває безліччю осколків. Інформацію про те, що літак був збитий із землі, підтвердили і дані "чорних ящиків" авіалайнера. На Заході вважають, що причетними до трагедії можуть бути бойовики.

Протягом довгого часу на місці катастрофи лайнера працювали міжнародні фахівці та представники ОБСЄ, які збирали останки. Фото: AFP

Як проходить розслідування

До річниці теракту Нідерланди активізували свої дії в розслідуванні злочину. Зокрема, Нідерландська рада з безпеки розіслала сторонам, залученим в розслідування теракту, чорновий варіант свого остаточного звіту.

Зокрема, матеріали були відправлені представникам Малайзії, України, Росії, США, Великобританії та Австралії. Сам звіт був підготовлений спеціальною комісією, в яку ввійшли представники цих країн. У звіті містяться вся зібрана інформація і всі висновки про обставини, що призвели до краху лайнера.

Читайте також: Катастрофа "Боїнга-777" в Донбасі: всі подробиці і версії

Розкривати деталі звіту в раді відмовилися, повідомивши, що за правилами Міжнародної організації цивільної авіації, такі звіти носять конфіденційний характер. Там не виключили, що можливий витік інформації, хоча і не вважають її ймовірною.

Результати розслідування повинні бути оприлюднені восени.

Читайте також: Спецкомісія з Нідерландів шукає свідків пуску ракети, яка збила Боїнг над Донбасом

У раніше опублікованій заяві Ради безпеки Нідерландів говориться, що у країн-учасниць розслідування є 60 днів, щоб прокоментувати доповідь і підготувати свої зауваження та коментарі, після цього буде підготовлена остаточна версія. Росія вже висловила невдоволення проміжними висновками доповіді і обіцяла внести свої уточнення.

На місці катастрофи. Фото: AFP

Як проходить розслідування

Прем'єр-міністр Малайзії Наджиб Разак заявив, що розслідування причин падіння малайзійського літака Boeing в Україні може протривати до кінця 2015 року.

"Розслідування триває, можливо, триватиме до кінця року. Публікація доповіді про причини катастрофи очікується на початку жовтня", – зазначив він.

За словами Разака, в цей момент проводиться аналіз очевидної картини причин катастрофи лайнера.

Читайте також: Малайзія буде домагатися створення міжнародного трибуналу по краху Боїнга на Донбасі

Разом з тим Малайзія у вівторок, 14 липня, внесла до Ради Безпеки ООН проект резолюції про створення міжнародного трибуналу з розслідування справи про збитий Боїнг в Україні.

За створення трибуналу для судового переслідування осіб, винних у загибелі малайзійського Боїнга в Донбасі у липні 2014-го виступають п'ять країн – Нідерланди, Малайзія, Австралія, Бельгія та Україна.

В Україні працювали 240 експертів, які розслідують катастрофу "Боїнга-777". Фото: AFP

Висновки і взаємні звинувачення

Нині нема достатніх даних, що дозволяють зробити хоча б приблизні висновки про те, що сталося в небі Донецької області.

Ретельне ж обстеження уламків літака дозволить визначити, чи був він збитий. Але навіть у тому випадку, якщо пошкодження дозволять говорити про те, що літак збили ракетою, і визначити тип ракети, з'ясувати місце її запуску буде практично неможливо.

Аналіз записів реєстратора переговорів екіпажу вказує на відсутність будь-якої позаштатної ситуації перед катастрофою.

Читайте також: Влада США зв'язалася з Україною у зв'язку з катастрофою "Боїнга-777"

А в США офіційно звинуватили у знищенні Боїнга бойовиків "ДНР".

"Ми знаємо, що літак "Малайзійських авіаліній" був збитий ракетою з землі. Ми знаємо, що вона була випущена з території, контрольованої сепаратистами, і в той момент, коли українські ППО не працювали", – заявив 26 липня офіційний представник Білого дому Джош Ернест.

За його словами, Росія причетна до цієї трагедії.

"Ми бачили, що з боку Росії в Україну перекидалося важке озброєння, яке пізніше використовували сепаратисти, яких Росія вчила користуватися ним. Серед цього озброєння були і засоби ППО", – додав Ернест.

Російська сторона відзначала, що говорити про причини катастрофи літака передчасно, і пропонувала дочекатися підсумків міжнародного розслідування.

Читайте також:Порошенко: Терористи одним пострілом убили майже 300 людей

Президент України Петро Порошенко заявив, що "бойовики одним пострілом убили майже 300 людей", а російський лідер Володимир Путін сказав, що відповідальність за крах повністю лежить на українській стороні.

Наприкінці червня Петро Порошенко вніс до Верховної Ради проект закону про продовження терміну дії Угоди між Україною та Королівством Нідерланди про Міжнародну місію захисту розслідування обставин катастрофи збитого в небі над Донбасом малайзійського Боїнга влітку 2014 року.

Витік із зазначенням винних

Американська телерадіокомпанія CNN напередодні опублікувала дані з фінального доповіді міжнародного розслідування катастрофи малайзійського "Боїнга" в Донбасі.

Читайте також: Американські ЗМІ розкрили деталі звіту по краху Боїнга

У доповіді, яка зайняв кілька сотень сторінок, буквально хвилина за хвилиною розписаний весь політ борта MH17, вказано місце, звідки випущена ракета, і позначена траєкторія її польоту.

Голландські слідчі вказують на те, що ракета була випущена з території, яку контролювали бойовики. У доповіді також частина провини покладається на компанію Malaysia Airlines, яка не читала повідомлення інших країн про повітряному просторі над конфліктної територією і відправила в той день літак в рейс. Остаточну версію звіту обіцяють узгодити і опублікувати в першій половині жовтня 2015 року.

Читайте також:Пасажирський "Боїнг-777" в Україні вибухнув прямо в повітрі

Тим часом родичі загиблих при катастрофі літака подали позов на $900 до колишнього міністра оборони самопроголошеної "Донецької народної республіки" Ігоря Стрєлкова.

Як зазначається, позов від імені 18 сімей загиблих був поданий в один із судів Чикаго.

Перед цією трагедією найбільшої в Україні вважалася та, яка сталася також у Донецькій області, в серпні 2006 року. У 35 км від Донецька звалився пасажирський Ту-154 (рейс з Анапи до Санкт-Петербург). Загинули 170 осіб. Ця катастрофа увійшла в 50 найбільших авіатрагедія світової авіації. Причина: при сильній грозі екіпаж зробив спробу провести літак над купчасто-дощові хмари (замість того, щоб обійти його збоку, як вимагають правила).

А найбільша катастрофа в історії авіації сталася 27 березня 1977-го. У цей день на іспанському острові Тенеріфе на злітно-посадковій смузі зіткнулися два "Боїнга 747": літак американської авіакомпаній "Пен Американ" і нідерландської "Королівської авіаційної компанії". У результаті аварії загинули 583 людини.

Літаки падають не тільки через людського фактора, відмови техніки і погоди. Найчастіше пасажири і екіпаж рейсів стають жертвами терористів.

Найвідоміший теракт в повітрі, що забрав майже 3 тисячі життів, стався 11 вересня 2001 року. Вранці того дня група з 19 терористів захопила відразу чотири літаки. Два з них були направлені на вежі Всесвітнього торгового центру, що призвело до повного руйнування хмарочосів. Третій літак врізався в будівлю Пентагону під Вашингтоном, а четвертий впав біля міста Шенксвілл в Пенсільванії.

8 березня 2014-го над Південно-Китайським морем було втрачено зв'язок з літаком Boeing 777-200ER авіакомпанії Malaysia Airlines, що слідував за маршрутом з Куала-Лумпура (Малайзія) в Пекін. Імовірно, на борту були навмисно відключені системи зв'язку. На борту знаходилися 239 осіб.

Надалі літак фіксувався радарами в Малаккській протоці, майже на 500 кілометрів західніше останньої точки, в якій він давав про себе знати. Після виключення систем розпізнавання літак ще мінімум 7:00 тримався в повітрі, після чого зник. Незважаючи на масштабну пошукову операцію, виявити місце падіння літака так і не вдалося.

Причини, з яких зник літак, не встановлені досі. Основною версією того, що сталося є угон невідомими особами, можливо, з метою здійснення теракту.