Цікава прогулянка по Харкову: вулиця героя "Небесної сотні" Євгенія Котляра

12 лютого 2017, 12:51
Гостей Харкова зустрічають раритети і управління Південної залізниці у вигляді фортеці

Поруч з Північним терміналом вокзалу знаходиться Музей історії і тех

В кінці 1860-х на території заболоченої пустки, відомої як Архієрейська левада, виріс перший залізничний вокзал. З цією подією пов'язано і заснування вулиці Олександрівської, названої в честь Олександрівської дзвіниці, яка стояла посеред сучасної Привокзальної площі. У радянські часи і до 2015-го вулиця мала назву Червоноармійської, поки її двічі не перейменували в зв'язку з декомунізацією. Деякий час вона носила ім'я екс-начальника Південної залізниці Миколи Конарєва, а потім їй присвоїли ім'я героя "Небесної сотні" Євгенія Котляра. Саме з цієї вулиці у більшості гостей Харкова починається знайомство з містом, адже вона знаходиться біля вокзалу – головних залізничних воріт міста.

БУДИНОК ПОБУТУ. РЕКОРД І ПІДЗЕМНИЙ ПЕРЕХІД

Реклама

На розі вулиць Полтавський Шлях і Євгена Котляра височить 10 – поверховий будинок бізнес – центру , в якому розташовуються різні фірми і магазинчики . Звели його в 1972-му , і вже тоді він завоював звання " найбільшого на території України Будинку побуту " . Тут надавали 300 видів різних послуг . Спочатку архітектори планували з'єднати будинок з вестибюлем станції метро " Південний вокзал " , але другого вестибюля підземки харків'яни не дочекалися . Зате з Будинку побуту можна потрапити в підземний торговий центр .

БУДИНОК РЖЕПІШЕВСЬКОГО. МОДЕРН В ОРЕНДУ

Реклама

Чотириповерхова будівля на вул . Євгенія Котляра , 4 , – типовий приклад архітектурної різношерстості району . Будівлю звели 106 років тому в стилі модерн , але є в ньому і елементи конструктивізму . Наявність гостроверхих щипців , традиційних для північного модерну , – характерний почерк відомого архітектора Олександра Ржепішевського . У такому стилі він спроектував чимало будівель в Харкові в другому десятилітті минулого століття .

З самого початку будівництва цей будинок був прибутковим , це означає , квартири тут знімали ті , у кого не було свого житла , але навіть сьогодні в мережі можна відшукати чимало оголошень про оренду тутешніх апартаментів . На постійній основі в будівлі знаходиться Українське товариство охорони пам'яток історії та культури , а також управління Пенсійного фонду Харківського району . До слова , будівля є пам'яткою архітектури .

Реклама

УПРАВЛІННЯ ПІВДЕННОЇ ЗАЛІЗНИЦІ. ГІГАНТ І ВОГНЕТРИВКИЙ АРХІВ

Будівля управління Південної залізниці на вул . Котляра , 7 , нагадує добре укріплену фортецю . Навіть зараз вона вражає пропорціями і розмахом , чого вже говорити про дореволюційна часи , коли її збудували . Свій завершений вигляд цей гігант придбав в 1960-і . Всередині будівлі – понад 30 000 " квадратів " корисної площі , шість внутрішніх дворів , а висота приміщень сягає 4,3 м . В одному з корпусів є архів з негорючих металоконструкцій , на будівництво якого пішло майже 15 млн цегли .

СПАДЩИНА БЕКЕТОВА. 7 ПОВЕРХІВ І ЕЛЕМЕНТИ РЕНЕСАНСУ

Знайшлося на колишній Червоноармійській місце і для бекетовської спадщини висотою в сім поверхів . Монументальний " літерний " житловий будинок під №8 / 10 зодчий спроектував для працівників Південної залізниці . Олексій Бекетов вміло пов'язав цю будівлю з оточуючою забудовою . Одна частина будівлі поєднується з фасадом вокзалу яскраво вираженими прямокутними формами . А корпус навпроти управління Південної залізниці декорували елементами ренесансу і завершили таким же , як на будівлі управління , пологим куполом .

ВОКЗАЛ. БАГАТО ДЕКОРУ,  АЛЕ МАЛО МІСЦЯ ПАСАЖИРАМ

Більше ніж за 150 років Харків кілька разів міняв будівлі вокзалу . Одна з них з конкорсом , який височить над шляхами , зруйнували під час Другої світової війни . Сучасний же вокзал звели в 1952-му . Своєю помпезністю ця споруда вражає навіть сьогодні : зовні і всередині вона прикрашена різноманітними архітектурними формами і деталями . А ось функціональність будівлі підкачала – на вокзалі не вистачало площі для обслуговування пасажирів . У 1982-му довелося пристроювати приміщення .

МУЗЕЙ ПІВДЕННОЇ ЗАЛІЗНИЦІ. РАРИТЕТИ ПІД ВІДКРИТИМ НЕБОМ

Поруч з Північним терміналом вокзалу знаходиться Музей історії і техніки Південної залізниці . Абсолютно безкоштовно тут можна розглянути близько 1000 експонатів : макети потягів , інструменти для ремонту паровозів , старовинні документи , квитки довоєнного часу і багато іншого . Чого варті тільки 36 раритетних паровозів і тепловозів , які встановили на рейках музею під відкритим небом . Тут можна знайти , наприклад , легендарний паровоз " ФД – 20 " , а іноді музейники пускають відвідувачів в кабіну транспорту .

ЕЛЕВАТОР. ВАБИТЬ ФОТОГРАФІВ І РУФЕРІВ

Недалеко від Південного вокзалу височіє величезний закинутий елеватор , який не використовують більше 20 років . За непідтвердженими даними , там сталася пожежа , і з 1995 – го він не працює . Незважаючи на те , що величезний комплекс занедбаний, багатьох людей він зачаровує . Постійні гості тут руфери ( підкорювачі міських вершин . – Ред . ) , адже з верхівки елеватора відкривається вражаючий вид на місто . Часто заглядають сюди і любителі фотографії – при належній обробці виходять відмінні знімки елеватора .