Цікавий Харків: чому варто відвідати новий музей метро

23 квітня 2016, 09:30
Покажуть зуб мамонта, перші жетони і відбійний молоток, яким прокладали тунелі

Експозиція. У музеї метрополітену зібрали підземні знахідки, фото

На першому поверсі будівлі недалеко від Центрального ринку , де розташувалася адміністрація КП " Харківський метрополітен " , не так давно заробив музей підземки . Співробітники скромно називають його " кімнатою історії " , але експозиція вже вийшла за межі однієї кімнати і займає кілька приміщень .

У музеї зберігають унікальні документи та фотографії , що розповідають про будівництво перших станцій нашого метро , моделі складів , які щодня возять пасажирів і макет електродепо . Тут розкажуть про те , як при будівництві станції " Південний вокзал " виявили скелет мамонта , а в доказ покажуть зуб гіганта , і дадуть потримати відбійний молоток , яким 40 років тому будівельники пробили перші метри тунелів .

Реклама

Адреса музею: вул . Різдвяна, 29

Графік роботи: пн-пт: 10:00—17:00, вихідні — сб и вс

Вартість квитка : вхід вільний

Реклама

Форма з минулого і тунельний ліхтар

Щоб у великому потоці пасажирів виділити працівників станції та машиністів , ще до запуску перших станцій розробили уніформу для тих , хто буде працювати під землею . Не зачеплена ні часом , ні міллю форма машиніста поїзда зразка 1975 року – одна з окрас музею . До речі за 40 років одяг співробітників харківського метрополітену практично не змінився , хіба що погони раніше красувалися на рукавах форми , а зараз – на плечах .

Реклама

Також з екіпіровки працівників підземки в музеї вирішили зберегти ліхтар , який в минулому допомагав шляховикам ночами шукати дефекти в тунелях . Найчастіше ліхтар кріпили на плечі , а товстий провід з'єднував його з акумулятором . Такі ліхтарі забезпечували шляховикам якісне світло , що дозволяє розглянути будь-яку деталь в умовах приглушеного тунельного освітлення . Важливо було й те , що одного заряду акумулятора з лишком вистачало працівникові метрополітену на всю нічну зміну .

"Куранти" — презент до відкриття перших станцій

Один з найпомітніших експонатів музею – підлоговий годинник , який в честь пуску метро подарували першому начальнику – Миколі Безсонову . Так , з 22 серпня 1975 го він нерухомо стояв в кабінеті мінливих шефів підземки до минулого року , поки нинішній гендиректор В'ячеслав Стаматіної не сказав відправити раритет в музей . Годинник досі справно відбиває час .

Радянські п'ятаки і " еволюція " жетона

У музеї можна простежити, як змінювалися засоби оплати за проїзд в метро. Жителі радянського Харкова розплачувалися спочатку п'ятаками, а потім 15-копійчаними монетами. Але в 1992-му в нашій підземці з'явилися революційні полімерні жетони, яких на той час не було ні в одному метрополітені світу. Спочатку вони були червоного кольору, потім оранжевого, зеленого і синього. Пізніше до них приєдналися безконтактні карти з різними малюнками і написами, які вже встигли обзавестися багатою історією. А кілька років тому жетони з метро витіснили одноразові паперові талони, які діють лише добу.

В мініатюрі : " портал " і кімнати для сну

Центр експозиції – макет електродепо "Московське", який можна розглядати нескінченно. Автори потрудилися на славу, зобразивши його в найдрібніших деталях: тут є будівлі, рейки і навіть рухається по ним потяг. З одного боку депо – так званий "портал" – два тунелі, які ведуть з підземки назовні і навпаки. З іншого боку – численні ангари, в яких поїзди щодня прибирають, проводять їх техогляд і ремонтують. Тут же змінюють застарілу рекламу в салонах поїздів. На макеті можна навіть розглянути адмінкорпус депо і кімнати відпочинку машиністів, де останні відсипаються між змінами.

Молотком пробили перші метри

У музеї знайшлося місце відбійному молотку , яким метробудівники пройшли перші метри тунелів Холодногірсько -Заводської лінії . Інструмент працював завдяки стиснутому повітрю , яке подавали на будмайданчик з компресорної станції . Метробудівці зі стажем згадують : молоток був незамінний , адже тоді в їх арсеналі інших приладів не було .

Прибор для гучних повідомлень

Передавач ПЗМ – 7 раніше дозволяв черговим по станції оголошувати важливу інформацію або попросити пасажирів відійти від краю платформи під час прибуття потягів . Передавачі працювали в зв'язці з мікрофонами і звукопідсилювачами . Зараз такі раритети можна побачити лише в музеї або на барахолці , а співробітники станцій користуються більш прогресивною технікою .