Цікава прогулянка: мости і переправи Харкова

15 січня 2017, 05:45
Біля Нетеченська торгували рибою, а в імені "горбатого" увічнили героя

Підвісний Маріїнський міст в сквері «Стрілка» - одна

У Харкові налічується майже 60 мостів, і деякі з них мають давню і цікаву історію. Перші переправи через річки були дерев'яними, є згадки про їхнє існування вже в XVIII столітті, а з XIX століття до наших днів збереглися і фото. Мости часто руйнували паводки, і пізніше їх стали зводити з залізобетону і каменю. Багато споруд постраждали під час боїв за місто з німцями, проте через роки в основі деяких мостів збереглися матеріали, використовувані при їх будівництві понад сто років тому.

Кілька років тому назви харківських мостів закріпили офіційно, хоча за довгу історію переправи вони обростали різними іменами: Нетеченський і Рибний, Вознесенський і Горбатий. Ми пропонуємо прогулятися по мостах, які знаходяться в пішій доступності в центральній частині міста, нависаючи над річками Харків і Лопань, дізнатися про старі і нові споруди, і, якщо пощастить, – погодувати качок, які залишилися зимувати
.

ЛОПАНСЬКИЙ МІСТ. СТОЇТЬ НА СТАРОВИННИХ ОПОРАХ

Реклама

Переправа через річку Лопань була першим великим мостом Харкова з часів козаків. Точна дата будівництва невідома, проте, за деякими даними, в 1745 – м на річці вже був старий дерев'яний міст, який називали Великим Лопанським, пізніше – Катеринославським. Спорудження часто обвалюються паводки, поки в 1888 – му його не зробили залізним на кам'яних опорах. Під час війни міст зруйнували, а в 1958-му відновили, використавши вцілілі кам'яні опори .

КУПЕЦЬКИЙ МІСТ. СТІЙКІСТЬ ПЕРЕВІРЯЛИ ВОЗАМИ З ВУГІЛЛЯМ

Реклама

Другий за старшинством міст Харкова – Купецький – побудували в 1909-му. Перед відкриттям він пройшов серйозні випробування навантаження: по ньому пустили вісім заповнених пасажирами трамвайних вагонів, 26 ломових возів, навантажених вугіллям, а на тротуарах виклали тисячі цеглин. В результаті міст витримав навантаження вдвічі більше, ніж було передбачено проектом. Під час війни міст частково зруйнували, пізніше повністю відбудували, а останній раз його реставрували в 2014-му .

МАРІЇНСЬКИЙ МІСТ. ВАБИТЬ ЗАКОХАНИХ

Реклама

Підвісний Маріїнський міст в сквері " Стрілка " – одна з улюблених пам'яток харків'ян. Тут часто проводять фотосесії, а закохані пари обвішали перила замочками, скріпивши свої почуття. Коли темніє, на пішохідному мосту запалюється підсвічування, а в теплу пору року під ним влаштовують прогулянки на човнах. До Дня міста міст і набережну прикрашають квітами в горщиках, в 2016 – м біля Маріїнського моста на воді встановили сцену для концертів і лазерних шоу .

НЕТЕЧЕНСЬКИЙ МІСТ. ТОРГІВЛЯ І АРХІТЕКТОР З ГОЛЛАНДІЇ

Залізобетонний Нетеченський міст, який в минулі часи називали Рибним, побудували в 1911-му за проектом архітектора голландського походження Льва Тервена. Колись це місце було дуже гучним, адже поруч розташовувалася Рибна площа з однойменним базаром. Яку тільки рибу тут не продавали: судаків, лящів, коропів, оселедець. Торгували в магазинах, лотках, прямо з бочок. Як і інші старі мости, він постраждав під час війни, але був відновлений .

ГОНЧАРОВСЬКА ГРЕБЛЯ. ДВІ ЦІЛІ І ГРЕБЛЯ

Неподалік від Гончаровської греблі колись існував дерев'яний Дмитрівський міст. За довгі роки він став непридатним до експлуатації, і містобудівники вирішили звести нову споруду. У двохстах метрах нижче за течією річки Лопань розташована гребля. Це місце здалося зручнішим для нового мосту, який побудували, поєднавши з греблею. Вона вже більше 80 років регулює рівень річок в межах міста і забезпечує технічною водою промислові підприємства .

Правда, кілька років тому гребля працювала не в повну силу, поки не провели її капітальний ремонт. На мосту встановлена табличка, яка свідчить, що його побудували до 20 – річчя визволення Харкова від німецько – фашистських загарбників. Гончаровський міст допоміг розвантажити центр міста від транспорту. Колись на відрізку від моста до стрілки річок Харків і Лопань змагалися з веслування на байдарках, каное, човнах і морських ялах, а біля моста була гребна база .

МІСТ ЧИГИРИНА. ІМ'Я ГЕРОЯ І " ГОРБ " ДЛЯ ВОЗІВ

Міст Чигирина раніше іменували Вознесенським, але харків'яни знають його як " горбатий ". При будівництві спорудження зігнули, щоб вози, які з'їжджали з крутого спуску нинішньої вулиці Маршала Бажанова, могли загальмувати. У 1928 -му замість дерев'яного моста побудували кам'яний, проте " горб " все одно вирішили залишити. Своє ім'я міст отримав на честь інженера – залізничника Юлія Чигирина. У 1962-му на платформі " Жовтнева " Південної залізниці біля селища Високий чоловік ціною власного життя врятував від смерті бабусю та її вже немолоду дочку .

Йдучи по платформі, Чигирин почув тривожні гудки зустрічного швидкого поїзда і пронизливий крик – дві жінки не встигли перебігти залізничну лінію, прямо на них летів електровоз. Чигирин стрибнув з платформи на рейки і, відштовхнувши жінок з залізничної колії, притиснув їх до електрички. Сам Юлій Чигирин загинув. Зараз міст реконструюють .