Як "Донбас Арена" працювала під час конфлікту і чому її захопили: інтерв'ю з директором Гуманітарного штабу

4 березня 2017, 15:38
На Арені Милосердя був найжорстокіший багатоетапний контроль якості, розповів Вишняков

Директор Гуманітарного штабу Ріната Ахметова Олександр

28 лютого група озброєних людей заблокувала роботу " Донбас Арени " і 28 пунктів видачі гуманітарної допомоги . З цього моменту співробітники Гуманітарного штабу не мають доступу до Арені , а сотні тисяч жителів Донбасу не можуть отримати продуктові набори . В інтерв'ю сайту "Сегодня" директор Гумштаба Олександр Вишняков розповів про те , як волонтери працювали на непідконтрольній території протягом двох з половиною років і до яких наслідків може призвести блокування роботи Штабу .

"Це було силове захоплення"

Реклама

- 28 лютого з'явилося повідомлення Гумштабу про те, що озброєні люди захопили "Донбас Арену". Як це відбувалося? Чи постраждав хтось із ваших співробітників?

– "Донбас Арена" – це великий і складний об'єкт, на якому до 28 лютого більше 2,5 років працювали співробітники Гуманітарного штабу. Безпека завжди стояла на чолі всього. Безпека для наших благоотримувачів, в тому числі і якість продуктів, безпека для наших волонтерів, безпеку наших співробітників. Саме цей рубіж виявився ключовим у той момент, коли на Арену прийшли озброєні силовики самопроголошених "республік". Вони затримали кілька співробітників Гуманітарного штабу Ріната Ахметова і вивезли їх у невідомому напрямку. Сама Арена Милосердя виявилася заблокована.

– Що зараз з тими співробітниками, яких вивезли озброєні люди?

– Вони вже в безпеці. У тих, хто захопив пункти, була спроба залякати людей. Але їм не вдалося цього досягти. Дві пересічні співробітниці, які працювали на "Донбас Арені", взяли на себе координацію за всіма пунктами. Ми не втратили зв'язок, і це дозволило нам оперативно зрозуміти, що відбувається. Ці співробітниці тоді ризикували своїми життями.

Вранці 28 лютого ми відкрили всі пункти видачі, почали роботу, встигли видати декільком людям набори виживання. Але буквально протягом двох годин всі пункти були заблоковані людьми без розпізнавальних знаків. Пізніше стало зрозуміло, що це – представники так званої "ДНР".

Перше, що вони зажадали, – припинити видачу і закрити пункти, залишатися на робочих місцях і відключити телефони. Перші 30 хвилин головним завданням загарбників було паралізувати нашу роботу. Паралізувати волю людей. Хтось не вимкнув телефон – це дозволило не втратити з ними зв'язок. На пунктах видачі озброєні люди вели себе досить безцеремонно по відношенню до людей похилого віку та жінок, які прийшли до нас за допомогою. Їх виганяли силою. Пізніше в той же день нам на гарячу лінію зателефонував дідусь з Горлівки – він розповів, як загарбники вдарили його прикладом по голові. А одну з наших співробітниць штовхнули, вона впала і зламала руку. Це був силове захоплення.

– Навіщо потрібно було блокувати роботу вашої організації?

– Я до сих пір не маю повної картини і не розумію, навіщо це зробили. Очевидно, їм була дана відповідна команда. Про простих людей в цей момент не думали.

– Гуманітарний штаб працює на непідконтрольній території з 2014 року. До цього виникали подібні проблеми?

– З серпня 2014 го я перебував на "Донбас Арені" і був серед тих, хто приймав перші машини. З того моменту Гуманітарний штаб Ріната Ахметова привертав особливу увагу. Звичайно, за нами спостерігали. Все було: і розстрілювали продукти на очах, і погрожували.

Але останній рік, коли всі переконалися, що ми працюємо прозоро, напруга спала. На будь-якому етапі, якщо хтось вважав за потрібне подивитися, як ми працюємо, – будь ласка, приходьте. Ми поза політикою. Наш принцип – роздавати прості продукти харчування для простих людей – постійно дотримувався.

"Якби програма "Ревізор" могла приїхати на "Донбас Арену", програма після цього закрилася б"

Реклама

- Розкажіть, як працювала Арена під час конфлікту.

– Це побудований з любов'ю об'єкт з усіма стандартами європейської якості. Стадіон має акредитацію УЄФА 5 зірок, кожна зірка була доведена професіоналізмом. Стандарти з приходом війни і перетворенням стадіону в Арену Милосердя залишилися на колишньому високому рівні. Плюс – найжорстокіший багатоетапний контроль якості. Якість і ще раз якість. Масштаб. Швидкість. Ніяких компромісів. Ми працювали по 45 хвилин – живими конвеєрами. Їх було п'ять. У нас немає жодного зафіксованого випадку отруєння продуктовим набором. Якби програма "Ревізор" могла приїхати на "Донбас Арену", програма б після цього закрилася.

Як це було влаштовано з контролю якості. Спочатку – контроль якості при закупівлі. Обов'язково – лабораторні тести. Обов'язково – сертифікати якості. Обов'язково – подальша вибіркова перевірка. З логістики. У Дніпро приїжджала палета з макаронами, здійснювалося перевантаження в автомобіль гуманітарного рейсу і пломбувалось. У Донецьку цей автомобіль розвантажували на стадіоні за 30 хвилин. Це стандарт. Одночасно ми могли приймати до 15 автомобілів.

Потім палети розставляли на складі в такому порядку, в якому продукти будуть складатися в набори: спочатку дві муки, потім цукор, потім соняшникова олія. За 45 секунд збирався один пакет. Щоб не нахилятися за пакетами, ми ставили лавочки. Стандарти якості та швидкості пронизували абсолютно все. Третій етап – сформований пакет доставляли в місце зберігання. Це збудований подіум, який відповідає всім складським нормам зберігання.

Вся територія арени, на якій працював гуманітарний Штаб, повністю зонирована. Там є зона тимчасового зберігання, зона постійного зберігання, є зона для тих продуктів, у яких ушкодилася упаковка і які не можна класти через це в набори виживання. На наступний день набори розвозили по всьому 28 пунктів видачі. Одночасно завантажували 10-12 автомобілів.

На самі пункти людина підходила з талоном, показувала його і отримувала свій пакет. Відразу ж їй давали талон на наступний раз. Люди розуміли, що вони будуть з продуктами як мінімум 80 днів. На Арені немає ділянки, який би недоробили, недовентилювали, недочистили, недопровітрювали. Кожен волонтер, який працював на "Донбас Арені", мав санітарну книжку. Ми встановили пости з дезинфікуючим засобом для рук всередині Арени! Це прості приклади, які вказують на наші високі стандарти.

- Як перевірялася якість продуктів, які зберігалися на Донбас Арені і видавалися людям?

– Коли Рінат Ахметов вирішив допомагати людям, він поставив нам завдання, щоб дотримувалися всіх найвищих стандартів якості. У Штабі працює 5-ти етапна система перевірки якості. Контроль здійснюється від моменту закупівлі продуктів до передачі пакета персонально адресату в руки. Обов'язкова умова для кожної одиниці продукції в усіх наборах – перевірка в лабораторії. Тут головне – відповідність стандартам, які висуваються до кожної групи продуктів харчування. І якщо в партії, отриманої від постачальника, були хоч найменші відхилення, ми повертали йому всю партію.

На "Донбас Арені" ми робили фінальну перевірку продукції. Теж багатоетапну. Волонтери контролювали цілісність заводської упаковки, зовнішній вигляд і якість палетування по прибуттю фур. На складі продукція розміщувалася за принципом зонування, дотримувалися всі санітарні та протипожежні норми, підтримувалася необхідна температура і вологість повітря. Обов'язково проводився додатковий контроль термінів придатності при стікеруванія і збірці пакету. В основу всієї цієї системи закладено головний сенс – люди повинні отримати якісні продукти. І бути впевненими, що Штаб їм це гарантує.

- Хтось приходив і перевіряв, як ви працюєте?

– Незабаром після початку роботи Гуманітарного штабу до нас приїжджали міжнародні спостерігачі і журналісти – приїжджали по кілька разів на тиждень.

- І що вони говорили?

– Усі, хто приїжджав, були вражені, як працює Гуманітарний штаб на Арені Милосердя з точки зору організації і контролю якості. Процес організований на 10 з 10. Зазвичай вражає своєю енергетикою саме футбольне поле, але поки вони до нього доходили, враження від роботи Штабу все перебивало. Це – космічний корабель в сфері благодійності, якщо говорити образно. А ще суперпрофесійна команда. Люди цілодобово працювали не покладаючи рук
.

"Люди плачуть і не розуміють, як їм жити далі"

- На Арені залишився якийсь запас продуктів, ви до нього також не маєте доступу?

Реклама

- Ми знаємо, що на Арені залишилося 70 тисяч наборів. Одяг з символікою Штабу. Сьогодні цю форму може надіти будь-яка людина, при цьому, навіть не будучи співробітником Гуманітарного штабу Ріната Ахметова. Ми можемо відповідати тільки за допомогу, видану до 28 лютого. І ми можемо тільки здогадуватися, що буде з цими продуктами. Хто і куди їх направить. Що в них додасть. І потрібно розуміти, що 70 тисяч наборів – це на 2,5 дня. 2,5 дня в порівнянні з 2,5 роками щоденної роботи!

Весь цей час ми працювали поза політикою. Ми завжди знали про те, що люди потребують допомоги. Якщо в 2014-му не було продуктів ні на полицях магазинів, ні в кіосках, зараз ситуація там змінилася. Але грошей у людей як і раніше немає. Пенсіонерам великий набір продуктів харчування дозволяв заощадити на життєво необхідні медикаменти.

– Яка зараз гуманітарна потреба на непідконтрольній території? Які можуть бути наслідки через те, що ваша робота заблокована?

– Є дані міжнародних організацій. ООН в кінці 2016 року опублікувала звіт, згідно з яким близько 4 млн осіб на Донбасі потребують гуманітарної допомоги. А серед нужденних ще є сім'ї з важкохворими дітьми. У мирний час за рахунок держпрограм вони забезпечувалися медикаментами. Коли прийшла війна, люди виявилися відрізаними, і ми запропонували свою допомогу. Це спеціальна програма Штабу для дітей, які хворіють на цукровий діабет, епілепсію, іншими хронічними захворюваннями. Називається "Ліки дітям". Батьки можуть виїжджати на контрольовану територію і отримувати необхідні препарати. Завдяки адресній допомозі на лікування 3,5 тис. дітей отримали підтримку Штабу Ахметова з початку військового конфлікту.

– Ви регулярно видавали 500 тис. наборів на місяць. Якщо штаб не відновить роботу, 500 тис. осіб будуть недоїдати або навіть голодувати?

– Що буде з півмільйоном людей, які отримували допомогу щомісяця, я боюся навіть говорити. Напевно, не всі розуміють масштаб події лиха. Нам на гарячу лінію надходять тисячі дзвінків. Люди плачуть і не розуміють, як їм жити далі. Люди в розпачі.

Нагадаємо, 28 лютого озброєні люди захопили "Донбас Арену" і заблокували роботу Гуманітарного штабупозбавивши сотні тисяч людей гуманітарної допомоги.