Как в Харькове заработать на президентской гонке

15 травня 2014, 09:10
У Тимошенко сулят бонусы за голоса, а у Ляшко берут волонтеров

Українці намагаються підзаробити під час виборів. Фото:

До фіналу президентських перегонів залишається трохи більше тижня, а на вулицях Харкова лише після свят зарясніли різнокольорові агітнамети. "Сегодня" з'ясувала, як городяни можуть заробити, вербуючи електорат і вважаючи бюлетені (див. інфографіку).

Незважаючи на близькість дня виборів, 25 травня, виборчі штаби ще набирають тимчасових працівників. Розглядають кандидатів будь-якого віку: від студентів до пенсіонерів, але беруть не всіх. "Нещодавно до нас звернулася 77-річна жінка, у якої було величезне бажання попрацювати, проте ми їй відмовили – для неї було б важко", – говорить співробітниця штабу Анатолія Гриценка Ірина. Вимоги до агітаторів прості: адекватність і комунікабельність, а з документів – лише копія паспорта. Крім основного заробітку деякі пропонують бонуси за переконливість. Приміром, в штабі Юлії Тимошенко обіцяють надбавку за кожний видобутий агітатором голос. "За те, що агітатор залучає визначився людей голосувати за Тимошенко, передбачений бонус. Для цього потрібно записати номер телефону та ім'я цієї людини у відповідному бланку", – розповів співробітник штабу Михайло, але яку доплату можна отримати, не уточнив.

У команду Петра Порошенка беруть лише тих, хто зможе схилити харків'янина до правильного вибору, подавши біографію кандидата з кращого боку. "Потрібно говорити тільки правду: наш кандидат не сидів, він сім'янин, у якого троє дітей, він сам підняв бізнес і був на Майдані", – розповідає співробітниця штабу Олена. У Петра Симоненка працюють з перевіреними людьми, які агітували на минулих виборах, платять лише 50 грн на день. А в штабі Олега Ляшка зараз набирають тільки волонтерів та оплати не обіцяють. У штабі Михайла Добкіна та Анатолія Гриценка пропонують попрацювати в день голосування. "У нас 118 дільниць, на кожну з яких потрібно по дві людини, бажано, щоб люди були знайомі, тому що спостерігачам платимо 200 грн, а тому, хто буде рахувати бюлетені – 400 грн. Ми хочемо, щоб ці гроші пішли в сім'ю, щоб люди потім розділили заробіток порівну – по 300 грн", – розповіла Ірина зі штабу Гриценко.

НАПАДАЮТЬ. Агітатори зі стажем кажуть: нинішня кампанія пройшла вельми швидкоплинно, тому поповнити гаманець вдалося небагатьом. "Можете самі помітити: агітаційних наметів цього року мало, і то їх використовують лише два кандидати, тому що агітувати на вулиці небезпечно, – каже Олександр, черговий намету із символікою Тимошенко. – Кожен день терпимо образи і отримуємо загрози, пару раз на нашу палатку нападали, довелося навіть змінити місце дислокації, перебравшись з околиці ближче до центру". Щоб зробити працю агітаторів менш небезпечним, людей на завдання відправляють парами: поки один роздає газети і буклети, другий спілкується з виборцями. А от оплата праці, за словами агітаторів, з моменту останньої гонки не змінилася.



ПІАР. Рекламники, які раніше могли непогано заробити під час виборчих кампаній, нині лише показують порожню кишеню, мовляв, в нинішніх умовах кандидати грошима не смітять, економлячи кожну копійку. "Кількість розміщень агітації на білбордах та рекламних щитах впала приблизно на 80%, – говорить представник одного з агенств Михайло. – Цьому може бути маса пояснень: і криза в країні, і збільшення вартості розміщення реклами на 20%". Залежно від місця, де розміщений борд, з кандидатів просять від 2000 до 5000 грн. Рекламники розповідають: йдуть на всілякі поступки, роблячи знижки і навіть розміщуючи плакат лише на кілька тижнів замість місяця, як раніше, але політики не поспішають агітувати з придорожніх щитів.