Крах круїзного сезону в Одесі: думки експертів

26 січня 2016, 10:23
Найбільші компанії не хочуть заходити в Одеський порт, в цьому сезоні тільки 8 судів не змінили свої маршрути

Круїзи. Французи та німці вирішили не змінювати маршрути і зайдуть до Одеси у вересні-жовтні. Американські лайнери підуть до Греції. Фото: wikimedia.org

Цього року Одесу відвідає рекордно низьку кількість круїзних лайнерів – найбільші компанії вже скасували заходи в Україні. У порту нам розповіли, що з 36-ти заявлених і зарезервувати причали круїзних суден лише 8 поки не змінили свої маршрути, і все ще мають намір пришвартуватися в Одесі.

Нагадаємо, в 2013 році Південну Пальміру відвідали 125 круїзників, а після трагедії 2 травня 2014-го в Одесі та бойових дій на Сході їх кількість різко впала до 12 судів у 2015 році.

Реклама

Більшість лайнерів, які змінили шлях прямування, зробили це на користь теплого Середземномор'я, найчастіше – Греції. "Про те, що судно змінює маршрут, нас не інформують, про це дізнаємося на сайтах компаній. Резервування причалів не накладає зобов'язань на круїзну компанію, підтвердити бронь вони повинні лише за три дні до суднозаходу", – пояснила "Сегодня" менеджер відділу туризму Одеського морпорту Тетяна Яковлєва.

За її словами, більшість компаній відправляли заявки кілька років тому, коли навігаційний сезон знаходився на своєму піку. "У нас досі є 13 заявок на судозаходи в 2017 році. Раніше сезон починався 30 березня і тривав до першої декади листопада, а в цьому році він в кращому випадку почнеться 20 травня, коли до нас зайде Artania", – зазначила Яковлєва. Серед що не отменивших заходи в Одесу суду Seven Seas Navigator, який чекають 8 вересня, Riviera (15 вересня), Island Sky (3 і 13 жовтня), MSC Opera (13 і 25 жовтня), Prinsendam (15, 20 і 24 жовтня), Musica (20 жовтня) і Albatross – 24 жовтня.

Тим часом, в муніципалітеті сподіваються на 48-му Генеральну асамблею асоціації круїзних портів MedCruise, яка цього року повинна проходити в Одесі. У порту нам зізналися, що і її можуть перенести. Як розповіла "Сегодня" директор Департаменту культури і туризму Тетяна Маркова, одне із завдань, над якою працює департамент, – повернути в порт пасажирів. "У нас найкращий пасажирський термінал і він не повинен простоювати. Ми чекаємо туристів з Китаю, організовуємо чартерні рейси з Ізраїлю", – поділилася планами Маркова.

Реклама

А портовий агент Володимир Басюк зазначив, що поки є агентом 28 судів, які повинні зайти в порт в 2016 році. "Сумний досвід минулих років показує, що скасування починаються в лютому-березні. І замість 75 (в середньому) заходження щороку після 2013-го ми маємо до десяти", – зазначив Басюк і додав, що переважно відмовилися від заходження в Україну англійські та американські компанії.

"НЕРЕНТАБЕЛЬНО ЧЕРЕЗ КРИМ"

Серед причин краху круїзного сезону в Одесі експерти виділяють як внутрішньополітичні, пов'язані з бойовими діями на сході країни, так і міжнародні, зокрема напружену ситуацію в раніше мирному Стамбулі, який піддався терактів. "Туреччина залишиться в небезпеки до тих пір, поки в Сирії не вирішиться питання з ІДІЛ", – вважає політог Олексій Голобуцький. Через це, крім Одеси, західні туроператори, які не бажають перетинати Босфор, обходять стороною чорноморські порти Болгарії та Грузії.

Реклама

Геннадій Чижов вважає, що поки немає визначеності з Мінській угоді і Конституцією, Україна привласнюватимуть високий ступінь небезпеки, і туристичні оператори, планірущіе свої маршрути на підставі цих оцінок, будуть відмовлятися від заходів до Одеси. А ось начальник відділу розвитку туризму Міністерства економічного розвитку і торгівлі України Іван Ліптуга пояснив, що через анексії Криму в одну Одесу лайнерам заходити просто нерентабельно. "Через військових подій потрібні додаткові витрати на страховку, що підвищує вартість круїзу", – зазначив Ліптуга.

За його словами, зараз внутрішній туризм приносить більше прибутку, ніж круїзний екскурсійний, тому мертвий навігаційний сезон не завадить Одесі випробувати наплив туристів, які через недоступність Кримського півострова вибирають Одесу і витрачають тут набагато більші суми, ніж туристи, які прибули на лайнерах.