Одеські порти хочуть передати в оренду, а профспілки бояться за трудовий колектив

23 грудня 2014, 08:21
Експерти ініціативу оренди портів не підтримують

Одеський порт хочуть передати в оренду майже на 3 роки. Фото: vk.com

Регіональне відділення Фонду держмайна України збирається передати в оренду частину площ Одеського та Іллічівського портів. Так, в останньому на 49 років у приватні руки передадуть об'єкти площею понад 73 тис. кв. м. Вартість такого майна, згідно незалежної оцінки, становить понад 98 млн грн. В Одеському порту запропонована для оренди територія складе 22,1 тис. кв. м, її вартість – понад 20 млн. грн. Її мають намір здати в оренду майже на три роки. Кому – стане відомо не раніше ніж через три місяці.

Начальник регіонального відділення ФДМ Олексій Косьмін повідомив "Сегодня", що рішення про передачу територій ініціює Міністерство інфраструктури. В Одеському порту підтримали ідею. Глава прес-служби Олена Гиряєва повідомила "Сегодня", що передача в оренду – це звичайна практика, і в цьому немає нічого страшного, порт буде функціонувати як раніше. А ось в Іллічівському ставляться до ініціативи неоднозначно. На підприємстві впевнені: з одного боку, це – можливість заробити, а з іншого – оренда може легко перетворитися на приватизацію.

Реклама

"МОЖЛИВІСТЬ ВИЖИТИ". За словами голови профспілки Іллічівського порту Сергія Бризгалова, у 2012 році представники портів запропонували з урахуванням практичного розуміння проблеми внести деякі зміни в законодавство. "Але Закон про оренду державного та комунального майна був прийнятий без внесених до нього змін", – розповів "Сегодня" Бризгалов і підкреслив, що через це виникло безліч нестиковок, які призводять до проблем. "На жаль, на сьогодні здача в оренду – це єдина можливість вижити для порту. Протягом багатьох років держава забирала прибуток, і портам зовсім не було на що розвиватися. Зараз порти можуть врятувати тільки приватні інвестиції", – розповів голова профспілки. У числі негативних наслідків передачі в оренду він називає відсутність гарантій для трудового колективу – адже здаються в оренду об'єкти, на яких працюють люди і які можуть залишитися без роботи. "Крім того, через спірність нашого закону, оренда – це прихована приватизація. І в результаті держава ризикує отримати назад тільки причал", – говорить Бризгалов. У свою чергу начальник адміністрації Іллічівського морського торгового порту Геннадій Скворцов підкреслив, що оренда порту просто необхідна.

Експерти ініціативу оренди портів не підтримують. Політолог Леонід Дузь вважає, що порти – це національне надбання і здавати їх в приватні руки не можна. Особливо іноземні. "Отримати в оренду об'єкти порту може бути вигідно транснаціональним компаніям, а так – легко усунути Одесу з ринку", – підкреслив експерт. Військові ж вважають, що передача портів в оренду може вплинути і на безпеку України. Військовий експерт Анатолій Павленко наголошує, що необхідно ретельно вибирати інвесторів, згадуючи про харківські домовленості 2010 року. (Тоді екс-гаранти України і Росії, Віктор Янукович і Дмитро Медведєв, домовилися про зниження ціни на російський газ для України, а в якості компенсації стало перебування Чорноморського флоту РФ в Криму, продовживши термін оренди. – Авт.) "Безумовно, небезпека є – Росія працює в цьому напрямку. Тому важливо, щоб інвестор був адекватним і насамперед зміг представити план розвитку портів", – підкреслив він.